دانشگاهی

نیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور بیکار هستند

معاون آموزشی وزارت علوم؛

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتری تخصصی ایران ، قاسم عموعابدینی بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه‌ای با مدیران و اساتید دانشگاه ارومیه جزئیات طرح تحول آموزش عالی را بررسی کرد و افزود: سند تحول آموزش عالی شامل بخش‌هایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.

وی افزود: ارتقای سطح امید اجتماعی، مسئولیت‌پذیری ملی، سلامت معنوی و اشتغال‌پذیری دانشجویان ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب است.

عموعابدینی گفت: بر اساس آمار رسمی حدود ۵۰ درصد از فارغ‌التحصیلان امروز بیکار هستند، دانشگاه‌ها امروز باید به سمت حکمت‌بنیان‌شدن حرکت کنند چرا که نیمی از شغل‌های فعلی تا ۵۰ سال آینده وجود نخواهد داشت.

معاون آموزشی وزارت علوم اضافه کرد: بنابراین دانشگاه حکمت‌بنیان نباید اکنون برای چنین شغل‌هایی دانشجو تربیت کند. باید به سمت ایجاد کارشناسی و کارشناسی‌ارشد حرفه‌ای مبنی بر نیاز صنعت حرکت کنیم و هم‌اکنون بورس صنعتی در برخی از دانشگاه‌های کشور از جمله یزد در حال اجرا است.

وی ادامه داد: مأموریت‌های دانشگاه در طرح تحول به دو دسته خاص و عام تقسیم می‌شود، خدمت به جامعه و صنعت مأموریت عام دانشگاه‌ها است‌، بر این اساس پذیرش دانشجو نیز باید بر اساس نیاز صنعت باشد.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: همچنین پذیرش دانشجوی استاد محور در مقطع دکتری برای ۲۰ درصد از ظرفیت دانشجویان سال آینده در این طرح اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه افزایش توسعه‌یافتگی علوم و فناوری‌های نیاز محور، مزیت‌محور و اولویت‌محور با تاکید بر علوم انسانی تحولی نیز ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب طرح تحول آموزش عالی است گفت: در این طرح از آموزش متمرکز بر توسعه کمی، تقاضای اجتماعی، تخصص‌بسنده و فرد محور به تربیت متمرکز بر توسعه کیفی، ظرفیت اشتغال‌پذیری، تخصص‌گرا-اخلاق‌مدار و خانواده‌محور حرکت خواهیم کرد.

عموعابدینی با بیان اینکه اسناد بالادستی در طرح تحول دیده شده است و راهبردهای این سند با آن مطابق است، افزود: تحقق حکمرانی دانشگاه آینده با رویکرد ایرانی-اسلامی، حکمت‌بنیان و همچنین حمایت از نخبگان از جمله طرح‌های راهبردی این سند است، زمان‌بندی این طرح دو سال بوده و باید به سرعت اجرایی شود.

وی افزود: سند تحول آموزش عالی، شامل بخش‌هایی ازجمله نشانگرهای وضعیت مطلوب، چرخش‌های تحول‌آفرین و ارائه راهبرد بوده و چالش‌های حکمرانی و عمرانی را بررسی و برای هریک راهکاری ارائه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا