پژوهشی

مهلت دفاع از پایان نامه برای شرکت در مراسم اربعین تمدید شد

معاون وزیر علوم:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، عبدالحسین کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه تلویزیونی «در مسیر حسین» گفت: موضوع اربعین همیشه محوریت خاصی در برنامه‌های آموزش عالی داشته و دارد و معتقدیم این رویداد می‌تواند فضای فرهنگی دانشگاه‌ها را متحول کند.

وی با اشاره به تشکیل ستاد دانشگاهیان اربعین گفت: خیلی زود، با آغاز سال جدید ستاد دانشگاهیان در حوزه اربعین را با ریاست خود وزیر علوم تشکیل دادیم و همه دستگاه‌های آموزش عالی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، وزارت بهداشت، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان بسیج و … در آن عضویت دارند. متعاقب آن ستاد استانی و ستادهایی در دانشگاه شکل گرفت و اتفاقات خوبی رخ داد.

وی اضافه کرد: سعی ما این است که تسهیل‌گر باشیم و از جریان‌های پویا و زنده دانشگاهی برای مدیریت این فضا کمک بگیریم. بنابراین تلاش کردیم تشکل‌های دانشجویی، انجمن‌ها و گروه‌ها و … را درگیر این موضوع کنیم و به صورت خاص بسیج دانشجویی که دبیر ستاد دانشگاهیان را برعهده دارد، میان‌داری کرده و کاروان‌های دانشجویی را برای اعزام به اربعین شکل داده است. در سطح اساتید نیز همین است و دانشگاه‌های مختلف، کاروان‌هایی را تدارک دیده‌اند.

کلانتری درباره تخصیص وام دانشجویی به زائران اربعین گفت: به دانشجویان وامی تخصیص داده شده است که رقم آن بین ۲ تا ۶ میلیون خواهد بود. البته رقم قطعی وابسته به عواملی نظیر تصمیم خود دانشگاه، نوع سفر دانشجویان و … است. برخی از دانشگاه‌ها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که نمی‌توانند رقم‌های بیشتری بدهند؛ با این حال، حداقل این وام ۲ میلیون تومان خواهد بود. هم‌چنین، زمینه‌سازی کردیم تا دانشگاه‌هایی که امکان انتقال دانشجویان به مرز را دارند، برای این کار اقدام کنند. به همین دلیل با پلیس راهور نامه‌نگاری داشتیم که اتوبوس‌های با پلاک قرمز دانشگاه‌ها که استاندارد هستند، بتوانند تردد کنند. هنوز با این نامه موافقت نشده اما در روزهای آینده خبرهای جدیدتری در این زمینه می‌رسد.

در وی پاسخ به سوالی درباره اینکه کاروان دانشجویی اربعین برقرار است یا خیر، گفت: کاروان‌های دانشجویی توسط بسیج دانشجویی مدیریت می‌شوند و پیش‌بینی می‌شود که تا ۳۰ هزار دانشجو توسط این کاروان‌ها به کربلا عزیمت کنند. ما برنامه حمایت از مواکب داخل کشور را داریم و دانشگاه‌هایی که در مسیر رسیدن به مرز قرار دارند، خدماتی را به دانشجویان و دانشگاهیان خواهند داد. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه همدان، خرمشهر، اهواز، ایلام و … اشاره کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تمدید مهلت دفاع از پایان نامه‌ها در ایام اربعین خبر داد و گفت: زمانی که رویداد اربعین را داریم، مصادف با زمان بازگشایی دانشگاه‌هاست و هم‌چنین تعدادی از دانشجویان درگیر دفاع از پایان‌نامه یا رساله دکتری خود هستند. به همین منظور با معاونت آموزشی وزارتخانه و دانشگاه‌ها هماهنگ کردیم که مدت زمان دفاع از پایان نامه و رساله‌ها تا آخر مهرماه تمدید شود. برهمین اساس، دانشجویانی که قصد عزیمت به این سفر معنوی را دارند دچار مشکل نشوند. علاوه بر این، غیبت دانشجویان در کلاس‌ها در ایام اربعین موجه تلقی می‌شود.

وی هم‌چنین از موافقت سازمان نظام وظیفه برای خروج دانشجویان از کشور خبر داد و گفت: با موافقت سازمان نظام وظیفه، دانشجویان می‌توانند بدون توثیق وثیقه از مرزها خارج شوند.

وی در پایان درباره ایده «زائر خادم» گفت: زائرانی داریم که در مسیر پیاده‌روی اربعین به عنوان خادم نیز فعالیت دارند و در مسیر خدمت‌رسانی می‌کنند. این زائران در گروه‌های ۳ تا ۵ نفره بوده و در حوزه‌های بهداشت، درمان، خدمات زائرین و … فعالیت دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا