دانشگاهی

دانشجویان هم بیمه بازنشستگی می‌شوند/ کرونا خوابگاه‌های دانشجویی را باز هم تعطیل کرد

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری دانشجو گزارش می دهد: هفته‌ای که گذشت، خبر‌هایی از جنس صنفی، فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها منتشر شد. برخی از این اخبار دانشجویان زیادی را دربر گرفت و برای آن‌ها حائز اهمیت بود. گزیده‌‍ای از مهم‌ترین اخبار صنفی و فرهنگی دانشگاه‌ها در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

تخفیف در پرداخت شهریه، هزینه‌های تغذیه و خوابگاه دانشجویان شهریه‌پرداز دانشگاه تهران

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای درباره پرداخت شهریه دانشجویان شهریه‌پرداز و هزینه‌های تغذیه و خوابگاه دانشجویان سنواتی و غیرسنواتی توضیح داد.

معاونت آموزشی دانشگاه تهران در این اطلاعیه آورده است: «به اطلاع دانشجویان ورودی سال ۱۳۹۶ دوره کارشناسی، ورودی ۱۳۹۸ دوره کارشناسی ارشد، ورودی ۱۳۹۵ دوره دکتری تخصصی می‌رساند برای ثبت‌نام در نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ فعلاً پرداخت شهریه ضروری نیست، اما موضوع تخفیف یا معافیت از پرداخت شهریه نیمسال مذکور به هیأت امناء دانشگاه ارجاع می‌شود.»

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است: «از آنجایی که هزینه خوابگاه و تغذیه دانشجویان سنواتی و غیرسنواتی توسط صندوق رفاه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مشخص می‌شود مکاتبه لازم با مسئولین مربوطه انجام و در صورت موافقت در مورد کاهش تعرفه تسهیلات رفاهی (اجاره خوابگاه و تغذیه) اقدام خواهد شد.»

برنامه ریزی دو ساله برای افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در برنامه ریزی دو ساله خبر داد.

مسعود گنجیِ، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درخصوص افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی گفت: ۸۲ بلوک خوابگاهی در ۶۱ دانشگاه با ظرفیت ۱۵ هزار نفر نسبت به قبل از کرونا اضافه می‌شود.

وی افزود: بر اساس برنامه ریز‌هایی که صورت گرفته ظرف دو سال آینده دو برابر این ظرفیتی که ایجاد شده به ظرفیت‌های خوابگاه‌های دانشجویی اضافه می‌شود.

کنجی خاطرنشان کرد: تعدادی خوابگاه دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف در مرحله ساخت هستند و هنوز ساخت این خوابگاه‌ها تکمیل نشده، در صورت تکمیل شدن این خوابگاه ظرفیت آن به ظرفیت‌های فعلی اضافه خواهد شد.

۲۰ هزار دانشجو به اردوی جهادی ایام نوروز اعزام می‌شوند

دانشجویان جهادگر دانشگاه‌های سراسر کشور امسال اردوی جهادی نوروز خود را به عنوان «عهد خدمت» برگزار می‌کنند.

دانشجویان جهادگر دانشگاه‌های سراسر کشور امسال اردوی جهادی نوروز خود را به عنوان «عهد خدمت» برگزار می‌کنند.نوروز ۱۴۰۱ حدود ۲۰ هزار دانشجو به اردوی هجرت به مناطق کم برخوردار اعزام می‌شوند.

ثبت نام شرکت در این اردو از ۱۵ بهمن آغاز شده و تا ۱۵ اسفند ماه ادامه دارد که دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به سایت GAHADGRAN.ORG مراجعه نمایند.

بیمه دانشجویی برای اولین بار در سوابق بازنشستگی لحاظ می‌شود

رئیس سازمان امور دانشجویان از تسهیلات جدید بیمه‌ای ویژه دانشجویان سراسر کشور خبر داد و گفت: براساس طرح جدید بیمه دانشجویی، چهار سال بیمه دانشجویی جزو سوابق بازنشستگی آن‌ها محسوب می‌شود.

 هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان با اشاره به طرح جدید بیمه دانشجویان گفت: تاکنون پوشش بیمه‌ای برای دانشجویان به صورت گسترده وجود نداشت و تنها ۸ دهم درصد دانشجویان کشور تحت پوشش حمایتی بیمه قرار داشتند.

وی ادامه داد: بر همین اساس سازمان امور دانشجویان با سازمان تأمین اجتماعی تفاهم نامه‌ای را منعقد کرد که بر اساس آن سازمان تأمین اجتماعی بیمه دانشجویان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

تصمیمات ناصحیح تغذیه موجب آشفتگی بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی شده

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران در نامه‌ای به معاونت دانشجویی این دانشگاه نسبت به تصمیمات ناصحیح تغذیه دانشجویی انتقاد کرد.

دبیر شورای صنفی دانشگاه تهران در نامه‌ای به وجهی، معاونت دانشجویی این دانشگاه نسبت به تصمیمات ناصحیح تغذیه دانشجویی انتقاد کرد که متن کامل این نامه به شرح زیر است:

عطف به اطلاعیه غیرکارشناسی و ناگهانی مبنی بر عدم رزرو تغذیه دانشجویی در هفته جاری که علت آن تاخیر ۱ هفته‌ای آغاز کلاس‌های درسی یاد شده است و این در حالی اتفاق می‌افتد که این مورد در جلسه کارگروه تغذیه دانشجویی مطرح و تصمیم نشده است!

احتراما به عرض می‌رساند که این تصمیمات ناصحیح موجب آشفتگی جمع بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی گردیده است، زیرا مسئولین در تامین حداقلی‌های رفاهی و آموزشی آنان کوتاهی می‌کنند، اما سرمایه‌های اصلی کشور، همین جوانان نخبه هستند.

دانشجوی جدیدی تا اطلاع ثانوی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران پذیرش نمی‌شود

مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران گفت: تا اطلاع ثانوی دانشجوی جدید در خوابگاه‌های دانشگاه تهران پذیرش نمی‌شود.

 هادی غفوریان یاورپناه، مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران با بیان این که در حال حاضر حدود ۲ هزار دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی در کوی فاطمیه و کوی پسران دانشگاه تهران ساکن هستند افزود: با توجه به اطلاعیه ستاد ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاه تهران، وضعیت قرمز کرونایی شهر تهران و اولویت بودن سلامت دانشجویان، تا اطلاع ثانوی امکان پذیرش خوابگاه در دانشگاه به حالت تعویق درآمده است.

مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران همچنین درباره فراهم آوردن شرایط تکمیل فرایند واکسیناسیون دانشجویان ساکن کوی دانشگاه، اعلام کرد: طی هماهنگی‌های بعمل آمده، امکان دریافت واکسن در خوابگاه‌های دانشگاه تهران فراهم شده است.

جزئیاتی از مراسم اعتکاف دانشجویی

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به احتمال برگزاری اعتکاف دانشجویی گفت: مراسم اعتکاف دانشجویی با حداقل ظرفیت در مساجد دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود.

حجت الاسلام فاطمی پور، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری ، با اشاره به جزئیات برگزاری اعتکاف دانشجویی گفت: فرصت اعتکاف، فرصت مغتنمی است که خیلی قابل تکرار در طول سال نیست و بازه‌های مشخصی است که می‌توان مراسم اعتکاف را برگزار کرد.

وی افزود: به دلیل همین محدودیت‌های زمانی از دفاتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های سراسر کشور درخواست کردیم که مقدمات برگزاری اعتکاف را در مساجد دانشگاه‌ها فراهم کنند. طبیعتا در تمامی استان‌ها این برنامه برگزار می‌شد و شرایط برگزاری آن را دانشگاه‌ها دارند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: آمار برگزاری این مراسم مشخص نیست، ولی به تمامی استان‌ها اعلام شده که در صورتی که شرایط تغییر نکرد و رنگ استان‌ها از نظر کرونایی تغییر نکرد تمهیدات برگزاری اعتکاف دانشجویی را داشته باشید.

فاطمی پوریادآور شد: استان‌ها و شهر‌هایی که امکان برگزاری اعتکاف را دارند شرایط همه گیری کرونا حاد نشده است، مقدمات را فراهم کنند البته مراسم اعتکاف امسال باید با شرایط کرونایی برگزار شود و دانشگاه‌ها با حداقل ظرفیت این مراسم را برگزار کنند.

معاون نهاد رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تزریق واکسن کرونا و داشتن کارت واکسن از ضروریات حضور در اعتکاف دانشجویی است مواردی است که سعی شده که در اعتکاف امسال رعایت شود.

ماموریت کارکنان دولت به دانشگاه آزاد اسلامی و بالعکس ممنوع شد!

بر اساس دادنامه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اعزام به مأموریت کارکنان دولت به سازمان‌ها و مؤسسات خارج از تعریف مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی ممنوع است.

بر اساس دادنامه شماره ۴۴۵ مورخ ۱۴۰۰/۶/۲ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، اعزام به مأموریت کارکنان دولت به سازمان‌ها و مؤسسات خارج از تعریف مؤسسه یا نهاد عمومی غیردولتی ممنوع است. با توجه به اینکه ماهیت حقوقی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس ماده ۵ اساسنامه اصلاحی این دانشگاه موسسه‌ای «غیرخصوصی غیردولتی» ذکر شده است و نام این دانشگاه در قانون فهرست نهاد‌های عمومی غیر دولتی قرار ندارد. ماموریت کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی به این دانشگاه بر اساس دادنامه دیوان عدالت اداری ممنوع می‌باشد که بر همین اساس، ماموریت کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی اعم از کارمند و هیات علمی به دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی غیر دولتی نیز ممنوع خواهد بود. اخیرا نیز نامه‌ای از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها مبنی بر اینکه شهرداری‌ها مجاز به‌کارگیری کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی نیستند، منتشر شده بود.

لازم به ذکر است، در حال حاضر طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف رفع ابهام از ماهیت حقوقی این دانشگاه و الحاق آن به قانون فهرست نهاد‌های عمومی غیر دولتی در حال بررسی در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی است و در صورت تصویب نهایی در مجلس و تایید شورای نگهبان، ممنوعیت ماموریت کارکنان دستگاه‌های اجرایی به دانشگاه آزاد اسلامی و بالعکس رفع خواهد شد. تعداد کارکنان رسمی دانشگاه آزاد اسلامی (کارمند و هیات علمی) به بیش از ۶۰ هزار نفر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا