پژوهشی

برنامه‌های پژوهشی «زلفی گل» برای وزارت علوم

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

محمدعلی زلفی گل در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح برنامه‌های خود برای وزارت علوم در حوزه پژوهش و فناوری گفت: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی متناسب با اولویت‌های کشور و تجهیز آزمایشگاه‌ها مطابق با استانداردهای بین‌المللی یکی از اولویت‌ها در صورت کسب رای اعتماد از مجلس است.

وی تأسیس دفتر آینده پژوهی در حوزه تحقیقات بنیادی و کاربردی را یکی دیگر از برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: در حوزه پژوهش نیازمند سامان‌دهی طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های تحصیلی دوره‌های تحصیلات تکمیلی متناسب با اولویت‌ها و نیازهای کشور در حوزه صنعت و جامعه داریم و ایجاد نظام جامع آماری و نظام جامع پویش، پایش، پالایش، پیرایش و ارزیابی حوزه پژوهش و فناوری (موضوع بند ۳-۴ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) از الزامات وزارت علوم است.

وزیر پیشنهادی علوم حمایت و تقویت طرح‌های کلان ملی و کاربردی کردن دانش فنی را نیز یکی دیگر از اولویت‌ها دانست و گفت: حمایت از دوره‌های موثر در پژوهش مانند دوره‌های پسا دکتری و دستیاران پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی، انجام تحقیقات هدفمند و تعیین اولویت‌های تحقیقاتی کشور در جهت تقاضا محور کردن پژوهش، تقویت پژوهانه پژوهشی و آموزشی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و توجه به اهمیت علوم پایه و تحول در علوم انسانی بخشی از برنامه‌هایم در حوزه پژوهش است.

وی بر احیای اختیارات و ظرفیت‌های شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری به عنوان نهاد فرابخشی متولی سیاستگذاری اجرایی تأکید کرد و گفت: پروژه ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی را در دستور کار دارم و برای تقویت و گسترش مجلات علمی و حمایت از افزایش قانونمندی این مجلات در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی تلاش خواهم کرد.

زلفی گل اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در زمینه علوم و فناوری‌های نوین با هدف تولید علم در این زمینه (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و …)، تقویت مراکز تحقیقاتی و پژوهشی موجود و تاسیس مراکز جدید بر اساس نیاز آفرینی و تقویت ارتباط دانشگاه با صنعت به منظور رفع نیازهای صنایع و گسترش پژوهش‌های تقاضا محور را در اولویت‌های کاری خود قرار داده‌ام.

وی گسترش ارتباطات و همکاری بین‌المللی جهت تبادلات علمی بیشتر را نیز از برنامه‌های پژوهشی خود دانست و گفت: تقویت شبکه آزمایشگاه‌های کشور به منظور استفاده بهینه از تجهیزات آزمایشگاهی یکی دیگر از برنامه‌ها است.

وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به ضرورت رسیدن به مرجعیت علمی گفت: تحقق مرجعیت علمی از طرق مختلف از جمله ساماندهی و تقویت انجمن‌های علمی، مجلات، و همچنین قطب‌های علمی در راستای پژوهش‌های تقاضامحور (صنعت و جامعه)، مسئله‌محور و بین‌رشته‌ای (مطابق کاربرگ پیوست، موضوع بندهای ۱-۸ و ۵-۳ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) امکان پذیر خواهد بود.

وی اظهار داشت: بر دانشگاه دانا و جامعه محور تاکید دارم و تبدیل علم به ثروت و تدوین سند ملی تجاری سازی علم و کاربردی کردن دانش و حل مشکلات جامعه و افزایش رفاه اجتماعی از طریق آموزش عالی در راستای تحقق نقشه جامع علمی کشور (موضوع بند ۱-۷ نظام پژوهش و فناوری سند دانشگاه اسلامی) را در فهرست برنامه‌هایم برای وزارت علوم قرار داده‌ام.

زلفی گل ساماندهی نظام مالکیت فکری در حوزه‌های علم و فناوری را ضروری دانست و گفت: مطالعه تطبیقی پژوهش و فناوری در کشورهای پیشرفته و الگو برداری از آنها، تقویت نمایندگی‌های علمی خارج از کشور و استفاده از توانمندی پژوهشگران و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور و تلاش در جهت افزایش سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی و پیگیری تحقق آن را دنبال خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا