دانشگاهی

درخواست‌ رؤسای دانشگاه‌ها برای کمک بودجه‌ای ویژه بازگشایی حضوری

در اجلاس روسا مطرح شد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری ایران به نقل از دانشگاه تهران، سی و چهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور به منظور بحث و بررسی در خصوص وضعیت بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، تأمین منابع مالی همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها و مسائل جاری دانشگاه‌ها در باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار شد.

سید محمد مقیمی، در سی و چهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، گفت: درخواست فوری که از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که اعتبار مناسب برای اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها دیده شود و همچنین منبع پایداری برای همسان‌سازی در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: کارکنان دانشگاه منتظر هستند تا شاهد افزایش منطقی و مناسب در حقوق‌هایشان باشند. بنابراین از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس انتظار داریم همان‌طور که در راستای رفع اشکالات در زمینه همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دقت‌نظر به خرج می‌دهند، جبران لازم برای حقوق کارکنان نیز صورت گیرد.

احمد نوحه‌گر، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران نیز با اشاره به برگزاری نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱ و بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، تاکید کرد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند نقش خود را در ارائه راهکار برای رفع مسائل جامعه ایفا کنند، لازم است تدبیر جدی در زمینه‌های زیرساختی و تجهیزاتی آنها اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: از نیمسال آینده تحصیلی و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها باید پذیرای بخش بزرگی از دانشجویان به صورت حضوری باشند که این بازگشایی حضوری پس از گذشت دو سال از آموزش مجازی، می‌طلبد که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صورت پررنگ‌تر دیده شود. با وجود اینکه در مسیر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی قرار داریم اما هنوز اعتبارات لازم برای تأمین و تجهیز به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نکرده است.

درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها برای کمک بودجه‌ای ویژه بازگشایی حضوری

محمد موذنی، سرپرست دانشگاه شیراز در ادامه این نشست، با بیان اینکه بار مالی تهیه غذای دانشجویی نسبت به قبل از پاندمی کرونا تا چند برابر افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی در حال وقوع است، از وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در زمینه تأمین و ارتقای کیفی خدمات رفاهی دانشجویان، حمایت مالی لازم را از دانشگاه‌ها صورت دهند.

بودجه تجهیزات و تعمیرات؛ محور عمده درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها

حسین هرسیچ، سرپرست دانشگاه اصفهان نیز گفت: انتظار می‌رود بودجه دانشگاه‌ها بر اساس انتظاراتی که از آنها می‌رود و همچنین ماموریت‌هایی برایشان تعریف شده، در نظر گرفته شود.

هرسیچ خواستار تخصیص بودجه به دانشگاه‌های قدیمی برای بازسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی شد و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان حدود ۱۵ سال است که اصلاً بودجه تجهیزاتی دریافت نکرده است.

محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: وقتی بازگشایی حضوری صورت گیرد، حضور هر دانشجو در دانشگاه مستلزم تأمین تغذیه، خوابگاه و امکانات آموزشی و پژوهشی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های تأمین این خدمات نسبت به دو سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. این درحالیست که اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه فردوسی مشهد هنوز پرداخت نشده است.

تاکید بر تناسب میزان افزایش بودجه دانشگاه‌ها در ۱۴۰۱ با نرخ تورم

وی با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری همواره این است که شتاب علمی کشور نباید کم شود، خاطرنشان کرد: بنابراین برای حفظ سرعت و شتاب علمی در کشور لازم است توجه ویژه به مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها صورت گیرد. از سازمان برنامه و بودجه و رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حداقل متناسب با نرخ تورم زیاد شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگر سخنانش درباره توجه به دانشجویان دکتری نیز گفت: دانشجویان دکتری نیازمند توجه بیشتر هستند. به همین جهت درخواست داریم در سال آینده به شکل ویژه‌ای دیده شوند که بتوانیم پرداختی مناسبی برای آنها داشته باشیم تا با آرامش بیشتر بتوانند برای فعالیت‌های تحقیقاتی خود وقت بگذارند.

شرایط کرونا، درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها را تحت تأثیر قرار داد

فریده حق‌بین، سرپرست دانشگاه الزهرا (س) نیز در این هم‌اندیشی اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال اول شیوع کرونا به یک عده از دانشجویان اجازه استفاده از مرخصی داده شد، آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه ظرف ۲ سال اخیر پایین آمده است. بر این اساس جمعیت خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا پس از بازگشایی حضوری کامل، بیش از میزانی است که پیش‌بینی می‌کردیم. این درحالیست که همچنان بودجه مناسبی برای بحث بازگشایی بویژه برای حوزه تغذیه و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تحت تأثیر شرایط و محدودیت‌های دوران کرونا، بخشی از فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه‌ها متوقف شده‌اند، بنابراین منابعی که در گذشته از محل درآمدهای اختصاصی برای حوزه زیرساخت‌ها و تجهیزات اختصاص پیدا می‌کرد هم محدود شده‌اند.

دکتر صفر نصرالله‌زاده، سرپرست دانشگاه تبریز نیز عنوان کرد: دانشگاه‌ها در دو سال گذشته از نظر بودجه تحت فشار قرار گرفتند و امید داریم دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ طوری تدوین و تصویب شود که این فشار تکرار نشود. بین ۷۵ تا ۸۵ بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و هزینه‌های پرسنلی می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود جبران مسائلی نظیر افزایش چند برابری قیمت تمام‌شده غذای دانشجویی نسبت به دو سال قبل، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مدنظر قرار گیرد.

فرهاد دانشجو، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس نیز از مسئولان سازمان برنامه و بودجه که در نشست حضور داشتند، خواستار شد تا کمک‌ها و راهکارهای مشخص درباره اعتبار لازم برای همسان سازی حقوق‌ها، بودجه تعمیر و تجهیزات و بودجه مورد نیاز برای خدمات دانشجویی نظیر تغذیه و خوابگاه و … را عنوان کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا