فراخوان طرحهای پژوهشی ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران (ph.D info)، به نقل از خبرگزاری آنا، ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، فراخوانی برای اجرای طرحهای پژوهشی در حوزه آموزش و پرورش منتشر کرده است. این فراخوان شامل طرحهای پژوهشی با موضوعات متنوعی است که هدف اصلی آنها بهبود وضعیت نظام آموزشی کشور و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت در سطوح مختلف است.
عناوین اصلی طرحهای پژوهشی:
۱. آسیبشناسی مدارس عادی دولتی: این پژوهش به بررسی مشکلات و چالشهای مدارس عادی دولتی پرداخته و با ارائه راهکارهای سیاستی در راستای تحقق عدالت آموزشی و تربیتی، پیشنهادهایی ارائه میدهد.
۲. وضعیتسنجی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش: بررسی میزان تحقق سند تحول بنیادین بر اساس زیرنظامهای ششگانه و تحلیل این موارد برای توسعه و پیشرفت آموزش و پرورش کشور.
۳. تحلیل وضعیت منابع انسانی در آموزش و پرورش: بررسی وضعیت فعلی نیروی انسانی در آموزش و پرورش و ارائه راهکارهای سیاستی برای بهبود کیفیت و ارتقاء این منابع.
۴. طراحی الگوی مطلوب سیاستگذاری تربیتی: هدف از این پژوهش، طراحی الگویی بر اساس مبانی اسلامی برای سیاستگذاریهای تربیتی در نهادهای آموزشی است.
۵. تحلیل مسائل تربیتی دانشآموزان سمپاد: بررسی چالشهای تربیتی دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و ارائه راهکارهایی برای بهبود و ارتقای وضعیت تربیتی آنها.
۶. تحلیل وضعیت تربیتی آموزشگاههای زبان خارجی: این پژوهش به بررسی وضعیت تربیتی در آموزشگاههای زبان خارجی تحت نظر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان پرداخته و پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت این آموزشگاهها ارائه میدهد.
۷. الگوهای مردمیسازی حکمرانی تعلیم و تربیت: پژوهشگران در این بخش به بررسی و تحلیل الگوهای حکمرانی تعلیم و تربیت مبتنی بر مشارکت مردم پرداخته و راهکارهایی برای تقویت این الگوها ارائه میکنند.
۸. تحلیل تعاملات خانواده و مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه: دو طرح جداگانه به بررسی سیاستهای ناظر بر تعاملات خانوادهها با مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه پرداخته و پیشنهادهای سیاستی برای بهبود این تعاملات ارائه میدهد.
۹. تحلیل وضعیت مصرف بازیها توسط کودکان و نوجوانان: این پژوهش به تحلیل رفتارهای کودکان و نوجوانان در مصرف بازیهای رایانهای پرداخته و راهکارهایی برای بهبود و کنترل این مسئله ارائه میدهد.
۱۰. شناسایی مسئولیتهای اجتماعی-تربیتی دانشگاه: هدف این پژوهش، شناسایی نقش دانشگاهها در زمینه مسئولیتهای اجتماعی و تربیتی و پیشنهاد سیاستهای مناسب برای تقویت این نقش است.
۱۱. تحلیل نقش تربیتی اساتید دانشگاه: این طرح به بررسی نقش اساتید در تربیت دانشجویان پرداخته و مولفههای مهم این نقش را شناسایی میکند.
۱۲. تحلیل سیاستهای تربیتی و اجتماعی دانشجویان: پژوهشی در راستای تحلیل سیاستهای تربیتی دانشجویان و ارائه راهکارهایی برای بهبود و ارتقای کیفیت اجتماعی و تربیتی آنها.
۱۳. تحلیل نظام آموزش مهارتی کشور: بررسی وضعیت فعلی آموزش مهارتی در کشور و پیشنهاد سیاستهایی برای بهبود این نظام آموزشی.
۱۴. طراحی الگوی شبکهسازی حلقههای میانی در مدارس: این پژوهش به طراحی الگویی برای شبکهسازی حلقههای میانی با هدف تحقق سند تحول بنیادین در مدارس میپردازد.
۱۵. تحلیل اقتصاد آموزش و پرورش و بنگاههای وابسته: این طرح به تحلیل وضعیت اقتصادی آموزش و پرورش و نقش بنگاههای وابسته پرداخته و پیشنهادهایی برای بهبود و ارتقای این بخش ارائه میدهد.
شرایط و ضوابط شرکت در فراخوان:
متقاضیان برای شرکت در این فراخوان باید طرحنامههای خود را مطابق با استانداردهای تعیینشده تنظیم و تدوین کنند. فرمهای تهیه و تدوین پروپوزال پیشنهادی قابل دانلود بوده و باید پس از تکمیل به آدرس الکترونیکی ستاد تعلیم و تربیت به نشانی [email protected]
ارسال شوند.
مهلت ارسال طرحها:
آخرین مهلت ارسال طرحنامهها تا ۱۵ آذر ۱۴۰۳ اعلام شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و رفع هرگونه ابهام، متقاضیان میتوانند از طریق آدرس الکترونیکی ذکر شده مکاتبه کنند.
این فراخوان، فرصتی مناسب برای پژوهشگران و محققان در حوزه تعلیم و تربیت است تا با ارائه طرحهای پژوهشی نوآورانه، به بهبود و ارتقای نظام آموزشی کشور کمک کنند.