آزمون‌هاورودی دکتری

چند گمانه‌زنی درخصوص تعویق آزمون دکتری ۱۴۰۱

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری آنا گزارش می دهد:گسترش ویروس کرونا در کشور و خارج شدن وضعیت شهرها از حالت آبی و سفید سبب شده که گردهمایی‌هایی نظیر برگزاری آزمون‌ها تحت تأثیر قرار گیرند. هم‌اکنون که در آستانه برگزاری آزمون دوره دکتری هستیم بسیاری از داوطلبان این آزمون خواستار تعویق آن شده‌اند. این داوطلبان عنوان می‌کنند که دچار بیماری کرونا شده‌اند و نمی‌توانند در آزمون حاضر شوند.

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور زمان برگزاری آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۱ را روز ۶ اسفندماه اعلام می‌کند و می‌گوید:‌ هیچ پیگیری از سوی مسئولان آموزش عالی برای تعویق این آزمون صورت نگرفته، بنابراین تغییری در تاریخ برگزاری آزمون دکتری نداریم.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر مسیر برگزاری آزمون دکتری تخصصی سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دنبال می‌شود بخش عمده‌ای از کارها نیز انجام شده و حوزه‌های برگزاری آزمون نیز فعال هستند؛ بنابراین مشکل خاصی برای برگزاری این آزمون نداریم و خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی نیز در چارچوب قابل قبول رعایت می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور؛ هم‌اکنون آمادگی‌های لازم برای چاپ سؤالات در قرنطینه‌ها آغاز شده است و در این آزمون شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌درستی رعایت می‌شود بنابراین جای نگرانی برای هیچ‌کدام از داوطلبان وجود ندارد.

علی شمسی‌پور سخنگوی وزارت علوم در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: تصمیم در خصوص تعویق کنکور دکتری یا برگزاری به موقع آن، در اختیار ستاد ملی مبارزه با کرونا و تابع شرایط کشور است و وزارت علوم نیز مجری این تصمیم خواهد بود.

عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به مطالبه تعدادی از داوطلبان آزمون دوره دکتری عنوان می‌کند که موضوع را با مسئولان مربوطه در میان خواهد گذاشت تا در این باره تصمیم گیری کنند.

تعداد داوطلبان آزمون دکتری ۱۸۶ هزار و ۴۷۹ هزار نفر است که داوطلبان این آزمون می‌توانند از روز سوم تا پنجم اسفندماه، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. دهه اول اردیبهشت ۱۴۰۱ نتایج اولیه آزمون به صورت کارنامه از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود. نتایج نهایی پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های کشور هم در نیمه اول شهریور سال آینده اعلام خواهد شد.

نحوه پذیرش در دوره دکتری

بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» پذیرش دانشجو در مقطع دکتری (Ph.D) و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی، شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد. مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان انجام می‌شود و پس از برگزاری آزمون، کارنامه‌ای شامل نمرات خام، نمره کل و …. در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت که «متقاضیان مجاز به انتخاب رشته»، بر اساس آن انتخاب رشته می‌کنند. پس از انتخاب رشته، داوطلبان حائز شرایط برای مصاحبه به دانشگاه‌ها دعوت می‌شوند.

پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی‌شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بر اساس نتیجه سنجش عمومی (آزمون متمرکز) و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی مدارک یا هر روش دیگر مطابق آیین‌نامه‌های مربوط، اولویت کد رشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام‌شده و سهمیه متقاضی صورت خواهد گرفت. شایان ذکر است گزینش نهایی آزمون بر اساس معیارهای فوق انجام خواهد شد.

در آزمون دوره دکتری همانند سایر آزمون سهمیه ایثارگران اجرایی می‌شود. ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان اختصاص دارد. ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد.»

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

بر اساس قانون «برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی ۱۰ درصد سهمیه مازاد بر ظرفیت (حداقل یک نفر) در هر کدرشته محل برای مربیان رسمی قطعی یا رسمی آزمایشی تمامی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دولتی و غیردولتی) و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی، به شرط کسب حداقل ۸۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته‌شده در گزینش آزاد، اختصاص می‌یابد. حدنصاب نمره در تمامی مراحل آزمون لحاظ می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا