آزمون‌هاجامع

مخاطرات طرح «تعاون» برای برگزاری آزمون جامع آزاد/ پیگیری از مجلس

دانشجویان معترض مطرح کردند؛

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد:

ماجرای برگزاری حضوری آزمون جامع دانشگاه آزاد و اعتراض داوطلبان نسبت به حضور در واحدهای دانشگاهی آن هم در شرایطی که آمار مبتلایان و فوتی ها صعودی است، همچنان ادامه دارد. دانشگاه آزاد در جدیدترین تصمیم خود بار دیگر زمان برگزاری این آزمون را به تعویق انداخت و آن را به نیمه و اواخر شهریور موکول کرد اما حاضر نشد آن را لغو و یا مجازی کند.

دانشجویان معترض به تصمیم دانشگاه آزاد همچنان معتقدند که برگزاری این آزمون در شرایط کنونی عقلانی نبوده و یا باید میانگین نمرات جایگزین شود و یا دانشگاه آزاد آن را به صورت مجازی برگزار کند و یا ترکیبی از هر دو را در دستور کار قرار دهد.

داوطلبان معتقدند دروس آزمون جامع در دوره ارشد، کنکور دکترا، مصاحبه دکترا و سه ترم گذشته مرور شده و قطعا بنا به تشخیص اساتید و صلاحیت علمی که داشتند، امروز به این مرحله رسیده اند؛ آن ها پافشاری برای برگزاری حضوری چنین آزمونی را بازی با روان و جان خود می دانند.

این در حالی است که دانشگاه آزاد به منظور سهولت در برگزاری آزمون، طرح تعاون را اجرا می کند اما دانشجویان بر این باورند که درست است با اجرای طرح تعاون، آزمون در شهر خودشان برگزار می شود اما زمان ‌امتحان جامع بعضا تا حدود ۸ ساعت به طول می انجامد. آن ها می گویند بعضا رشته شان در شهر محل سکونت وجود ندارد و یا مجبور هستند به مرکز استان یا واحد مبدا مراجعه کنند که در شرایط کنونی جا به جایی نه تنها خطر آفرین است بلکه مستلزم پرداخت جریمه نیز خواهد بود.

به طور مثال یکی از دانشجویان آزاد واحد گرگان می گوید قرار است دانشجویان آزادشهر و علی آباد هم به این واحد دانشگاهی اضافه شوند و این یعنی افزایش تعداد دانشجویان در این واحد.

صدیقه محمدیاری نماینده داوطلبان معترض به آزمون حضوری جامع دانشگاه آزاد در گفتگو با مهر می گوید: با توجه به سرعت انتقال ویروس دلتا و برگزاری آزمون جامع پیگیر مطالبه خود از مسولان مربوطه هستیم. بسیاری از دانشگاه های سراسری به منظور آرامش کادر آموزشی و دانشجویان خود میانگین نمرات را جایگزین آزمون کردند و به نظر می رسد این اقدام پیشگیرانه، راهکار مناسبی است که دانشجویان ادامه تحصیلات خود را طبق برنامه زمان بندی آموزشی پشت سر بگذارند.

این دانشجوی دکتری ادامه داد: از سوی دیگر نیز در مرحله شفاهی این آزمون، اساتید سوالات متعددی از جزوات تدریسی و مقالات معتبر میپرسند و مثل دانشگاه های دولتی فقط درباره ایده صحبت نمیشود بنابرین دانشجو مجبور است دروس خود را مطالعه و به آن مسلط باشد.

وی با اشاره به اینکه این آزمون در نیمسال دوم تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ تاکنون ۳ بار به تعویق افتاده است، گفت: در حال حاضر سوال اصلی ما از مسولان دانشگاه آزاد این است که آیا وضعیت شیوع کرونا از تیر و مرداد بهتر شده است که اعلام کرده اند، آزمون جامع در نیمه های شهریور ماه، حضوری برگزار میشود؟ این تعویق چندباره تنها سرگردانی دانشجویان را به همراه داشته است.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد افزود: چند تن از نمایندگان مجلس و همچنین دانشجویان دکتری با ایجاد کارزارهایی نسبت به برگزاری حضوری این آزمون اعتراض کرده اند اما جای سوال دارد که چرا دانشگاه آزاد برای اجرای حضوری آن همچنان تاکید و پافشاری دارد؟

محمدیاری ادامه داد: طی تماس هایی که با ستاد ملی کرونا داشتیم آن ها اعلام کردند که دانشگاه آزاد طرح تعاون را به عنوان راهکاری برای دانشجویان در نظر گرفته است اما آیا واقعا طرح تعاون پاسخگوی دانشجویان خواهد بود؟ بعضا رشته یک دانشجو در شهر محل سکونت دانشجو وجود ندارد در نتیجه مجبور هستند به مرکز استان یا به واحد مبدا سفر کنند.

وی همچنین با اشاره به شکل گیری پویش های مختلف اعتراضی توسط دانشجویان گفت: دانشجویان از طریق نمایندگان مجلس به صورت قانونی پیگیر مطالبه خود هستند و خوشبختانه آن ها نیز پاسخگوی تماس ها و پیام های ما بوده و اعلام کردند پیگیر وضعیت موجود و اعتراض دانشجویان هستند.

این دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد بیان کرد: در حال حاضر برخی از دانشجویان یا درگیر کرونا یا در حال پرستاری از اعضای خانواده خود و یا عزادار عزیزان خود هستند و حضور این دانشجویان در محل برگزاری آزمون خطر سرایت ویروس را چندین برابر می کند.

محمدیاری خاطرنشان کرد: دانشجویان دکتری شهریه برگزاری امتحان جامع را برای ترم بهمن ماه پرداخت کرده اند و اگر این آزمون همچنان بخواهد به تعویق بیفتد و به مهرماه برسد، دانشگاه آزاد باید از شهریه ترم مهرماه صرفه نظر کند در نتیجه بار مالی زیادی برایشان خواهد داشت؛ بنابراین پیشنهاد ما این است که آزمون جامع یا به صورت مجازی برگزار شود، یا میانگین معدل جایگزین شود و یا حتی ترکیبی از این دو باشد تا دانشگاه مجبور نباشد با تعویق چند باره آن را به ترم مهرماه بکشاند.

محمد مهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: اعضای کمیسیون پیگیری های خود را در خصوص این آزمون در شرایط کنونی داشته اند و دانشگاه آزاد در واکنش به نگرانی ها، اقدام به تعویق این آزمون کرده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: با پیگیری هایی که داشتیم مقرر شد، حتی اگر در نیمه های شهریور وضعیت کرونا در کشور مساعد نباشد، هرچند بار که لازم باشد آزمون به تعویق خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا