دانشگاهی

پذیرش سالانه ۲۵ هزار نفر دانشجو در مقطع دکتری

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش در یک برنامه تلویزیونی در خصوص تحولات کنکور اعلام کرد: پذیرش دانشجویان در سال ١۴۰۲ براساس دو نوبت مستقل، یک نوبت در دی‌ماه و یک نوبت در تیرماه است. هیچ کدام از این آزمون‌ها بر دیگری اجبار ندارد و تأکیدی بر شرکت بر دو نوبت نیست. اولین آزمون پیش رو در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه برگزار خواهد شد.

پورعباس فرمود: ثبت نام نوبت اول ۸ آبان شروع شد و تا ۱۴ آبان زمان ثبت‌نام را تمدید کردیم. در مجموع داوطلبین امسال ۹۷۸ هزار و ۴۵۶ نفر بودند که در گروه‌های پنجگانه ثبت نام کردند. عمده داوطلبین به قصد شرکت آزمایشی در نوبت اول شرکت کردند. آنها خودشان را محک می‌زنند و برای آزمون تیرماه برنامه‌ریزی می‌کنند.

البته رئیس سازمان سنجش افزود: ما برای پذیرش دانشجویان بیشترین نمره از میان دو آزمون را در کنار سوابق تحصیلی حساب می‌کنیم. ۴۰ درصد سوابق تحصیلی مربوط به دروس دوازدهم نظام جدید است.

وی ادامه داد: امسال قطعی شده که ۶۰ درصد پذیرش بر مبنای آزمون سراسری و ۴۰ درصد از سوابق تحصیلی باشد. دروس عمومی از کنکور حذف شده است. ما امسال ۳ نوبت در ماه‌های دی، خرداد و شهریور در مسیر ایجاد سوابق تحصیلی گام برمی‌داریم.

پورعباس با توجه به مسئله هدایت تحصیلی دانش‌آموزان گفت: تمام داوطلبینی که سوابق تحصیلی ناقص دارند لازم است که برنامه‌ریزی و برای ترمیم نواقص اقدام کنند. دانش آموزان بر مبنای آینده‌ای که برای خود تصویر می‌کنند، انتخاب رشته را پیش می‌برند. فضای شغلی کشور این هدایت تحصیلی را انجام می‌دهد که آنها به کدام سمت حرکت کنند.

گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهندسی، فنی و فیزیک بیشتر خواهد شد

این مقام مسئول ادامه داد: باتوجه به تحولی که در حوزه صنعت رخ داده پیش‌بینی می‌شود که یک تحول در حوزه دروس صنعتی ایجاد بشود. به طور طبیعی تأثیر این تحولات به گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های مهندسی، فنی و فیزیک بیشتر خواهد شد.

وی افزود: همه ساله در موقع برگزاری کنکور نظرسنجی‌هایی را از داوطلبین در خصوص نحوه برگزاری کنکور انجام می‌دهیم. نتیجه این نظرسنجی در سال گذشته حول محور آزمون‌های تمام الکترونیک بود. یعنی آزمون کاغذی را کنار بگذاریم و به سمت آزمون‌های هوشمند ایمن با سرعت بالا حرکت کنیم. البته ما قبلاً هم گفته‌ایم که این طرح را به سال ۱۴۰۳ می‌رسانیم. چند آزمون جدی را برای چگونگی این اقدام تست کردیم.

برای آزمون‌هایی در حد آزمون سراسری، باید زیرساخت‌های اجرایی کشور را به کار بگیریم

پورعباس تاکید کرد: برای آزمون‌هایی در حد آزمون سراسری، باید زیرساخت‌های اجرایی کشور را به کار بگیریم. الان به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. باید سالن‌های مجهز به آن تجهیزاتی که لازم است را تأسیس بکنیم. تعدادی ایجاد شده که باید گسترش پیدا کند.

رئیس سازمان سنجش در خصوص تغییرات کنکور امسال گفت: در کنکور امسال تغییرات عمده داشتیم. دروس عمومی آزمون حذف شد. زیرگروه‌های آموزشی نخواهیم نداشت. همچنین اثر قطعی سوابق تحصیلی را به داوطلبین گوشزد کردیم. نمره نهایی کنکور تحت تأثیر معدل بالا و پایین می‌شود. در سال گذشته اثر سوابق تحصیلی صرفاً مثبت بود ولی امسال هم تأثیر مثبت و هم منفی خواهد گذاشت.

ثبت نام نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ انجام می‌گیرد

وی افزود: ثبت نام نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ بعد از تعطیلات نوروز در روزهای ۱۵ تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ انجام می‌گیرد. کارنامه دانش‌آموزان یک سال اعتبار دارد و اگر دانش‌آموزی یک سال صبر کند چهار نمره آزمون دارد و می‌تواند بر اساس آن تصمیم بگیرد که چگونه انتخاب رشته کند.

پذیرش سالانه ۲۵ هزار نفری دانشجویان در مقطع دکتری

پورعباس در خصوص کنکور دکتری سال ۱۴۰۱ گفت: همین روزها ثبت نام کنکور دکتری را در پیش داریم که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر شرکت کردند. ثبت‌نام تا آخر هفته تمدید شده و داوطلبان در ۲۴۶ رشته می‌توانند شرکت کنند. تقریباً همه قوانین کنکور دکتری برداشته شده و برای داوطلبان هیچ محدودیتی وجود ندارد.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: کنکور دکتری یک آزمون خیلی سنگین برای سازمان سنجش است. نحوه پذیرش در حال حاضر مربوط به آزمون سراسری و مصاحبه دانشگاهی است. در واقع ۵۰ درصد آزمون کتبی، ۵۰ درصد سوابق تحصیلی و مصاحبه دانشگاه‌ها است. دلیل این اقدام به دلیل بالا رفتن حساسیت‌های پذیرش بود. تنوع دانشگاه به قدری زیاد شده که داوطلبین نمی‌توانستند به تمام دانشگاه‌ها برای آزمون و مصاحبه مراجعه کنند.

وی گفت: در نظر داریم که در آینده به سمت آزموهای تمام الکترونیک که پوششی از آزمون‌های ترکیبی گفتاری و شنیداری است، برویم. در حوزه آموزش عالی ظرفیت پذیرش سالانه دانشجویان دکتری ۱۲ هزار نفر است. البته بر اساس کف نمره حدوداً تا ۱۱ هزار دانشجو تکمیل می‌شود. کف نمره دانشگاه آزاد پایین‌تر است و همان میزان را جذب می‌کند. جمعاً سالانه ۲۵ هزار دانشجوی دکتری داریم.

پورعباس گفت: همانطور که انتخاب رشته بر مبنای دو کارنامه آزمون سراسری و سوابق تحصیلی است اما پذیرش دانشجو صرفاً در یک نوبت است. قبل از انتخاب رشته در مردادماه این فرصت به داوطلبین داده خواهد شد که کدام کنکور را مورد ملاک قرار بدهیم. تمام این نکات برای کنکور سال ۱۴۰۲ است و مطالب مربوط به کنکور سال آینده و چگونگی آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا