پژوهشی

درخواست دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد برای لغو پیش دفاع متمرکز

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، برخی دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با انتشار نامه‌ای سرگشاده، خواستار لغو پیش‌دفاع متمرکز دوره دکتری و بازگشت فرآیند دفاع پایان‌نامه به روال پیش از کرونا شدند.

نامه دانشجویان برای لغو پیش دفاع دکتری آزاد

در متن نامه این دانشجویان آمده است:

رئیس محترم دانشگاه آزاد اسلامی

هیئت امناء محترم دانشگاه آزاد اسلامی

وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

رئیس محترم فراکسیون آموزش مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام؛

همان طور که مستحضر هستید از دی ماه سال ۱۳۹۹ شرایط پیش دفاع مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی دگرگون شد و به صورتی متفاوت با تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از غیرمتمرکز به متمرکز تغییر کرد.

متأسفانه این تغییر، مشکلات فراوانی را برای دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد ایجاد و زندگی خانوادگی، تحصیلی و کاری آن‌ها را به شدت متزلزل کرده است. شوربختانه نتایج زیانبار این تغییر از دیدرس مسئولین و رسانه‌ها دور مانده و همین امر لغو این تصمیم و بازگشت به شرایط گذشته را با تاخیر فراوان مواجه کرده است.

در شرایط فعلی، با وجود تلاش فراوان دانشجویان دکتری در پژوهش و تدوین پایان‌نامه‌ای پربار، تأیید استاد راهنما و اخذ نظرات داوران و اصلاح موارد، تعداد زیادی از پایان‌نامه‌ها با رأی منفی داوران پیش دفاع متمرکز روبه‌رو می‌شوند و دانشجویان دکتری پس از ماه‌ها تلاش شبانه‌روزی به بن‌بست تحصیلی می‌رسند.

از سوی دیگر الزام دانشجویان به ارائه دو مقاله از پایان‌نامه، دشواری فرآیند دفاع را چند برابر کرده و بازار خرید و فروش مقاله و دلالی محتوای علمی را پررونق ساخته است. این در حالی است که در بسیاری دانشگاه‌ها ارائه یک مقاله برای دفاع از رساله کافی است و مقاله دوم تنها در امتیازات دانشجو موثر است.

دلایل درخواست لغو پیش دفاع متمرکز دوره دکتری

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه نامه خود، ضمن درخواست از مسئولین برای لغو طرح متمرکز پیش دفاع، دلایل متعددی را برای این درخواست ذکر کرده‌اند. از جمله دلایل مطرح شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مبهم بودن دلایل ایجاد طرح: با وجود گذشت چندین سال از اجرای طرح متمرکز پیش‌دفاع، هنوز دلایل کارشناسی خاصی برای آن ارائه نشده و مشخص نیست که این تصمیم بر چه مبنایی اتخاذ شده است.

خروج استاد راهنما از فرآیند اصلی راهنمایی پژوهش: با توجه به این که در بسیاری مواقع دفاعیات و توضیحات اساتید راهنما در ارزیابی نتایج مثبت و تأیید نهایی رساله دانشجویان بی‌اثر است و نظرات داوران است که بدون توجه به گفته‌های استاد راهنما، اصلاحات لازم را تعیین می‌کند،  نقش استاد راهنما در راهبری پژوهش رنگ باخته است و این هیأت داوران متمرکز هستند که روال انجام پژوهش را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نبود استاد مشاور در پیش‌دفاع: با وجود نقش مهم اساتید مشاور در انجام پژوهش و تدوین پایان‌نامه، امکان حضور آن‌ها در جلسه وجود ندارد.

نتایج نامطلوب اجرای طرح: قطعا یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی یک طرح، بررسی نتایج آن است. این امر برای چنین طرحی که نتایج زیانبار آن برای دانشجویان دکتری کاملا مشخص شده و اثرات مخرب آن بر روحیه و زندگی دانشجویان مشهود است، کار دشواری نیست. ایجاد افسردگی و مشکلات روحی و روانی برای دانشجویان دکتری که جوانان فرهیخته کشور به شمار می‌آیند، تحمیل هزینه‌های سرسام‌آور و غیرضرور به خانواده‌های دانشجویان و ترک تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان از جمله عوارض اجرای این طرح هستند.

دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای نامه بر پیگیری درخواست خود تا حصول نتیجه لازم تأکید کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا