دانشگاهی

۷۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه علمی کاربردی خالی است

رئیس دانشگاه علمی کاربردی:

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

محمدحسین امید در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار داشت: بر اساس مواد ۶۴ و ۶۵ برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده بود به گونه‌ای عمل کند که ۳۰ درصد دانشجویان کشور مهارتی باشند.

وی ادامه داد: امروز جمعیت دانشجویی کشور ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که ۳۰ درصد این جمعیت می‌شود حدود یک میلیون نفر، یعنی تعداد دانشجویان مهارتی کشور بر اساس برنامه مذکور باید حدود یک میلیون نفر باشد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: بخش از این دانشجویان مهارتی باید توسط بخش پزشکی و برخی دانشگاه‌های دیگر که دارای رشته مهارتی هستند، تأمین شده و مابقی آن باید توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی تأمین شود.

وی افزود: این در حالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به تنهایی ظرفیت پوشش این ۳۰ درصد دانشجویان مهارتی را دارد، یعنی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مهر ۱۴۰۰ ظرفیت تربیت بیش از یک میلیون دانشجو و حتی ظرفیت مازاد نیز دارد.

امید افزود: اما متأسفانه ۲۵ درصد ظرفیتی که توسط دانشگاه ایجاد شده تکمیل شده است و ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده خالی است، حال سوال پیش می‌آید که چرا این ظرفیت خالی است؟ دلایل متعددی دارد یکی از دلایل آن این است که دوره مهارتی ما شهریه‌ای است و با وجود اینکه دانشگاه جامع، ارزان‌ترین شهریه کل کشور را دارد، دانشجو باید برای دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته ۵ تا ۶ میلیون تومان هزینه کند و این برای عده‌ای سخت است مخصوصاً در دوره کرونا که کسب و کارها با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که همچنان در دولت نگاه مدرک گرایی برای استخدام وجود دارد و در فراخوان‌های استخدام به دنبال مدرک کارشناسی ارشد و دکتری هستند و این در حالی است که دوره ما مهارتی است. گرچه بنای ما تربیت کادر دولتی نیست و برنامه ما تربیت افراد خلاق، کار آفرین و کارفرما است ولی بی تأثیر نیست، دلیل سوم این است که اصولاً نگاه به آموزش عالی در سال‌های اخیر تغییر کرده است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: سال ۹۵ در کشور ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دانشجو داشتیم که اکنون این تعداد ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است یعنی به یک سوم کاهش یافته است. این کاهش جمعیت دانشجویی همه زیر نظام‌ها را در برگرفته است اما در دانشگاه علمی کاربردی علیرغم روند نزولی در سال ۹۸ و ۹۹ در زمان اعلام نتیجه کنکور ۱۵ درصد رشد داشتیم و اقبال به دانشگاه جامع علمی کاربردی زیاد شد.

امید ادامه داد: یک عامل دیگر نیز وجود دارد که باعث شده ظرفیت دانشگاه ما تکمیل نشود و آن هم تغییر نظام پذیرش آموزش و پرورش است، وقتی قانونی یک نظام آموزشی را تغییر می‌دهد سایر اجزای آن نظام هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد، نظام آموزش و پرورش چند سال پیش از پنج، شش، یک به شش، سه، سه تغییر کرد.

وی با تأکید بر اینکه فقط ۲۵ درصد ظرفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی تکمیل شده و ۷۵ درصد ظرفیت ایجاد شده در مراکز علمی کاربری خالی است، گفت: این موضوع می‌طلبد که دولت به این مسئله توجه کند، طی دو تا سه سال پیاپی به دولت و مجلس پیشنهاد داده‌ایم که بخشی از شهریه آموزش مهارتی دانشجویان در برخی از مناطق کم برخوردار را که نیاز به آموزش مهارتی در آن مناطق وجود دارد را پرداخت کنند که به نتیجه نرسید اما امسال قول‌هایی داده‌اند تا این در این زمینه مساعدت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا