پژوهشی

برنامه وزارت علوم برای ترغیب اساتید به سمت رساله های تقاضا محور

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد: محمدسعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر آمار پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی در کشور قابل توجه است و چند صد هزار دانشجو سالیانه در حوزه پایان نامه، تحقیقات جدی انجام می‌دهند و طبیعتاً این توان پژوهشی خوبی است و اگر برنامه ریزی خوبی در این راستا صورت بگیرد، می‌توان به نحو خوبی از این توان پژوهشی استفاده کرد ولی اگر برنامه ریزی نشود، این حجم پایان نامه منجر به پژوهش‌های پراکنده‌ای می‌شود و صرفاً به توسعه علم کمک می‌کند ولی در راستای دغدغه‌ها و حل مشکلات کشور کاری صورت نمی‌گیرد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با اشاره به برنامه وزارت علوم برای ترغیب و تشویق اساتید به سمت و سوی پایان نامه‌ها و رساله‌های هدفمند و تقاضا محور، گفت: در نظر داریم اساتید و دانشجویان را به این سمت هدایت کنیم که پایان نامه‌ها براساس یک نیاز و مشکل واقعی تدوین و نگارش شود و در نهایت به ارزش افزوده خوبی ختم شود.

این مقام مسئول وزارت علوم درباره تسهیلات مدنظر برای اساتید و دانشجویان توضیح داد و گفت: به طور مثال استادی دو یا ۳ پایان نامه تقاضا محور را هدایت می‌کند، به او اجازه داده می‌شود که دانشجوی بیشتری بپذیرد و با توان بیشتری حرکت کند. یا مثلاً در آئین نامه ارتقا برای این نوع پایان نامه‌ها امتیازات بیشتری (مثلاً ۵۰ درصد) اختصاص می‌دهیم.

سیف ادامه داد: برای دانشجویان هم می‌توان در تقسیم بندی نمرات آنها برای دفاع، امتیازاتی لحاظ کرد و یا در پذیرش این دسته از دانشجویان در مقطع دکتری می‌توان امتیازاتی در نظر گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر می‌توان از دانشگاه‌هایی که تعداد پایان نامه‌ها و رساله‌های تقاضا محور بیشتری دارند، حمایت‌های جدی تری داشت و مجوزهای بیشتری برای توسعه فعالیت‌ها به آنها داد.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: البته باید به این نکته توجه داشت که اگر ما می‌خواهیم توان علمی هدفمند شود، طبیعتاً بازار هدف یا همان دستگاه‌های اجرایی باید پا پیش بگذارند و مکانیزم‌های واقعی پیش بینی کنند. نه به طور سمبلیک بلکه به طور واقعی حمایت‌های جدی از اعضای هیأت علمی برای انجام تحقیقات واقعی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا