دانشگاهی

توسعه رشته‌های تحصیلی راهبردی در دانشگاه‌های کشور ابلاغ شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران (ph.D info)،به نقل از خبرگزاری مهر این خبر مربوط به شیوه‌نامه جدیدی است که با هدف تقویت و توسعه رشته‌های تحصیلی راهبردی در دانشگاه‌های کشور تهیه شده و به تازگی به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. این شیوه‌نامه به منظور رفع نیازهای علمی و فناوری کشور و با توجه به اسناد بالادستی از جمله سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور تدوین شده است. هدف از این شیوه‌نامه حمایت از ایجاد و توسعه رشته‌های تحصیلی راهبردی در دانشگاه‌های کشور و تسهیل در اجرای آنهاست.

این شیوه‌نامه با رویکردی هدفمند برای شناسایی و به‌روزرسانی رشته‌های تحصیلی راهبردی تدوین شده است و برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، و فناوری مرتبط با این رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور را در بر می‌گیرد. بر اساس این شیوه‌نامه، موانع موجود در اجرای رشته‌های راهبردی در دانشگاه‌های منتخب کشور رفع خواهد شد و امکانات و منابع موجود بین دانشگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین حمایت‌های مالی و فنی از اعضای هیئت علمی، پژوهشگران، و دانشجویان فعال در حوزه‌های علمی و فناوری‌های راهبردی انجام خواهد شد.

کمیته حمایت از رشته‌های راهبردی

برای اجرای این شیوه‌نامه، یک کمیته ویژه با عنوان “کمیته حمایت از رشته‌های راهبردی” تشکیل شده است. این کمیته شامل معاون آموزشی وزارت علوم به عنوان رئیس، معاون پژوهشی به عنوان نائب رئیس، و دیگر مدیران ارشد وزارت علوم و نمایندگان دانشگاه‌های منتخب است. وظیفه این کمیته شناسایی، تصویب و حمایت از رشته‌های راهبردی است. همچنین این کمیته مسئول پیگیری اجرای مصوبات و هماهنگی بین دانشگاه‌ها برای توسعه رشته‌های راهبردی می‌باشد.

فرآیند شناسایی و اجرای رشته‌های راهبردی

رشته‌های راهبردی توسط دانشگاه‌های محوری و همکار، که از بین دانشگاه‌های منتخب شناسایی می‌شوند، تعیین و برنامه‌ریزی می‌گردند. این رشته‌ها با در نظر گرفتن نیازهای کشور و اولویت‌های علمی و فناوری مورد نیاز انتخاب می‌شوند. هر رشته‌ راهبردی باید توسط حداقل دو دانشگاه یا موسسه پژوهشی به صورت مشترک اجرا شود و زیرساخت‌ها و منابع بین آنها به اشتراک گذاشته شود. همچنین این رشته‌ها نیازمند حمایت ویژه در زمینه تأمین تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی خواهند بود.

حمایت‌های پیش‌بینی شده

دانشگاه‌هایی که رشته‌های راهبردی را اجرا می‌کنند، از حمایت‌های مختلفی برخوردار خواهند شد. از جمله این حمایت‌ها می‌توان به تأمین بودجه برای تدوین برنامه‌های درسی، تجهیز آزمایشگاه‌ها، انتشار نشریات علمی و ارائه تسهیلات برای همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد. همچنین دانشجویان دکتری رشته‌های راهبردی در اولویت دریافت پژوهانه‌های ماهیانه و فرصت‌های پژوهشی قرار می‌گیرند. دانشگاه‌های مجری این رشته‌ها نیز در اولویت جذب هیئت علمی و حمایت‌های مالی و پژوهشی قرار خواهند داشت.

همکاری‌های بین‌المللی

یکی دیگر از بخش‌های مهم این شیوه‌نامه، تسهیل همکاری‌های بین‌المللی در زمینه رشته‌های راهبردی است. وزارت علوم موظف است تا زمینه‌های همکاری دانشگاه‌های داخلی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بین‌المللی را فراهم کند و از این طریق به ارتقاء سطح علمی و فناوری کشور در حوزه‌های راهبردی کمک کند.

جمع‌بندی

این شیوه‌نامه یک گام مهم در راستای توسعه رشته‌های تحصیلی راهبردی در دانشگاه‌های کشور است و با توجه به نیازهای روزافزون کشور به علوم و فناوری‌های نوین، می‌تواند نقش موثری در رفع موانع و تسهیل توسعه این رشته‌ها ایفا کند. انتظار می‌رود که اجرای این شیوه‌نامه به ارتقاء سطح علمی و پژوهشی کشور و تقویت ارتباطات بین‌المللی در حوزه‌های راهبردی منجر شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا