پژوهشی

برگزاری کرسی‌های علمی- ترویجی؛ راهکاری برای افزایش نمره رساله و پایان‌نامه

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می دهد: دکتر محمد علی اکبری مشاور رئیس دانشگاه در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با معاونان پژوهشی و علمی واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس دیدار و گفت و گو کرد.

دکتر علی اکبری در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس از لحاظ تعداد واحد و مرکز دانشگاهی، رتبه نخست دانشگاه آزاد اسلامی را دارد، گفت: این دانشگاه از لحاظ جمعیت دانشجویی نیز پس از استان تهران، در رتبه دوم قرار دارد و بیش از 12 هزار دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس تحصیل می کنند که نشان از اهمیت توجه معاونان و مدیران پژوهشی استان به این حوزه دارد.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر همگرایی معاونان و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در برنامه های علمی و فعالیت های پژوهشی، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی یک بدنه واحد و تنها دانشگاه شبکه ای است که در سراسر کشور حضور دارد. شعار این دانشگاه براساس سند تحول و تعالی آن؛ تبدیل شدن به دانشگاهی «سرآمد و پاسخگو»، «کارآمد و پایدار» و «پرورش دهنده قوه عاقله و فضای انقلابی» است.

وی با بیان اینکه طرح پایش اولویت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تأکید ویژه‌ای بر اجرای طرح پایش، برنامه های علمی و ارتقای کیفیت پژوهش های تحصیلات تکمیلی دارد تا بتواند علاوه بر کاربردی کردن مقالات، پایان نامه ها و رساله ها، پژوهش کشور را نیز متحول کند. بنابراین عملکرد پژوهشی استان ها در سامانه پژوهشیار به دقت ارزیابی می شود. همچنین در راستای اجرای برنامه های علمی به معاونان پژوهشی و علمی واحدها تأکید شده که نهایت همکاری را با رؤسای دبیرخانه های علمی پایش داشته باشند.

دکتر علی اکبری با تأکید بر دانشجومحور بودن دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: ما دانشگاهی دانشجومحور هستیم و باید رضایت دانشجویان از عملکرد دانشگاه کامل باشد. به هیچ وجه پذیرفته نیست که مشکل دانشجو در دفاع از روند دفاع از پایان نامه و رساله ها در واحد یا استان برطرف نشود و دانشجو مجبور به مراجعه به سازمان مرکزی شود. خوشبختانه براساس مدیریت داده مبنا که در سازمان مرکزی ایجاد شده، عملکرد اساتید، مدیران گروه، روسای دانشکده ها، مدیران و معاونان پژوهشی تمامی واحدهای دانشگاهی در سامانه پژوهشیار رصد و کنترل می شود و براساس گزارش‌گیری ها می توانیم همه امور مربوط به ثبت پروپوزال، پیش دفاع و دفاع از رساله و پایان نامه را ارزیابی کنیم.

دکتر فاطمه حمیدی فر مدیرکل امور پژوهشی و پروژه های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: با توجه به تغییر ماموریت دانشگاه آزاد اسلامی از سال 1398، حرکت دانشگاه به سمت تحول و تعالی بخشی، سرآمدی و کیفی سازی فرآیندهای آموزشی و پژوهشی آغاز شده و رویکرد تعالی در معاونت علوم انسانی و هنر نیز در قالب حکمی سازی، به روز رسانی و بومی سازی دنبال می شود.

وی با بیان اینکه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی تدوین و اجرای آن آغاز شده است، اظهار داشت: ماموریت همه ارکان دانشگاه در قالب 10 بسته کاری مشخص شده است. به عنوان نمونه؛ در حوزه پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال تبدیل شدن به دانشگاهی سرآمد و پاسخگو است و برای به ثمر رسیدن این راهبرد، باید به شکل موثر و کارآمد فرآیندهای پژوهشی را به سمت حل مسئله، کارآفرینی، پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تحول آفرین سوق دهیم.

مدیرکل امور پژوهشی و پروژه های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر برگزاری کرسی های نظریه پردازی، علمی-ترویجی و چاپ مقالات دانشجویان در قالب طرح پایش، افزود: در رویکرد تحولی دانشگاه، امتیاز ویژه ای برای کرسی های علمی – ترویجی دیده شده تا دانشجویان بتوانند با برگزاری این کرسی، نمره نهایی رساله و پایان نامه خود را افزایش دهند. از معاونان پژوهشی واحدها انتظار می رود با تبیین این موضوع، دانشجویان را از وجود چنین مشوق هایی مطلع سازند.

در ادامه، دکتر علیرضا ایران‌بخش مدیرکل امور پژوهشی و پروژه های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سیاست های پژوهشی معاونت متبوع خود، گفت: 21 هزار دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس در حوزه علوم پایه، مهندسی و علوم کشاورزی تحصیل می کنند و امور آموزشی و پژوهشی آنها ذیل معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی اداره می شود.

وی با تاکید بر تسریع و تسهیل فرآیندها پایان نامه و رساله دانشجویان، اظهار داشت: عملکرد پژوهشی تک تک واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سبب سامانه پژوهشیار و مدیریت داده مبنای سازمان مرکزی به صورت لحظه ای و برخط قابل رصد و ارزیابی است. از این رو ترک فعل، قصور و کوتاهی به هیچ وجه قابل قبول نیست. از واحدها انتظار می رود که مراحل پژوهش های دانشجویان تحصیلات تکمیلی با تسریع و تسهیل انجام شود تا دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند با بنیه علمی بالا فارغ التحصیل شوند.

مدیرکل امور پژوهشی و پروژه های تحصیلات تکمیلی معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: بر اساس سیاست ها و برنامه راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی، پژوهش تحصیلات تکمیلی باید کاربردی شود و روند خروجی پایان نامه و رساله ها که ختم به مقاله می شد، باید به سمت پاسخگویی به نیاز جامعه سوق داده شود.

دکتر ایرانبخش خاطرنشان کرد: تاکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، صیانت از اعتبار و مدرک دانشگاه آزاد اسلامی است. از این رو انتظار می رود معاونت پژوهشی واحدها و مدیران گروه ها بر فرآیند پروپزال دقت و نظارت داشته باشند و تصویب آن بر اساس استانداردها باشد.

وی با اشاره به لزوم تکریم و پیگیری امور دانشجویان در دانشگاه، خاطرنشان کرد: دانشگاه محیطی پویا و بانشاط علمی است و دانشجو نباید حلاوت و پویایی تحصیل و استعداد خود را از دست بدهد. تأکید دانشگاه آزاد اسلامی نیز بر پویایی محیط دانشگاه است.

دیدار با مجریان برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس

دکتر علی اکبری در ادامه برنامه های سفر یک‌روزه خود به استان فارس، با مجریان برنامه های علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس دیدار و درخصوص عملکرد مجریان و میزان پیشرفت برنامه های علمی استان بحث و گفت‌وگو کرد.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی در ابتدای این نشست گفت: با توجه به وسعت و فعالیت 35 واحد و مرکز دانشگاه آزاد اسلامی در استان فارس، برای این استان سه برنامه علمی «فناوری سامانه های مخابراتی و الکترونیکی»، «مسکن و محیط شهری» و «صنایع شیمیایی و پلیمری» تدوین و تصویب شده که در این خصوص مجریان علمی استان باید با سرعت بیشتری پیشرفت داشته باشند.

دکتر علی اکبری با تاکید بر اینکه مقالات مستخرج از رساله دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی باید بر اساس برنامه های علمی باشد، اظهار داشت:  طرح پایش به دنبال فعالیت های پژوهشی کاربردی و حل مسأله محور در کشور است.

وی افزود: نیمی از پایان نامه ها و رساله ها باید از زمینه های پژوهشی برنامه های علمی انتخاب شود. همچنین 97 استاد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور برای همکاری با برنامه علمی «فناوری سامانه های مخابراتی و الکترونیکی» اعلام آمادگی کرده اند که نشان می دهد اساتید علاقه مند به همکاری با برنامه علمی هستند.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: با توجه به اهمیت برنامه های علمی، برای هر برنامه، یک مجری تعیین کرده‌ایم که مستقیم با رئیس استان همکاری دارد و معاونان پژوهشی واحدها به عنوان بازوی اجرایی برنامه های علمی با دبیرخانه برنامه علمی همکاری دارند.

دکتر علی اکبری گفت: اولویت اول پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی، طرح پایش است و برنامه های علمی به صورت جدی در دستورکار دانشگاه قرار گرفته و میزان پیشرفت برنامه علمی به صورت مستمر و برخط نظارت و ارزیابی می شود و کوتاهی در اجرای برنامه ها به هیچ وجه پذیرفته نیست. همه حمایت های لازم را از سوی رئیس دانشگاه برای برنامه های علمی داریم و انتظارمان از مجریان برنامه های علمی پیشبرد اهداف دانشگاه در حوزه پژوهشی است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی تلاش دارد نظام فکری پژوهش کشور را با طرح پایش و برنامه های علمی متحول کند؛ بنابراین برای این تحول باید افرادی مجری برنامه های علمی باشند که به اهمیت این موضوع واقف هستند.

مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال راه اندازی شبکه علمی پژوهشی استاد و دانشجو در قالب برنامه های علمی هستیم، گفت: بیش از 20 هزار استاد در پژوهشیار داریم و تاکنون بیش از 30 برنامه علمی تدوین شده است، اگر یک درصد از این اساتید در برنامه علمی مشارکت جدی داشته باشند، می توان پژوهش کشور را متحول کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی؛ بازدید از پروژه‌های مرکز تحقیقات فمتو دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اجرا شده در شرکت صنایع شیمیایی سینا و فاز یک راکتورهای تصفیه گازهای خروجی این شرکت و جلسه با دکتر محمد جواد دهقانی رئیس و معاونان پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)  از دیگر برنامه های سفر یک روز دکتر علی‌اکبری و مدیران پژوهشی معاونت‌های علوم انسانی و هنر و علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی به استان فارس بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا