آزمون‌هاورودی دکتری

هزینه سرسام آور ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتری تخصصی ایران، ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۲ در حالی آغاز شده که هزینه ثبت نام نسبت به سال گذشته ۸۰ درصد افزایش یافته است

افزایش ۸۰ درصدی هزینه ثبت نام از کجا آمده است؟

هزینه ثبت نام دکتری سال ۱۴۰۰؛ ۱۵۰ هزار تومان و هزینه ثبت نام دکتری ۱۴۰۱، ۲۰۸۵۰۰ تومان بود. بنابراین، مبلغ ثبت نام در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۵۸۵۰۰ تومان افزایش داشت.

اما در سال ۱۴۰۲، هزینه ثبت نام کنکور دکتری ناگهان ۱۶۹۵۰۰ تومان افزایش یافته و به ۳۷۸هزار تومان رسیده است.

در سه سال گذشته، با توجه به برگزاری آزمون دکتری در شرایط شیوع کرونا و لزوم فاصله گذاری و رعایت سایر الزامات بهداشتی، افزایش هزینه برگزاری و در نتیجه ثبت نام دکتری تا حدی منطقی بود. اما با وجود فروکش کردن کرونا در سال جاری که باید کاهش هزینه برگزاری کنکور دکتری را در پی داشته باشد، مشخص نیست بر چه اساسی هزینه این آزمون تورمی ۸۰ درصدی را نوید داده است.

آیا قرار است کنکور دکتری به آزمونی برای طبقات بالای جامعه تبدیل شود؟

شرکت در آزمون دکتری چندان کم‌هزینه نیست؛ چرا که داوطلبان باید پس از شرکت در آزمون کتبی، در صورت دعوت شدن به مصاحبه دانشگاه‌ها، به تک تک دانشگاه‌ها برای مصاحبه شفاهی مراجعه نمایند و این یعنی پرداخت هزینه به ازای هر مصاحبه که خود شامل پرداخت هزینه مصاحبه به دانشگاه نیز هزینه‌های رفت‌وآمد و احتمالا اقامت خواهد شد.

در چنین شرایطی، بالا رفتن تصاعدی هزینه ثبت نام آزمون کتبی که کم‌هزینه‌ترین بخش آزمون بود، ممکن است موجب شود برخی افراد توانمند به لحاظ علمی که توانایی مالی بالایی ندارند، عملاً از گردونه رقابت حذف شده و عطای شرکت در آزمون را به واسطه هزینه های بالا به لقای آن ببخشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا