دانشگاهی

لزوم توجه واحدهای دانشگاه آزاد به برگزاری دوره‌های مهارتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه بررسی پیش‌نویس بودجه سال مالی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد رشت برگزار شد.

طهرانچی در این جلسه، برنامه راهبردی عملیاتی پنج‌ساله و بودجه سنواتی دانشگاه آزاد اسلامی را دو اتفاق مهم در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق و اجرای سند تحول و تعالی و بودجه سنواتی بسیار جدی و مصمم است. در دوره جدید، سال مالی دانشگاه از سال شمسی به سال تحصیلی تغییر پیدا کرده است، چرا که درآمدها و هزینه‌های دانشگاه در سال تحصیلی مشخص می شود. از این رو توانستیم به تدریج سیستم مالی دانشگاه را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: از طریق تحولات و اصلاح ساختار و سامانه سپاری در دانشگاه آزاد اسلامی، به ثبات مالی دست یافته‌ایم و بحمدالله میزان حقوق و دستمزد اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۳۹۷ تغییر چشمگیری پیدا کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه منابع درآمدی دانشگاه در سه حوزه آموزش، درآمد حاصل از فعالیت‌های دانش بنیان و درآمد حاصل از بهره وری به دست می آید، گفت: منابع درآمدی حوزه آموزش دانشگاه شامل سه بخش دانشجو، دانش‌پذیر و دانش‌آموز می شود. از واحدهای دانشگاهی انتظار می رود برای جبران کاهش شهریه دانشجویی، شهریه دانش‌پذیران را از طریق برگزاری دوره‌های مهارتی افزایش دهند.

طهرانچی، کلاس، استاد و تجهیزات را ملزومات تحقق درآمدها از محل برگزاری دوره‌های مهارتی عنوان کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی شرایط لازم را جهت افزایش جذب دانش پذیران در دوره‌های مهارتی در اختیار دارد، اما واقعیت این است که تاکنون عملکرد واحدها در این حوزه مطلوب نبوده و انتظار این است که امسال منابع درآمدی استان‌ها از محل برگزاری دوره‌های مهارتی، فعالیت‌های دانش بنیان و افزایش بهره‌وری، رشد قابل قبولی داشته باشد.

وی با تأکید بر مولدسازی منابع دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که به تمامی استان‌ها ابلاغ شده، لزوم مولدسازی منابع دانشگاه ازجمله آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هاست. از این رو یکی از اقداماتی که واحدها در سال جاری باید انجام دهند، راه اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های همکار استاندارد است؛ چرا که این اقدام علاوه بر یک کار علمی، منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه و افزایش درآمدزایی واحدها خواهد شد. بنابراین نگاه به دانشگاه به عنوان یک عنصر تأثیرگذار، باید تغییر کند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عدم توجه واحدهای دانشگاهی به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استانی، تصریح کرد: به عنوان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با وجود نزدیکی به بندرانزلی و ظرفیت‌های ویژه در حوزه کشاورزی و ماهیگیری، باید از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببرد. اعضای هیأت علمی این دانشگاه طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی هوشمند، چرم ماهی، کواتکوپتر سمپاش و… داشته‌اند، اما اثر این طرح‌ها و فعالیت‌های دانش بنیان در پیش نویس بودجه لحاظ نشده است.

طهرانچی خاطرنشان کرد: انتظاری که از تمامی استان‌ها داریم، این است که درآمد سراهای نوآوری، طرح‌های برون دانشگاهی، فعالیت‌های کشاورزی، محصولات دانش بنیان و… باید در بودجه سنواتی مشخص و در حد قابل قبول باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها لایه میانی بین سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی نیستند؛ بلکه نقش لایه هماهنگی و برنامه‌ریزی را برعهده دارند. همچنین انتظاری که امسال از واحدها داریم، این است که باید به روش‌های متنوع درآمدی فکر کرده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

در ادامه این جلسه، تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به امضای دکتر محمد دوستار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و دکتر رضا زمانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان رسید.

طهرانچی در نشست امضای این تفاهم نامه، از آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای تدوین نظام موضوعات و احصاء چالش‌های زیست محیطی استان گیلان با همکاری اداره کل محیط زیست استان خبر داد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن سالانه ۱۰۰ هزار پایان نامه کارشناسی ارشد و ۱۰ هزار رساله دکتری، ظرفیت بینظیری در حوزه پژوهش و پرداختن به چالش‌ها و مسائل کشور در اختیار دارد و اداره کل محیط زیست استان گیلان می تواند از ظرفیت شبکه کشوری دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا