دانشگاهی

زنگ خطر کاهش جمعیت داوطلبان ریاضی وفیزیک در کنکور به صدا درآمد

رئیس سازمان سنجش عنوان کرد:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، به نقل از وزارت علوم دکتر عبدالرسول پور عباس در جمع روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در دانشگاه تبریز گفت: در آزمون‌های ورودی تمام مقاطع تحصیلی شاهد توزیع نامتوازن شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایشی هستیم که نشان می‌دهد بحث هدایت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیاز به اصلاح دارد.

وی گفت: در حال حاضر بیشترین متقاضی در دوره ارشد و دکتری در گروه علوم انسانی و کمترین شرکت کننده در گروه ریاضی و فنی داریم که نشان می دهد توزیع نامتوازن است به صورتی که در کنکور سراسری با ظرفیت پذیرش ۲۵۰ هزار دانشجو با ۱۴۵ هزار شرکت کننده روبه رو هستیم.

پورعباس گفت: سازمان سنجش در حال حاضر برای هوشمندسازی آزمون‌ها تلاش می‌کند تا سرعت، دقت، امنیت آزمون‌ها افزایش یابد و امکان برگزاری چندین نوبت هر آزمون در هر سال فراهم شود.

وی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ گفت: در کنکور دکتری امسال ۱۸۶ هزار داوطلب شرکت کرده‌اند که ۱۲۰ هزار نفر آنها در رشته‌های علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند، فنی و مهندسی‌ها ۲۷ هزار نفر و علوم پایه‌ها ۱۳ هزار نفر بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه هدایت تحصیلی در آموزش عالی هوشمندانه نیست، گفت: ظرفیت رشد در علوم انسانی بسیار زیاد است و نیازمند تدبیر ویژه‌ای است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ اظهار داشت: ۶۴۷ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی امسال ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۴۳۵ هزار نفر در گروه علوم انسانی هستند. علوم پایه ۳۵ هزار نفر هستند و هر سال تعداد داوطلبان گروه علوم پایه در حال کاهش است. نحوه توزیع داوطلبان در گروه‌های آموزشی نرمال نیست و قطعاً نیازمند هدایت تحصیلی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنکور امسال گروه ریاضی و فیزیک کمترین جمعیت داوطلبان را داشت که معادل ۱۴۵ هزار نفر می‌شد، این در حالی است که ظرفیت اعلامی دانشگاه‌ها برای گروه ریاضی و فیزیک بیش از ۲۵۰ هزار نفر است این آمار زنگ خطر است.

پورعباس همچنین تأکید کرد: داوطلبان رشته‌های علوم تجربی هر سال رو به رشد هستند امسال حدود ۱۰۰ هزار داوطلب بیشتر از سال قبل در گروه علوم تجربی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تغییرات آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور نیازمند کمک دانشگاه‌ها است. نظام مدیریت یکپارچه آزمون‌ها در حال انجام است آزمون‌ها هوشمندسازی می‌شوند و بانک سؤالات نیز تدوین می‌شود که بر اساس آن تمام اساتید می‌توانند طراح سؤالات کنکور باشند.

رئیس سازمان سنجش به اجرای مدرن برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرد و گفت: در برگزاری آزمون‌ها به سمت هوشمند و مدرن‌سازی پیش می‌رویم و امیدواریم تا سال ۱۴۰۳ تمام آزمون‌ها را هوشمندسازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا