دانشگاهی

تدریس دانشجویان دکتری در واحد الکترونیکی ممنوع شد

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد، دکتر عزیز نجف‌پور در نشست مشترک رییس واحد الکترونیکی با دانشجویان این واحد در خصوص «بررسی چالش‌های آموزش مجازی و پیشنهادات اصلاحی و تکمیلی برای بهبود آن» بیان کرد: نزدیک به دو دهه از فعالیت واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد و طی این دوره تعداد دانشجویان، کیفیت آموزش برخط و جایگاه آن در فضای کشور به شدت گسترش داشته است. در آینده نزدیک شاهد اهتمام و گرایش بیشتر جامعه ایرانی بر آموزش برخط خواهیم بود.

کیفیت آموزش در واحد ما از سایر واحدها بیشتر است

وی افزود: واحد الکترونیکی عقلانیت آموزشی را به نوعی پیوست فعالیت‌های خود می‌داند. کیفیت آموزش در واحد ما از میانگین کیفیت آموزش در واحدهای دیگر دانشگاه دیگر بالاتر است بنابراین شخصی که عقلانیت دارد برای درس خواندن به سراغ واحد الکترونیکی می‌رود تا از کیفیت آموزشی بهره‌مند شود. بهره‌وری آموزشی مکمل عقلانیت آموزشی است، این امر باعث صرفه‌جویی در وقت دانشجو می‌شود. بدین ترتیب دانشجو تمام سال مشغول رفت و آمد به دانشگاه نیست و فعالیت و شغل خود را در کنار تحصیل ادامه می‌دهد. عموما افراد کاری به تحصیل در واحد الکترونیکی تمایل دارند بنابراین دانشگاه نیز در تنظیم برنامه آموزشی خود باید مشغله‌ها و گرفتاری‌های دانشجویان را در نظر بگیرد.

مدرک تحصیلی واحد الکترونیکی در بازار کار و صنعت معتبر است

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد با اشاره به این که قصد دانشگاه از این نشست دریافت نظرات و پیشنهادات دانشجویان برای بهبود سیستم آموزشی است اظهار کرد: این امر باعث می‌شود سیستم آموزشی واحد برای دانشجو مفیدتر و آسان‌تر واقع شود، از سوی دیگر کیفیت آموزش نیز ارتقا می‌یابد. کیفیت آموزش مجازی می‌تواند بیشتر و بهتر باشد. در کنار ارتقای کیفیت آموزش باید به تسهیل فرایندهای تحصیلی دانشجویان نیز دقت کرد. براساس مشاهدات میدانی مدرک تحصیلی واحد الکترونیکی در بازار کار، صنعت و محافل آموزشی معتبر و شناخته شده است.

نجف‌پور در پاسخ به دغدغه‌ها، پیشنهادات و انتقادات دانشجویان واحد الکترونیکی بیان کرد: از ترم آینده جلسات مشترک مدیران گروه با دانشجویان با حضور معاون آموزشی واحد برگزار می‌شود تا مشکلات دانشجویان به طور دقیق مطرح شود. براساس ابلاغیه‌ای که معاون آموزش واحد به مدیران گروه‌ها کرده هر استاد موظف است در ابتدای ترم طرح درس خود را بارگذاری کند، این امر به ارتقای کیفیت آموزش نیز کمک بسیاری می‌کند. اساتید موظف هستند منبع اصلی درس را به مدیران گروه معرفی کنند تا مورد تایید واقع شود. واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در پی جذب اساتید جوان، باسواد، باانگیزه، اهل مسئولیت اجتماعی و متدین است. معاون آموزشی و معاون پژوهشی واحد در حال پالایش و ارزیابی اساتید و ارتقای آنها هستند، همچنین مدیران گروه‌ها نیز ارزیابی می‌شوند. محتوای آموزشی مبحث دقیقی است و باید بخش‌نامه‌ای برای آن تهیه شود. تعاملی بودن کلاس درس یکی از مزیت‌های اصلی تحصیل در واحد الکترونیکی است و هیچگونه تغییری در این روند ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: آموزش به سه روش اصلی انجام می‌شود: حضوری، آفلاین و تعاملی آنلاین. از لحاظ کیفیت ابتدا آموزش حضوری و سپس آموزش تعاملی آنلاین است. در واحد الکترونیکی مرز میان آموزش حضوری و آنلاین از بین رفته است. در کلاس درس باید تعامل وجود داشته باشد و استاد از دانشجو بازخورد بگیرد. دانشجو باید در کلاس ارائه داشت باشد اما این امر باید با قاعده انجام شود. معاون آموزشی و معاون پژوهشی واحد در حال تدوین دستورالعمل شفاف‌تری برای آموزش اساتید هستند. دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۲۵ هزار هیئت علمی در سطح کشور دارد، از سوی دیگر می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دولتی نیز برای تدریس در واحد الکترونیکی دعوت کنیم.

آمادگی تدریس در بسترهای واحد الکترونیکی ارتقا می یابد

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اظهار کرد: اساتید باید نحوه استفاده از زیرساخت‌های واحد الکترونیکی آشنا باشند و آداب آموزش دادن را نیز باید بدانند. معاون فرهنگی و دانشجویی واحد در حال تدوین دستورالعملی برای آماده‌سازی اساتید است تا آمادگی تدریس در بسترهای واحد الکترونیکی را داشته باشند. تکریم توامان و احترام متقابل استاد، دانشجو و کارمند یک اصل مهم است و یکی از افتخارات واحد الکترونیکی کمک به مادران این سرزمین است تا در موازات نقش خانه‌داری و مادری به تحصیل ادامه دهند. یکی از وظایف دانشگاه ایجاد پیامرسان اختصاصی برای ارتباط با دانشجویان است که حریم شخصی کاربران را حفظ کند، این پیامرسان ایجاد شده و پایلوت اولیه آن انجام شده است و به زودی در دسترس دانشجویان قرار می‌گیرد.

فارغ‌التحصیلان مشکلی در استخدام ندارند

نجف‌پور در خصوص اعتبار مدرک واحد الکترونیکی گفت: اخیرا شایعاتی در این خصوص شنیده شده که بازیگوشی رقباست. از سال ۱۳۸۴ مدارک فارغ‌التحصیلی ۶ رشته با نام واحد الکترونیکی صادر می‌شده و این فارغ‌التحصیلان تاکنون هیچ مشکلی در حوزه استخدام، جذب و… نداشته‌اند. صدور مدرک دانشجویان واحد الکترونیکی از دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز کج‌سلیقگی بوده که در حال اصلاح است. هیچ گواهی دال بر عدم اعتبار مدرک واحد الکترونیکی در صنعت، بازار کار و… وجود ندارد. مشکلاتی با سازمان نظام روانشناسی وجود داشت که درگاه صدور یکپارچه مجوزها راه‌اندازی شده و دانشجویان می‌توانند مجوز خود را از این درگاه دریافت کنند. نحوه تدریس در واحد الکترونیکی آنلاین است اما سنجش دانشجویان مانند واحدهای دیگر دانشگاهی به صورت حضوری انجام می‌شود که نشان از کیفیت بالای آموزش ماست. برگزاری امتحانات میان‌ترم از سوی سازمان مرکزی ابلاغ شده و باید انجام شود و کمکی به دانشجو است. در خصوص تشکیل شوراهای دانشجویی، انجمن‌های دانشجویی در حال تشکیل هستند و کانون‌ها نیز توسعه پیدا کرده‌اند.

تدریس دانشجویان دکتری در واحد الکترونیکی ممنوع شد

وی افزود: به زودی فضای فیزیکی بزرگ‌تری در اختیار واحد الکترونیکی قرار می‌گیرد و می‌توانیم جلسات و نشست‌ها را در محیط واحد برگزار کنیم. تدریس دانشجویان دکتری در واحد الکترونیکی ممنوع شده و اساتید خوب در حال رفت و آمد هستند. همچنین قرار بر این شده که ظرفیت جداگانه‌ای مخصوص دانشجویان واحد الکترونیکی برای اساتید راهنمای دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شود. برگزاری امتحانات در مناطق مختلف یک مزیت است و دانشجویان براساس دسترسی خود حوزه امتحانی را انتخاب می‌کنند. تفاهم‌نامه‌ای با سازمان نظام روانشناسی در راستای راه‌اندازی مرکز مشاوره آنلاین امضا شده است. همچنین چهار مجله جدید برای انتشار مقالات دانشجویان واحد الکترونیکی در دست تهیه است.

رئیس واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد در پایان بیان کرد: در آینده نزدیک آموزش مجازی به شدت در کشور گسترش می‌یابد و واحد الکترونیکی جز نگین‌های درخشان این حوزه خواهد بود و فارغ‌التحصیلان آن نیز مورد توجه بسیاری از سازمان‌ها قرار می‌گیرند. واحد الکترونیکی یکی از مدعیان دانشگاه هوشمند یا smart education است و همایشی که ۲۰ اسفند برگزار می‌شود در راستای این امر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا