فرصت مطالعاتی

افزایش تعداد بورسیه های صنعت نفت

وزیر علوم خبر داد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری بعد از ظهر دیروز در آئین گرامی‌داشت روز دانشجو در سالن جابربن‌حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف در بخشی از صحبت‌های خود در خصوص فعالیت‌های سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) گفت: سامانه نظام ایده‌ها و نیازها در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز تصویب شده است و همه وزارت‌خانه ها و صنایع، خصوصی و دولتی مکلف هستند نیازها و مسئله‌های خود را در این سامانه قرار دهند.

وی ادامه داد: اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که عنوان رساله دکتری و پایان‌نامه ارشد شأن را براساس نیازهای سامانه نظام ایده‌ها و نیازها انتخاب کنند مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت، پژوهانه چنین پایان‌نامه و رساله‌هایی، ضریب دو می‌گیرد و استادی که پایان‌نامه های ارشد و رساله دکتری دانشجویان وی در راستای نیازهای صنایع مختلف که در سامانه قرار گرفته باشد از امتیازات پایه‌های تشویقی، پژوهانه ویژه، امتیازات ویژه‌ای به آن اختصاص داده می‌شود.

وزیر علوم با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار هزار نفر از دانشجویان استعدادهای درخشان براساس «طرح استاد محور» پذیرش شدند افزود: یک مشکل که دررابطه با نخبگان داشتیم، این بود که می‌دیدیم عزیزان ما در المپیادها مدال کسب می‌کنند، ولی در رشته غیرمرتبط از مدالی که کسب کرده اند تحصیل می‌کنند، بنابراین با دکتر ستاری معاون علم و فناوری ریاست‌جمهوری وقت، جلسه گذاشته و موافقت‌نامه امضا کردیم معاونت علمی قبول کرد، از طریق بنیاد ملی نخبگان دانشجویانی که چنین شرایطی داشته و رتبه‌های زیر ۱۰۰ داشته باشند، برای اینکه در رشته‌هایی که مدال کسب کرده اند، تحصیل کنند، می‌توانند بورس شده و حقوق دریافت کنند و بعد از فارغ‌التحصیلی تا دکتری می‌توانند ادامه داده و مستقیماً به‌عنوان عضو هیأت علمی انتخاب شوند.

وی افزود: امسال تعدا بورس دانشجویان به یک هزار و سیصد و هشتاد نفر در رشته‌های اولویت‌دار افرایش یافت.

وی افزود: امسال همچنین برای اولین‌بار هزار نفر از استعدادهای درخشان براساس «طرح استاد محور» دانشجو پذیرش شدند. مشکل دیگری در رابطه با نخبگان داشتیم، مشکل ما این بود که می‌دیدیم عزیزان ما در المپیادها مدال کسب می‌کنند ولی در رشته غیرمرتبط تحصیل می‌کنند. با دکتر ستاری معاون فناوری ریاست‌جمهوری وقت، جلسه گذاشته و موافقت‌نامه ای امضا کردیم. ایشان قبول کردند از طریق بنیاد ملی نخبگان دانشجویانی که چنین شرایطی داشته و رتبه‌های زیر صد داشته باشند اگر در رشته‌هایی که مدال کسب کرده اند تحصیل کنند بورس شده و حقوق دریافت می‌کنند. بعد از فارغ‌التحصیلی نیز تا دکتری می‌توانند ادامه تحصیل دهند و مستقیماً به‌عنوان عضو هیأت علمی انتخاب می‌شوند.

وی افزود: کار دیگر که برای نخبگان انجام دادیم این بود که آئین‌نامه‌ای را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کردیم که براساس آن اعضای بنیاد ملی نخبگان و برگزیدگان بنیاد نیاز به حضور در فراخوان جذب اعضای علمی نداشته باشند و مستقیماً به دانشگاه معرفی شده و به‌عنوان هیأت علمی جذب شوند.

وی ادامه داد: برای اولین‌بار در سال جاری بورس صنعت را تأسیس کردیم و به عنوان الگو در دانشگاه‌های یزد، هرمزگان، سهند تبریز اجرا کردیم. بعد از اجرای موفق طرح، امسال به صورت ملی اجرا شد، مثلاً سایپا قبول کرد هزار نفر از رتبه‌های مختلف را در رشته‌های خاص خود بورس کند. دانشگاه فنی‌حرفه‌ای کنسرسیومی با صنایع مختلف تشکیل داد تا چند هزار نفر از دانشجویان دانشگاه فنی‌حرفه‌ای برای صنایع مختلف بورس شوند. امسال با وزارت نفت هماهنگ کرده‌ایم بتوانیم تعداد بورسیه‌های صنعت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: سامانه‌ای ذیل سامانه نظام ایده‌ها و نیازها تحت عنوان جریان اقتصادی نوین ایجاد کردیم تا در جریان اقتصادی نوین شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فناوری که محصول تولید می‌کنند محصولات خود را عرضه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا