دانشگاهی

واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی ۳۰ سامانه فعال دارد

معاون فنی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد:

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از دانشگاه آزاد گزارش می دهد:

واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی در نیمسال اول ۱۴۰۱-۱۴۰۰ از طریق سامانه‌های وادانا، وادافا و وادآموز میزبان خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین مدارس در سراسر کشور خواهد بود.

در همین راستا و با توجه به شروع سال تحصیلی جدید، با معاون فنی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، لادن ریاضی، در خصوص سامانه‌های فعال این واحد و به‌روز رسانی‌های صورت گرفته بر روی آن‌ها به گفتگو می‌پردازیم.

سامانه‌های فعال واحد الکترونیکی در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کدامند؟

سامانه‌های توسعه داده شده در واحد الکترونیکی بیش از ۳۰ سامانه است که برخی از این سامانه‌ها صرفاً توسط دانشجویان، اساتید و کارکنان واحد الکترونیکی و برخی دیگر به صورت گسترده توسط کاربران خارج از واحد الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آغاز فعالیت واحد الکترونیکی تا کنون، علاوه بر سامانه‌های اصلی آموزش مجازی از جمله وادانا، سامانه‌هایی به منظور کاهش مراجعات حضوری و تسهیل و ارتقای کیفیت ارائه خدمات به دانشجویان و استادان توسعه داده شده است. از میان سامانه‌های فعال و حائز اهمیت در واحد الکترونیکی می‌توان به سامانه‌های وادافا (هماهنگی و برگزاری جلسات دفاع)، تسویه حساب، امتحانات، تیکتینگ (پاسخگویی)، کارگزینی هیأت علمی، ارزشیابی استادان، پورتال اطلاع رسانی، ثبت‌نام و آموزش مجازی دانشجویان بین‌الملل، مدیریت تماس‌ها، آفلاین ساز کلاس‌ها، وادآموز (آموزش مجازی دانش آموزان)، وادآزما (آزمون‌های آنلاین)، وادانگر (گزارشات راهبردی)، وادانما (ابزار‌های مدیریتی وادانا) و واداگپ اشاره کرد.

با توجه به شرایط موجود در کشور به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا و لزوم برگزاری کلاس‌ها به صورت آنلاین، در این نیمسال نیز مشابه چندین نیمسال گذشته ارائه خدمات به سایر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی ادامه دارد و کلاس‌های آموزشی ۴۴۸ واحد/ مرکز دانشگاهی در سراسر کشور، به صورت آنلاین و بر روی زیرساخت واحد الکترونیکی از طریق سامانه وادانا برگزار می‌شود. همچنین خدمات آموزش مجازی به مدارس نیز از طریق سامانه وادآموز، که به صورت اختصاصی برای دانش آموزان طراحی شده است، در حال ارائه است.

علاوه بر موارد اشاره شده، در حال حاضر چهارمین دوره پیش دفاع‌های متمرکز دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، بر روی زیرساخت واحد الکترونیکی و از طریق سامانه وادافا و با پشتیبانی فنی این واحد در حال برگزاری است و فرآیند‌های مربوط به ثبت و مدیریت هیات‌های داوری و زمابندی جلسات، رزرو، بررسی و تایید، برگزاری جلسه، اعلام نتایج و … از طریق امکانات موجود در سامانه مذکور صورت می‌گیرد.

در سامانه‌هایی که به منظور ارائه خدمات به سایر واحد‌های دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چه تغییرات و بروزرسانی‌های جدیدی صورت گرفته است؟

در راستای بهینه سازی کیفیت فنی خدمات، به روزرسانی و ارتقای زیرساخت سخت افزاری و نرم افزاری در سامانه‌ها صورت گرفته است. علاوه بر بهینه سازی زیرساختی، تغییراتی کاربردی نیز بر اساس نیاز در سامانه‌ها اعمال شده و امکانات جدیدی اضافه شده است. از اقدامات مهمی که اخیراً در سامانه‌های وادانا و وادآموز در حال انجام است، طراحی و توسعه واسط کاربری و ساختار جدید این سامانه‌ها است که پس از تکمیل و انجام تست‌های لازم، به صورت گسترده مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

در سامانه وادافا نیز در هر دوره برگزاری پیش دفاع‌های دکتری، بر اساس اعلام دبیرخانه پیش دفاع و مصوبات سازمان مرکزی دانشگاه، تغییراتی در سامانه اعمال و یا امکاناتی جدید اضافه می‌شود. در این دوره دسترسی مدیران واحد‌های دانشگاهی در سامانه وادافا ایجاد شد و امکاناتی از قبیل مشاهده و اطلاع از آخرین وضعیت درخواست‌های پیش دفاع دانشجویان به منظور انجام هماهنگی‌ها و آماده‌سازی شرایط، امکان ورود به جلسات در حال برگزاری جهت نظارت و همچنین امکان مشاهده نتایج جلسات پیش دفاع دانشجویان در اختیار واحد‌های دانشگاهی قرار داده شده است.

از دیگر امکانات حائز اهمیت که این دوره در سامانه پیاده سازی شده است، امکان مشاهده سوابق داوری جلسات قبلی دانشجویان دارای پیش دفاع مجدد توسط هیات داوران و همچنین امکان مشاهده نتایج پیش دفاع توسط دانشجویان، ۲۴ ساعت بعد از برگزاری جلسه در صورت اعلام نظر نهایی داوران می‌باشد.

گفتنی است، معاونت فنی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، با هدف ارائه خدمات شایسته و جامع به دانشجویان، استادان و دانش آموزان، همواره به‌روز رسانی و ایجاد قابلیت‌های جدید در سامانه‌های خود را، در دستور کار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا