دانشگاهی

۸ برنامه حمایتی از متخصصان ایرانی خارج برای فعالیت در کشور

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد: سید علی حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور، در راستای نیل به اهداف بلند مدت چشم انداز علمی کشور و بهره گیری از ذخایر علمی و حرفه ای سرمایه انسانی خارج از کشور و به منظور انتقال دانش، تجربه و ایده های فناورانه به داخل از سال ۱۳۹۳ اجرایی شد.

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری افزود: تاکنون به واسطه این برنامه، بیش از ۸۵۰۰ نفر از متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ثبت نام کرده اند؛ همچنین همکاری بیش از ۲۴۰۰ نفر با مراکز علمی و صنعتی داخل کشور رقم خورده است.

حسینی خاطر نشان کرد: تا کنون بیش از ۲۰۰ استارت‌آپ از طریق کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در ایران راه‌اندازی شده که برای ۲۴۰۰ نفر از دانش آموختگان داخلی فرصت شغلی ایجاد کرده است..

وی با اشاره به برنامه «حمایت نظام وظیفه تخصصی در خارج از کشور» در قالب طرح همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خاطر نشان کرد: متخصصان و کارآفرینان ایرانی، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا شاغل در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا یا شاغل در حوزه کسب و کار های موفق و شناخته شده حوزه تخصصی خود می توانند با انجام پروژه ای تحقیقاتی در مرز دانش یا با انتقال تکنولوژی روز به ایران کارت معافیت از خدمت نظام وظیفه عمومی را کسب کنند.

به گفته معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری ، در سال جاری بیش از ۳۵ نفر از متقاضیان نظام وظیفه، شناسایی شده اند که ۱۵ نفر از این افراد با صدور مجوز ستاد کل در پایگاه های میزبان برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور پروژه خود را شروع کرده اند.

وی گفت: در قالب این طرح ۸ برنامه حمایتی از ایرانیان غیر مقیم «استاد مدعو و معین»، «حمایت فرصت مطالعاتی»، «حمایت سخنرانی و برگزاری کارگاه»، «حمایت نظام وظیفه تخصصی در داخل کشور»، «حمایت اشتغال در شرکت های فناور»، «حمایت تاسیس شرکت»، «حمایت پسادکتری»، «حمایت نظام وظیفه تخصصی در خارج از کشور» اجرایی می شود.

وی با اشاره به «حمایت پسادکتری» گفت: در سال جاری ۵۲ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت مذکور در پایگاه های میزبان برنامه آغاز کرده اند.

حسینی افزود: یکی دیگر از برنامه های این طرح «حمایت از شرکت دانش بنیان» است؛ در این حمایت در کنار سیدمانی ۲۰۰ میلیون تومانی، خدماتی شامل مشاوره، ارائه فضای اسقرار، تیم اجرائی و فنی و … به متقاضیان ارائه می شود. در سال جاری ۳۵ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت مذکور در پایگاههای میزبان برنامه آغاز کرده اند.

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری در خصوص برنامه حمایتی تاسیس شرکت دانش بنیان گفت: در سال جاری ۱۴ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت مذکور در پایگاه های میزبان آغاز کرده اند.

حسینی درباره « حمایت فرصت مطالعاتی» گفت: در حمایت مذکور متخصصان ایرانی، دانش آموخته مقطع دکتری از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا یا شاغل در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا می توانند با یکی از پایگاه های میزبان برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور قرارداد یکساله پژوهشی با حقوق معادل پایه مرتبه خود و دریافت پژوهانه را داشته باشند. در سال جاری ۵ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت مذکور در پایگاه های میزبان برنامه آغاز کرده اند.

وی عنوان کرد: در سال جاری ۱۰۵ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت سخنرانی و برگزاری کارگاه در پایگاه های میزبان برنامه آغاز کرده اند.

معاون روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین الملل معاونت علمی و فناوری افزود: در سال جاری ۵۳ نفر از متقاضیان از حمایت نظام وظیفه تخصصی در داخل کشور بهره مند شده اند.

حسینی ادامه داد: همچنین امسال در قالب حمایت «اشتغال در شرکت های فناور » ۱۳ نفر از متقاضیان فعالیت خود را با حمایت مذکور در پایگاه های میزبان برنامه آغاز کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا