پژوهشی

ایران در رتبه هفتم مجلات علمی‌ پژوهشی نمایه شده در دنیا

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری فارس گزارش می دهد: پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: در پژوهش کشور برای نخستین بار در سال ۱۴۰۲ موضوع پژوهشگران مستقل را مطرح کردیم، در سند تحول دولت ذکر شده بود که ما باید زمینه همکاری پژوهشگران مستقل را برای فعالیت در زمینه طرح‌های پژوهشی (دانشگاهی و دستگاه‌های اجرایی) فراهم کنیم، خوشبختانه با مصوبات شورای عالی عتف و ابلاغ رئیس جمهوری بحث پژوهشگران مستقل یکی از طرح‌های سال ۱۴۰۲ بود.

وی افزود: پژوهشگران مستقل استخدام جایی نیستند و مدرک فوق لیسانس یا دکتری دارند و می‌توانند به عنوان همکار در پژوهش‌ها فعالیت کنند و این کار به عنوان شعل برایشان محسوب می‌شود.

صالحی اظهار داشت: به نظر من یکی از نقاط قوت فعالیت‌های حوزه پژوهشی در سال ۱۴۰۲ هم بحث نمایه‌سازی مجلات علمی پژوهشی بوده است، سالانه ۱۵۰۰ مجله علمی پژوهشی در کشور ما به جاپ می‌رسد، بسیار مهم است که ما سعی کنیم مقالات تولید شده داخلی را نمایه کنیم تا پژوهشگران در دنیا بتوانند آن را بخوانند.

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: گسترش زبان فارسی در سطح بین الملل هم طبق تأکید مقام معظم رهبری در دستور کار ما قرار دارد و خوشبختانه سال ۱۴۰۲ هم از نظر گسترش زبان فارسی و هم نمایه‌سازی مجلات خوب بود و زبان فارسی در پایگاه دسترسی آزاد مجلات با رشد قابل توجهی به زبان نهم بین هشتاد زبان رایج دنیا در این پایگاه رسیده و کشور ایران با بیش از ۸۰۰ مجله نمایه شده رتبه هفتم را دارد.

صالحی عنوان کرد: تا آغاز دولت سیزدهم در ۲۳ سال ۱۰۱ مجله در نمایه‌سازی اسکوپوس نمایه شده بود، در این بیش از دو سال دولت سیزدهم ۶۳ مجله اضافه شده و الان از ۱۶۴ مجله ۳۲ مجله به زبان فارسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا