دانشگاهی

برنامه بلند مدت دانشگاه علامه برای تجمیع خوابگاهها

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه:

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی گزارش می دهد:

مهدی واحدی درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها و آمادگی خوابگاه‌ها با توجه به شیوع احتمالی موج ششم گفت: دانشگاه‌ها تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستند. البته ستاد ملی کرونا هم معمولا مصوبات کلی دارد و در جزئیات دست نهادهایی که باید آن‌ها را اعمال کند، باز می‌گذارد تا خودشان بتوانند در شوراهای تخصصی بحث را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال دانشگاه‌های علوم پزشکی از سرگیری آموزش حضوری را آغاز کردند و این اقتضای رشته‌های پزشکی است. البته واکسیناسیون دانشجویان حوزه پزشکی خیلی زودتر انجام شد، اما در حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واکسیناسیون دیرتر شروع شد. بدین صورت که اعضای هیئت علمی و کارکنان از مرداد ماه و دانشجویان از شهریور ماه واکسینه شدند.

واحدی درباره میزان واکسیناسیون جامعه دانشگاهی در تهران افزود: در حال حاضر بر اساس آمارهای موجود به وضعیتی از نظر میزان واکسیناسیون رسیده‌ایم که به لحاظ پروتکلی مورد قبول است. می‌توانیم اعلام کنیم بیش از ۷۰ درصد جامعه دانشگاهی حداقل در دانشگاه های استان تهران هر دو دوز واکسن را تزریق کردند. در دانشگاه علامه نیز حدود ۷۰ درصد کارکنان، اساتید و دانشجویان تزریق هر دو دوز را انجام داده‌اند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این رویه، بر اساس پروتکل‌های بین المللی امکان رفتن به سمت از سرگیری آموزش حضوری را فراهم می‌کند؛ اما این که در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد و توصیه‌های متخصصین و وزارت بهداشت در مورد پیک ششم و احتمال وقوع آن را نیز باید مد نظر داشت.

وی افزود: برخی کارشناسان معتقدند وارد پیک ششم شده‌ایم و شاید اختلاف نظرهایی میان متخصصان باشد که پیک ششم از نظر ابتلا و مرگ و میر مثل پیک‌های قبلی نخواهد بود ولی توصیه اصلی کماکان مبنی بر رعایت پروتکل‌ها است علی رغم این که واکسیناسیون به درصد بالایی رسیده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در جامعه دانشگاهی مهمترین اصلی که بر هر تصمیمی در مورد بازگشایی دانشگاه‌ها سایه می افکند، مساله سلامت جامعه دانشگاهی یعنی سلامت کارکنان، اساتید و دانشجویان است. به همین دلیل آنچه که پیرامون این تصمیم تا کنون به صورت غیرقطعی در دانشگاه‌ها گرفته شده و البته به دانشگاه‌ها توصیه شده به سمت اجرایی شدن مصوبه ستاد ملی کرونا بروند، این است که گام به گام زمینه‌های بازگشایی و از سرگیری آموزش حضوری را فراهم کنند.

به‌تدریج جلسه‌های شوراها، گروه‌ها و دفاع‌ها حضوری می‌شود

وی با بیان اینکه دانشجویان فنی و مهندسی از آموزش غیرحضوری لطمه می‌بینند، گفت: دانشگاه‌های مختلف شرایط‌ متفاوتی نسبت به هم داشته و برخی دانشگاه‌های فنی و مهندسی، علوم آزمایشگاهی و دروس عملی و مهارتی دارند. مانند دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و دانشکده‌های فنی مهندسی که دانشجویان آن‌ها آسیب‌های جدی‌تری از آموزش‌های غیرحضوری می‌بینند. به همین دلیل به آن‌ها توصیه شده که با رعایت پروتکل‌هایی تلاش کنند این فضا را مدیریت کنند تا دانشجویان بتواند کم کم وارد آموزش‌های حضوری شوند.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی توضیح داد: به صورت کلی ظاهراً سیاست به این سمت پیش خواهد رفت که در ابتدا خود اساتید کم کم بیش از پیش وارد فضای دانشگاه شوند و مجموعه جلسات، گروه‌ها و شوراها به صورت حضوری شکل بگیرد. سپس جلسات دفاع از پایان نامه‌ها به صورت حضوری برگزار شود و آموزش حضوری گام به گام با اولویت دانشجویان تحصیلات تکمیلی آغاز گردد.

وی با تاکید بر رویه کلاس‌های ترکیبی گفت: بهترین شکل ممکن کلاس‌های ترکیبی است. با توجه به این که در میانه ترم هستیم برنامه ریزی دانشجویان و سایر همکاران و اساتید متناسب با شرایط آموزش‌های مجازی در این یک ماه و نیم بوده اما هر گونه تغییری در شکل آموزش ممکن است.

رویه آموزش حضوری در دانشگاه علامه‌طباطبائی کاملاً تدریجی است

واحدی گفت: لذا بهترین مدل، مدل ترکیبی است تا کلاس‌های تحصیلات تکمیلی به سمت حضوری شدن برود ولی بهتر است کسانی که بنا به هر دلیلی نگران هستند و نشانه یا علائمی از بیماری دارند بتوانند به صورت غیر حضوری باشند؛ یعنی شرایط تلفیقی از حضوری و غیر حضوری فراهم شود که در این صورت این نگرانی‌ها هم کاسته شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از هفته جاری آموزش‌های شما به طور صد در صد حضوری خواهد بود یا خیر؟ گفت: رویه در دانشگاه علامه طباطبائی کاملاً به شکل تدریجی است؛ در ابتدا سیاست بر این است که گام به گام و به ترتیب دانشجویان دکتری، جلسات دفاع و شوراهای اساتید حضوری باشد و در مجموع طبق اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی که معاونت آموزشی دانشگاه صادر خواهد کرد، عمل شود.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ۴۰۰ دانشجوی خوابگاهی در این دانشگاه حضور دارند، گفت: اینطور نبوده که در این مدت خوابگاه‌های ما کامل تعطیل باشند. در بیست و چند ماه اخیر که کرونا همه گیر شده غیر از سه ماه اول، یک چهارم خوابگاه‌هایمان فعال بوده است. در حال حاضر دانشگاه علامه نزدیک به ۴۰۰ دانشجوی خوابگاهی دارد که حدود ۲۵ تا ۳۰٪ آن‌ها دانشجویان خارجی هستند و بنا به هر دلیلی نتوانستند یا نخواستند به کشورهایشان مراجعت کنند.

برنامه این است که اتاق‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار گیرد

وی افزود: تمام تلاشمان این بوده که در هر اتاق یک نفر باشد؛ ولی اگر بنا باشد به سمت از سرگیری آموزش حضوری برویم طبیعتا شرایط قدری متفاوت می‌شود. برنامه ما این است که به طور مثال اگر اتاقی دو نفره است این اتاق، تک نفره در اختیار دانشجو قرار بگیرد یا اگر چهار نفره است دو نفره و به صورت ۵۰ درصدی باشد؛ اما در اتاق‌هایی که شلوغ‌تر هستند یعنی پنج یا شش نفره ممکن است سه نفر شوند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر در حوزه خوابگاهی وجود داشته، برنامه شما برای ارتقای سطح امکانات رفاهی و تسهیلات دانشجویان چیست؟ گفت: چند سطح خوابگاهی داریم و خوابگاه‌ها از یک تا چهار با توجه به استانداردهایی که وجود دارد سنجیده و کیفیت شان مشخص می‌شود.

سرپرست معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در دانشگاه علامه خوابگاه های مختلفی وجود دارد. در این میان رستوران‌های پخت و سرو غذا کاملا صنعتی شده و جزو رستوران‌های درجه یک محسوب می‌شوند. همچنین کیفیت غذاهای دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی هم در سالیان گذشته جزو دانشگاه‌های مطلوب و در صدر جدول کیفی بوده است.

برنامه بلند مدت برای تجمیع خوابگاه ها

واحدی اضافه کرد: ارتقا خوابگاه‌های سطح سه و دو به سطح یک و حفظ کیفیت غذا از برنامه‌های جدی ما است. یک برنامه بلند مدتی داریم که به آن فکر می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم علی رغم همه محدودیت‌های مالی که همه دانشگاه‌ها دارند آن را انجام دهیم، بحث تجمیع بخشی از خوابگاه‌های ما در یکی از نقاط نزدیک به دانشگاه است.

وی توضیح داد: پراکندگی زیادی بین خوابگاه‌ها و دانشکده‌های ما وجود دارد به دلیل ماهیت پراکنده بودن دانشگاه یکی از برنامه‌های جدی تجمیع بخشی از خوابگاه‌های ماست که ممکن است در چند ماه یا چند سال به سرانجام نرسد و یک برنامه بلند مدت است که به سمتش حرکت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا