
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران «ایرانداک»، بر پایه فصل سوم «آئیننامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایاننامهها، و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها» (شماره ۱۹۵۹۲۹/و مورخ ۶ آذر ۱۳۹۵)، دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامهها و رسالهها (پارسا) در پایگاه اطلاعات علمی ایران «گنج» (به نشانی GANJ.IRANDOC.AC.IR)، از سال ۱۳۹۵ و با پرچمداری دانشگاهها و پژوهشگاههای وزارت علوم آغاز شد.
بر پایه این آئیننامه؛ اطلاعات کتابشناختی، چکیده، و ۲۰ برگ نخست هر پارسا؛ بیدرنگ پس از ثبت در ایرانداک در دسترس همگان گذارده میشوند. بر این پایه، در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، دسترسی رایگان به تماممتن ۶۵۱.۲۴۸ پایاننامه کارشناسی ارشد و ۷۰.۱۶۲ رساله دکتری در «گنج» فراهم بود. در این سال تحصیلی، تماممتن ۴۰۱.۱۶۴ پایاننامه و ۴۰.۲۹۲ رساله را ۱۶۲ هزار کاربر، نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بار دریافت کردند.
جدول زیر گنجینههای پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) و آمار دریافت آنها را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نشان میدهد:
گنجینه | شمار (عنوان) | شمار (تماممتن) | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد دریافت | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت هر مدرک |
پایاننامههای کارشناسی ارشد | ۷۷۷.۳۵۰ | ۶۵۱.۲۴۸ | ۴۰۱.۱۶۴ | ۶۱ | ۱.۲۹۶.۹۹۲ | ۳.۲۳ |
رسالههای دکتری | ۱۰۸.۶۷۴ | ۷۰.۱۶۲ | ۴۰.۲۹۲ | ۵۷ | ۱۶۲.۸۸۷ | ۴.۰۴ |
همه | ۸۸۶.۰۲۴ | ۷۲۱.۴۱۰ | ۴۴۱.۴۵۶ | ۶۱ | ۱.۴۵۹.۸۷۹ | ۳.۳ |
شمار و میانگین دریافت تماممتن پارساها در شش سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در جدول زیر آمدهاند. در این سالها، تماممتن پارساها، روی هم نزدیک به هفت میلیون و ۶۹۳ هزار بار دریافت شدهاند.
سال تحصیلی | شمار دریافت (با تکرار) | میانگین دریافت روزانه در ۳۶۵ روز (با تکرار) |
۱۳۹۶-۱۳۹۷ | ۴۳۲.۶۰۵ | ۱.۱۸۵ |
۱۳۹۷-۱۳۹۸ | ۱.۵۱۷.۰۲۶ | ۴.۱۵۶ |
۱۳۹۸-۱۳۹۹ | ۱.۵۸۰.۰۶۴ | ۴.۳۲۸ |
۱۳۹۹-۱۴۰۰* | ۱.۱۸۴.۶۸۸ | ۳.۲۴۶ |
۱۴۰۰-۱۴۰۱ | ۱.۵۱۸.۲۸۴ | ۴.۱۵۹ |
۱۴۰۱-۱۴۰۲ | ۱.۴۵۹.۸۷۹ | ۳.۹۹۹ |
* دسترسی به تماممتن پارساها از یکم دی تا پایان سال ۱۳۹۹ شدنی نبود.
شمار دریافت تماممتن پارساها در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ برای هفت گروه آموزشی در جدول زیر آمده است. همانگونه که در این جدول دیده میشود، بیشترین پارساهای دریافت شده برای گروه آموزشی علوم انسانی بودهاند.
رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی | رتبه | گروه | شمار دریافت (بدون تکرار) | درصد نسبی |
۱ | علوم انسانی | ۲۲۴.۰۵۷ | ۵۰ | ۵ | هنر | ۲۷.۰۶۰ | ۶.۱۲ |
۲ | فنی و مهندسی | ۹۰.۴۶۳ | ۲۰ | ۶ | علوم پزشکی | ۹.۵۹۶ | ۲.۱۷ |
۳ | علوم پایه | ۵۰.۶۱۳ | ۱۱ | ۷ | دامپزشکی | ۲.۸۷۶ | ۰.۶ |
۴ | کشاورزی | ۳۶.۷۹۱ | ۸.۳ | همه | ۴۴۱.۴۵۶ | ۱۰۰ |
کاربران در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، تماممتن پارساهای ۵۶۱ مؤسسه را دریافت کرده که بیشترین آنها از دانشگاه تهران بودهاند. دانشگاههای تربیت مدرس، فردوسی مشهد، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی (تهران مرکزی) نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
شمار دریافت تماممتن پارساهای ۱۰ مؤسسه نخست در جدول زیر آمده است:
رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت | رتبه | نام مؤسسه | شمار پارسا در گنج | شمار دریافت (با تکرار) | درصد دریافت |
۱ | دانشگاه تهران | ۷۱.۱۲۸ | ۲۲.۸۸۷ | ۳۲.۱ | ۶ | دانشگاه تبریز | ۴۷.۹۵۱ | ۱۴.۰۹۵ | ۲۹.۳ |
۲ | دانشگاه تربیت مدرس | ۶۰.۶۹۰ | ۱۸.۷۳۷ | ۳۰.۸ | ۷ | دانشگاه پیام نور استان تهران | ۱۷.۰۳۹ | ۸.۹۹۵ | ۵۲.۷ |
۳ | دانشگاه فردوسی مشهد | ۳۷.۷۶۶ | ۱۵.۹۶۵ | ۴۲.۲ | ۸ | دانشگاه شیراز | ۱۹.۹۳۲ | ۸.۹۶۶ | ۴۴.۹ |
۴ | دانشگاه علامه طباطبائی | ۲۲.۲۳۸ | ۱۵.۳۸۶ | ۶۹.۱ | ۹ | دانشگاه شهید بهشتی | ۳۰.۲۶۷ | ۸.۸۵۰ | ۲۹.۲ |
۵ | دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی) | ۲۴.۹۹۷ | ۱۵.۲۷۵ | ۶۱.۱ | ۱۰ | دانشگاه صنعتی اصفهان | ۱۶.۴۶۸ | ۸.۶۶۷ | ۵۲.۶ |
شمار دریافت تماممتن پارساها برای ۲۰ رشته نخست در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در جدول زیر آمده است. همان گونه که این جدول نشان میدهد، بیشترین دریافت تماممتن پارسا برای رشته روانشناسی بوده است و رشتههای مدیریت، حقوق، علوم تربیتی، و الهیات و معارف اسلامی نیز در جایگاههای دوم تا پنجم هستند.
رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) | رتبه | رشته | شمار دریافت (با تکرار) |
۱ | روانشناسی | ۱۳۳.۹۳۱ | ۱۱ | مهندسی برق | ۳۵.۱۳۷ |
۲ | مدیریت | ۱۱۴.۳۹۳ | ۱۲ | جغرافیا | ۳۴.۵۱۰ |
۳ | حقوق | ۹۱.۰۰۷ | ۱۳ | شیمی | ۳۲.۸۷۰ |
۴ | علوم تربیتی | ۹۰.۲۷۰ | ۱۴ | علوم اجتماعی | ۳۱.۲۴۶ |
۵ | الهیات و معارف اسلامی | ۷۵.۶۵۲ | ۱۵ | مهندسی مکانیک | ۳۰.۸۹۰ |
۶ | مهندسی کشاورزی | ۵۹.۵۹۳ | ۱۶ | زبان و ادبیات خارجی | ۲۸.۳۴۲ |
۷ | مهندسی عمران | ۵۳.۹۶۲ | ۱۷ | هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری) | ۲۲.۷۲۸ |
۸ | معماری | ۵۳.۰۵۸ | ۱۸ | حسابداری | ۲۲.۵۸۴ |
۹ | زبان و ادبیات فارسی | ۴۰.۵۰۰ | ۱۹ | مهندسی شیمی | ۲۲.۴۹۲ |
۱۰ | تربیت بدنی و علوم ورزشی | ۳۷.۲۱۷ | ۲۰ | علوم سیاسی | ۲۲.۳۷۲ |
کاربران «گنج» تماممتن ۴۴۱.۴۵۶ پارسا را در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ دریافت کردهاند. جدول زیر ۲۰ پارسا (۱۹ پایاننامه و یک رساله) را نشان میدهد که کاربران بیشتر از دیگر پارساها دریافت کردهاند.
رتبه | پارسا | شمار دریافت | رتبه | پارسا | شمار دریافت |
۱ | پایاننامه: بررسی رابطه هوش معنوی و هوش هیجانی با شادکامی | ۱۶۹ | ۵ | پایاننامه: پیشبینی رضایت شغلی بر اساس خودکارآمدی شغلی، اشتیاق شغلی و تنیدگی شغلی | ۱۲۶ |
۲ | پایاننامه: بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با بهرهوری نیروی انسانی در بخش صنعت (مورد مطالعه: کارکنان صنایع بزرگ استان اردبیل) | ۱۴۴ | ۶ | پایاننامه: ارتباط کارکرد خانواده، دشواری در تنظیم هیجان و ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی با اعتیادپذیری | ۱۱۰ |
۳ | پایاننامه: پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس مولفههای فرسودگی تحصیلی و نقش میانجی درگیری تحصیلی | ۱۳۷ | ۷ | پایاننامه: رابطه امید تحصیلی با پیشرفت تحصیلی و انگیزه تحصیلی با نقش واسطهای خوشبینی تحصیلی | ۱۰۶ |
۴ | پایاننامه: اثربخشی ذهن آگاهی بر کنترل شناختی و تنظیم هیجان | ۱۲۸ | ۸ | پایاننامه: نقش اخلاق در مدیریت از دیدگاه نهجالبلاغه | ۹۷ |
۹ | پایاننامه: رابطه مولفههای روانشناسی مثبت با شادی ذهنی با نقش واسطهگری بهزیستی روانشناختی در میان دانشآموزان | ۹۵ | ۱۵ | پایاننامه: بررسی عوامل موثر بر طلاق عاطفی در بین زنان متاهل در شهرستان شیروان | ۸۵ |
۱۰ | پایاننامه: اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی در سازگاری اجتماعی و سازگاری عاطفی و سازگاری تحصیلی بر نوجوانان | ۹۱ | ۱۶ | پایاننامه: اثربخشی بازیدرمانی به شیوه شناختی رفتاری بر اضطراب و نشخوار فکری کودکان مبتلا به اضطراب فراگیر ۶ تا ۱۲ سال مراجعه کننده به کلینیکهای مشاوره و رواندرمانی شهر یاسوج. | ۸۴ |
۱۱ | پایاننامه: هوش مصنوعی در نظام مالکیت فکری | ۹۱ | ۱۷ | پایاننامه: پیشبینی رضایت تحصیلی و پیشرفت تحصیلی بر اساس سرمایه روانشناختی، هیجانهای پیشرفت و انگیزش پیشرفت | ۸۳ |
۱۲ | پایاننامه: اثربخشی آموزش تابآوری بر شادکامی سالمندان زن | ۹۰ | ۱۸ | پایاننامه: رابطه بین اضطراب و پیشرفت تحصیلی | ۸۳ |
۱۳ | رساله: تدوین مدل شایستگیهای مدیریتی مدیران دولتی اثربخش با استفاده از نظریه دادهبنیاد | ۸۹ | ۱۹ | پایاننامه: پیشبینی کیفیت زندگی براساس مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان | ۸۳ |
۱۴ | پایاننامه: نقش واسطهگری سبکهای دلبستگی در بین سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی | ۸۷ | ۲۰ | پایاننامه: اثربخشی مهارتهای اجتماعی بر مهارتهای ارتباطی و کنترل خشم کودکان پیش دبستانی شهر مریوان در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ | ۸۳ |
دسترسی آزاد و رایگان به تماممتن پایاننامههای کارشناسی ارشد پس از ۱۸ ماه و رسالههای دکتری پس از ۳۰ ماه از زمان دفاع، برای همگان در «گنج» فراهم شد. کاربران میتوانند در هر هفت روز، تماممتن پنج پارسا را دریافت (دانلود / مشاهده) کنند.