آزمون‌هاجامع

جولان ویروس دلتا و اجبار دانشجویان آزاد به حضور در آزمون جامع

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد: این روزها آمار ‌مبتلایان به کرونا در کشور نشان از بحرانی بودن شرایط دارد و از آنجا که در رسانه های دیداری و شنیداری اعلام می شود آمار مبتلایان از ابتدای ورود کرونا به ایران شکسته شده، نگرانی مردم و مسئولان امر را بیش از گذشته افزایش داده است.

از ماه گذشته با قرار گرفتن در پیک پنجم و افزایش آمار مبتلایان، برخی شهرهای زرد و نارنجی در وضعیت قرمز قرار گرفتند و دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه ای مورخ ۲۰ تیرماه اعلام کرد به دلیل شیوع موج پنجم کرونا و در راستای سلامتی دانشجویان، اساتید و همکاران واحدهای دانشگاهی امتحان جامع دوره دکتری تخصصی در شهرهای قرمز برگزار نمی شود و زمان جدید آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

در بخشی از این بخشنامه اینطور آمده است؛ ملاک برگزاری ارزیابی جامع وضعیت بیماری در شهر واحد دانشگاهی مبدا می باشد. همچنین ارزیابی جامع دانشجویان میهمان (طرح تعاون) که شهر محل برگزاری آزمون آنان در وضعیت قرمز بوده، ولیکن واحد دانشگاهی مبدا آن ها در وضعیت قرمز نباشد به قوت خود باقی است و این دانشجویان باید به صورت حضوری در امتحانات شرکت کنند.

در بند دیگر آمده است؛ ارزیابی جامع دانشجویان میهمان (طرح تعاون) که شهر محل برگزاری آزمون آن ها در وضعیت قرمز نبوده ولیکن واحد دانشگاهی مبدا آن ها در وضعیت قرمز باشد، برگزار نگردیده و به زمان دیگری موکول می شود.

جولان ویروس دلتا و اجبار دانشجویان آزاد به حضور در آزمون جامع

پس از گذشت چند هفته از ابلاغیه قبلی و در حالی که همچنان جولان دلتا در کشور افراد زیادی را مبتلا و یا به کام مرگ می کشاند، دانشگاه آزاد دو روز گذشته صراحتا اعلام کرد این آزمون حضوری و تا حداکثر تا هفته اول شهریور ماه باید برگزار شود. در بخشنامه جدید دانشگاه آزاد که متناقض با بخشنامه قبلی است، تاکید شده است که واحدهای دانشگاهی که به دلیل وضعیت قرمز شهر محل واحد دانشگاهی، زمان برگزاری آزمون جامع آن ها به تعویق افتاده است باید حداکثر تا پایان هفته اول شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به برگزاری آزمون جامع نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰، با رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد کرونا اقدام کنند.

در بند دیگری اینطور عنوان شده است که بخش شفاهی آزمون جامع به صورت آنلاین (مانند نیمسال های گذشته) و از طریق سامانه های آموزشی مورد تایید دانشگه برگزار می شود.

در مصاحبه ای که خبرنگار مهر با رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه و همچنین معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد داشت هر دو بر این‌ نکته تاکید داشتند ‌که ستاد کرونا مجوز برگزاری حضوری آزمون را با ظرفیت ۱۰ نفر داده است و سخنگوی ستاد نیز اعلام کرده هیچ ‌آزمونی نباید به دلیل شیوع کرونا لغو شود!

جولان ویروس دلتا و اجبار دانشجویان آزاد به حضور در آزمون جامع

درباره این بخشنامه و توضیحات دانشگاه آزادی ها درباره برگزاری حضوری آزمون، دو نکته را باید یادآور شد؛ نخست آنکه با توجه به اینکه در حال حاضر در قله پیک پنجم قرار داریم و آمارها همچنان افزایشی ست، آیا وضعیت قرمز شهرها تغییری کرده که دانشگاه آزاد تاریخ جدید برگزاری آزمون را حداکثر تا هفته اول شهریور قرار داده است؟ این ‌آزمون قرار است در روزهایی برگزار شود که شرایط‌ آن به مراتب بحرانی تر از زمان قبلی برگزاری آزمون یعنی تیرماه است و بخش اعظم استان ها در وضعیت قرمز قرار دارند.

جولان ویروس دلتا و اجبار دانشجویان آزاد به حضور در آزمون جامع

نکته دوم اینکه این نقل قول و اظهار نظر از مسولان ستاد کرونا که هیچ‌آزمون حضوری به دلیل شیوع کرونا نباید لغو شود آیا چیزی جز افول استاندارهای علمی و بهداشتی در شرایط بحرانی نیست؟

همه اینها در حالی است که در حال حاضر برخی دانشگاه های دولتی همچون دانشگاه صنعتی امیرکبیر این مجوز را به دانشکده های خود داده است که به فراخور شرایط، ارزیابی کتبی امتحان جامع دکتری را به صورت مجازی برگزار کنند و آزمون شفاهی آن نیز به صورت مجازی برگزار می شود.

از سوی دیگر معاون آموزشی وزارت علوم نیز روز گذشته در گفتگو با مهر ضمن تأکید براینکه آزمون حضوری جامع نداریم گفت: این آزمون تنها در شرایط خاص و محدود به صورت یک نفره می تواند برگزار شود در غیر اینصورت نباید حضوری برگزار شود.

دانشجویان دانشگاه آزاد بر این باورند که با توجه به بحرانی بودن شرایط کنونی، حضور در حوزه های امتحانی و رفت و آمد آن ها خطر ابتلا به این ویروس را که سرایت بالایی نیز دارد افزایش می دهد و همچنان خواستار لغو بخشنامه‌ اخیر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا