پژوهشی

بودجه تجهیزات پژوهشی در سال جاری صفر بود

معاون پژوهشی وزیر علوم:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، پیمان صالحی در آیین تقدیر از دانشمندان برتر در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت که امروز در وزارت علوم برگزار شد،اظهار کرد: تاکنون جشنواره هایی برای تولید فناوری و یا رساندن محصولات به بازار برگزار شده اما در این آیین ها کمتر به دانشمندان برتر در حوزه همکاری با جامعه و صنعت توجه شده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان این مطلب که در سال ۹۹ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان قرارداد میان دانشگاه ها و صنعت منعقد شد در حالی که با توجه به زیرساخت ها و نیروی انسانی موجود در دانشگاه ها، عدد بسیار کمی است، افزود: همچنین تنها ۵ هزار نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه ها در زمینه همکاری دانشگاه با صنعت فعال هستند که باز هم این عدد کم است اما اگر بتوانیم از زیرساخت‌ها و نیروی انسانی متخصص در دانشگاه‌ها بهره ببریم، قطعا این عدد روند افزایشی خواهد داشت.

صالحی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم وزارت علوم، اثربخشی آموزش عالی در حل مسائل کشور از طریق انعقاد قراردادهای صنعتی است؛ در این رویکرد حل مسائل در آموزش عالی بر اساس یک نظام سیستماتیک است و در این راستا زیست بومی تعریف خواهد شد که اگر سوالی مطرح شد، به زیست بوم دانش بنیان‌ها و دانشگاه‌ها منتقل شود و در این مسیر این زیست بوم تقویت خواهد شد.

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر قطب‌های علمی ایجاد شده که بیشتر بر تولید علم متمرکز است تا حل مساله، گفت: از این رو باید در این قطب‌ها دگردیسی ایجاد شود و با ایجاد هسته‌های فناورانه، این تشکل‌ها در حوزه های تخصصی فناوری فعال شوند.

معاون پژوهشی وزیر علوم در ادامه بر هماهنگی میان نهادهای فعال در حوزه علم و فناوری، تاکید کرد و گفت: در کشور سازمان ها و نهادهای مختلفی در این حوزه تشکیل شده و باید به گونه ای قانونگذاری شود که همه بازیگران این عرصه هماهنگ عمل کنند که در این راستا می توان از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بهره برد. ظرفیت شورای عالی عتف از دیگر ظرفیت‌های مناسب در زمینه سیاستگذاری و اجرای قوانین است.

صالحی با اشاره به اهداف وزارت در حوزه همکاری با جامعه و صنعت گفت: ارتقای سطح زندگی مردم، ایجاد درآمد مستمر و ایجاد ثروت و حل مسائل اجتماعی از جمله اهداف این وزارت خانه در حوزه همکاری با جامعه و صنعت است.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ به لحاظ مالی سال خوبی نبود، گفت: امیدواریم سال ۱۴۰۱ با توجه به موارد قانونی منابع مالی بهتری به حوزه پژوهش و فناوری تزریق شود؛ چرا که انجام پژوهش بدون اعتبارات مالی امکان پذیر نیست.

معاون پژوهشی وزیر علوم با بیان اینکه در سال جاری بودجه تجهیزات پژوهش صفر بوده است، تصریح کرد: برخی از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها فرسوده است و در برخی از رشته ها نیازمند تجهیزات به روز هستیم و ما مجبور هستیم برخی از تجهیزات را در قالب مشارکت های بین المللی تامین کنیم.

صالحی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت دانشجویان دکتری و پسادکتری، گفت: در همین راستا آیین نامه ای را تهیه کردیم که بر اساس آن اجرای پایان نامه های دکتری و کارشناسی ارشد در ارتباط با دانشگاه و صنعت، تسهیل خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا