دانشگاهی

بخشی از دانشجویان حضور کاملی در دانشگاه‌ها نخواهند داشت

رئیس سازمان امور دانشجویان:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان به مناسبت روز دانشجو با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره تحقق بازگشایی کامل دانشگاه‌ها به صورت حضوری گفت: دانشگاه‌های کشور هیچ گاه تعطیل نبوده‌اند، البته سطح فعالیت دانشگاه‌ها به دلیل شرایط همه‌گیری کرونا کاهش پیدا کرد، و بسته به شرایطی که در کشور شکل گرفت، مجبور شدیم بخش مهمی از فعالیت‌های دانشگاهی را تعلیق کنیم ولی واقعیت این است که دانشگاه‌ها تعطیل نبودند بخشی مهمی از فعالیت‌ها در حوزه پژوهش و تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها جریان داشت.

وی ادامه داد: وقتی دانشجویی نیاز دارد بر روی رساله و پایان نامه خود را کار کند، طبیعی است که از آزمایشگاه استفاده کند که این آزمایشگاه در خانه نیست، در دانشگاه‌ها است و درب دانشگاه برای تأمین نیازهای حداقلی دانشجویان باز بود.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: اما از نیمسال دوم اتفاقی که افتاد این بود که دولت جدید بر روی واکسیناسیون عمومی در کشور تمرکز کرد و از شهریورماه حرکت عمومی دولت به این سمت بود که بتواند بخش مهم جامعه را از جهت واکسیناسیون و بهداشت عمومی، ایمنی ببخشد، در حال حاضر ۸۰ درصد جامعه کشور ما که جامعه دانشجویی نیز از آن مستثنی نیست دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند این آمار در دوز دوم بیش از ۶۵ درصد است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر جامعه به سمت ایمن شدن بیشتر در حال حرکت است و متناسب با این اتفاق، وزارت علوم هم در حال تلاش است به سمت بازگشایی کامل دانشگاه‌ها حرکت کند البته ما دوره گذاری را تجربه می‌کنیم دوره‌ای که از نیمه تعطیلی به سمت بازگشایی کامل است و در حال حاضر اغلب دانشگاه‌های کشور از مقطع تحصیلات تکمیلی شروع به بازگشایی کامل کرده‌اند.

داداش پور ادامه داد: دانشجویان دوره دکتری تقریباً حضور کامل را در دانشگاه‌ها تجربه می‌کنند و بخشی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌های کشور حضور دارند و حرکت ما به سمتی است که بخش مهمی از جامعه دانشگاهی را به داخل دانشگاه‌های کشور فراخوان کنیم.

وی ادامه داد: ضوابطی که ستاد کرونا برای دانشگاه‌های کشور مطرح کرده است دو بعد دارد یک اینکه در سطح خوابگاهی فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی را رعایت کنیم و دوم اینکه آنها را در داخل کلاس‌های دانشگاه‌ها عملی کنیم، وقتی این پروتکل‌ها وجود دارد معنی آن، این است که بخشی از دانشجویان ما حضور کاملی در دانشگاه‌ها نخواهند داشت و سیستم آموزشی ما در حال تجربه ترکیب آموزش حضوری و مجازی است و با کاهش کرونا می‌توانیم از حوزه مجازی به سمت حضور کامل حرکت کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان درباره اینکه چقدر دانشجویان از یادگیری صرف رها شده و به حوزه کاربردی و پژوهشی وارد شده‌اند افزود: در این خصوص باید ۳ نکته متذکر شوم، ما یک دوره‌ای را تجربه کردیم که پیک نیازهای آموزشی ما بود و ما مجبور بودیم که دانشگاه‌های بیشتری داشته باشیم تا نیازهای کشور را برای ورود به دانشگاه‌ها پوشش دهیم بر همین اساس در یک دهه دانشجویان ما تا حدی افزایش یافت که به تعداد ۴ میلیون و ۵۰۰ نفر رسید و اکنون در حال حاضر از آن پیک در حال سرازیری هستیم و تعداد دانشجویان به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

داداش پور ادامه داد: نکته دوم اینکه سطح انتظارات دانشجویان نسبت به قبل تفاوت داشته و مطالبات دانشجویان افزایش یافته است، از دهه ۷۰ به بعد ما دانشجویانی داریم که توقعات خاص فرهنگی و اجتماعی را دارند که باید در دانشگاه‌ها فراهم شود.

وی افزود: یک اتفاق سوم که روی داده این است که تا دهه ۸۰ دانشگاه‌ها فعالیت‌های آموزشی انجام می‌دادند و در دهه ۸۰ با بحث جنبش تولید و نهضت نرم افزاری که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، دانشگاه‌ها به سمت پژوهش حرکت کردند. نسل اول دانشگاه کشور آموزش محور بود، در دهه ۸۰ نیاز پژوهش محور را تجربه کردیم و در دهه گذشته که هنوز هم ادامه دارد نسل سومی از دانشگاه‌ها پیدا شدند که فقط نیاز آموزشی و پژوهشی ندارند بلکه معتقدند دانشگاه باید دانشگاه کارآفرین بوده و به نیازهای اجتماعی و مسئولیت اجتماعی خود پاسخگو باشد.

داداش پور ادامه داد: در حال حاضر نسل‌های دانشگاهی به سمت پاسخگویی به تقاضاهایی که در جامعه وجود دارد پوست اندازی کردند و دانشجو هم مطالبه گری بیشتری دارد و به دنبال کسب کار است و دانشگاه در پوست اندازی خود به سمت کارآفرینی بیشتر حرکت می‌کند.

وی درباره اینکه تصور بر این است دانشجویان به سمتی می‌روند که صرفاً مدرک اخذ کنند و دانشگاه تمام شود، چقدر این مورد صحت دارد افزود: اینها بخشی از چالش‌های امروز ما است ولی عموم جامعه، دولت و سیاست آموزش عالی به این سمت است که دانشجویی که وارد دانشگاه می‌شود یک بخشی از نیاز جامعه را در حوزه‌های مختلف تأمین کند.

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: به عنوان مثال تا دهه پیش نیاز به پایگاه علمی و فناوری احساس نمی‌شد تا جایی که فناوری را به کسب و کاری تبدیل کند، قبلاً این وجود نداشت ولی تلاش‌هایی که در وزارت علوم و دولت شکل گرفت و مطالبه اجتماعی باعث شد ما به سمت پلتفرم‌هایی حرکت کنیم که دانشجو در آنجا حضور یافته و چند دانشجو روی ایده خاصی کار کنند و به سمت شرکت‌های دانش بنیان حرکت کنند.

وی درباره انتخاب دانشجوی نمونه هم گفت: ما در دو سال گذشته به دلیل کرونا نتوانستیم دانشجوی نمونه انتخاب کنیم برای همین امسال می‌خواهیم در این دوران گذار که به سمت عادی سازی دانشگاه کشور حرکت می‌کنیم دانشجوی نمونه را هم داشته باشیم و نگاه ما فقط آموزشی نیست، دانشجوی نمونه برای ما دانشجویی است که در حوزه آموزش برتر، در حوزه پژوهش عالی و در حوزه فناوری قابلیت لازم را داشته باشد. اما در عین حال بازهم این کافی نیست ما به دانشجویی نیاز داریم که بتواند مطالبات اجتماعی را بفهمد، آرمان‌ها را درک کرده و خود را برای آن فضاها آماده کند بنابراین با این جمع بندی انتخاب دانشجوی نمونه تک جنبه‌ای نیست بلکه جنبه‌های مختلف را در بر می‌گیرد تا به یک دانشجوی نمونه، دست یابیم، دانشجویان تا ۳۰ آذرماه برای ثبت نام فرصت دارند و اسفند ماه جشنواره برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا