دانشگاهی

در دانشگاه‌ها هزینه‌ها را برای صنعت گران کرده‌ایم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، محمدمهدی طهرانچی، امروز (شنبه-۲۹ آبان ماه) در همایش ملی پویش اشتغال که در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، با اشاره به دو عنصر مهم پیشرفت طرح پویش، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اصفهان واحد خوراسگان و همچنین همراهی اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اصفهان و نگاه عالمانه و جامع آنها به مفهوم اشتغال موجب شکل گیری این طرح شده است.

وی افزود: با نگاه خوب این دانشگاه آزاد و اتاق بارزگانی به طرحی رسیدیم که امروز برای آن همایش ملی به نام پویش اشتغال برگزار کرده ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه تنها برای تربیت و ارائه دانش تخصصی خلق نشده است، متاسفانه زمانی که این نهاد وارد کشور شد، در فرهنگستان برای آنها لغت مناسبی در نظر نگرفتیم، البته این به گذشته تمدنی و مدرسه های ما بر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی وظیفه دانشگاه هاست، اظهار کرد: متاسفانه در دانشگاه های ما دوره کارشناسی را کلی، کارشناسی ارشد را جزیی و دوره دکتری را کلی کرده‌ایم که این موجب گران شدن هزینه صنعت برای نیروی انسانی شده است.

طهرانچی توضیح داد: متاسفانه در دوران کارشناسی دانشجویان را توانمند نکرده ایم می گوییم آنها در کارشناسی ارشد دوره ها را یاد بگیرند که در این شرایط هزینه را برای صنعت گران می کنیم که این فضا برای صنعت صرفه اقتصادی ندارد.

وی با انتقاد بر اینکه پرداختن به موضوع تربیت نسل جوان دانش محور بوده نه تقاضا محور، گفت: در تربیت اجتماعی مدل تربیت تنها آموزش صرف نیست و متاسفانه تربیت ما از ۱۴ تا ۲۱ همانند دوران ۷ تا ۱۴ سال است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، افزود: در غرب، در نهاد دانشگاه سازمان جای مربی را گرفت، اما در دانشگاه های ما سازمان این کار را نمی کند و جوانان را چه دختر و چه پسر آماده ورود به اجتماع نمی‌کنیم و تربیت وی کلاس محور است و باید دید آیا با تربیت کلاس محور، کسی مفاهیم اجتماعی را یاد می گیرد؟

وی با بیان اینکه اگرچه در دانشگاه بسیار غفلت کردیم، اما در پویش اشتغال هم به آمورش اجتماعی و مهارتی فکر می کنیم، ادامه داد: باید توجه داشت که دوران تربیت تا ۲۱ سال است نه ۲۵ سال و وقتی جوان را در سن بالاتر وارد محیط کار می کنیم وی دیگر تاب اخم و تشر مدیر را ندارد.

طهرانچی با بیان اینکه محیط کار محیطی سخت و اجتماعی است، چراکه تعداد بالای نیروی کار دارد، تاکید کرد: طرح پویش اشتغال می خواهد جوانان را از همان ۱۸ سال با محیط کار آشنا و متصل کند، چراکه در آن سن انعطاف دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر وقتی جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی دانش تخصصی، مهارتی و کارآمدی ندارد و در آن فضا ببیند که تخصص کارگر از او بیشتر است، در این فضا اعتماد به نفس و امید خود را از دست می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه ها درست شده اند که جوان را وارد آینده کار کرده و سرخورده و ناامید نکنند، گفت: این طرح قرار است رسالت دانشگاه را زنده کند که آن دادن اعتماد به نفس و امید است.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه به تنهایی نمی تواند هویت خود را از آموزش به مهارت تغییر دهد و در این فضا نیازمند مربی در کنار اساتید خود هستیم، گفت: در طرح پویش اشتغال، امروز در ابتدای دورانی هستیم تا چرخش تحول آفرین را شروع می کنیم و به دنبال شرکای علمی هستیم که یکی از آنها اتاق های بازرگانی که برگزیدگان صنعت، معدن و کشاورزان هستند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی برگرفته از مردم و برای تحول سیال است و دو بال دارد که می تواند محیط اجتماع را به عنوان کلاس درس دوم فراهم کند، اظهار کرد: براساس گزارش های موجود از دانشگاه های آزاد کشور برخی رشته هایی که سال ها تعطیل بوده، همچون معدن و شیمی دوباره با پذیرش دانشجو احیا شده اند.

وی با اشاره به اینکه صنعت و دانشگاه در تربیت تخصصی، مهارتی و اجتماعی کمک و همکاری می کنند، اضافه کرد: امروز با بدعملی امید را از جوانان گرفته ایم که مسائل بعدی را در جامعه ایجاد کرده است در حالی که باید دست در دست هم دهیم و اتفاقی را رقم بزنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد محیط کلاس را با محیط اجتماع یکی کرده است که این حرکت برای ارتقا کیفیت آموزش ها و مهارت ها جایگاه ویژه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا