دانشگاهی

جزئیات فرایند لغو تعهد آموزش رایگان / مبنای دریافت هزینه ها

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، سازمان امور دانشجویان به برخی از سوالات متداول در حوزه لغو تعهد آموزش رایگان پاسخ داد که جزئیات آن به شرح زیر است:

در فرایند لغو تعهد آموزش رایگان چند مسیر برای متقاضیان وجود دارد: ۱- ارائه سوابق کار معتبر بر اساس ماده ۲۹ دستور العمل جامع آموزش رایگان، ۲- ارائه حکم بازنشستگی ۳- ارائه پرداخت هزینه آموزش رایگان ۴- تقسیط هزینه آموزش رایگان.

فرایند لغو تعهد آموزش رایگان

تمامی درخواست‌های لغو تعهد آموزش رایگان در تمامی حالت‌های فوق بایستی از طریق سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) انجام پذیرد. بعد از ثبت درخواست، فرایند به دانشگاه ارسال می‌شود و بعد از بررسی مستندات و درخواست متقاضی، نتیجه به او اعلام می‌شود تا جهت رفع نواقص یا پرداخت هزینه اقدام نماید و در نهایت فرایند توسط سازمان امور دانشجویان بررسی و در صورت تأیید نهایی، نامه لغو تعهد صادر می‌شود.

روند لغو تعهد بر اساس سابقه کار

با توجه به بخش ج -۱ دستورالعمل جامع آموزش رایگان، افرادی که با توجه به سابقه کار می‌خواهند لغو تعهد کنند، مستندات مربوطه را در سامانه ضمیمه و ارسال می‌کنند. سابقه کار ارائه شده می‌تواند با ارائه حکم کارگزینی، سوابق بیمه، سابقه حق التدریس در آموزش و پرورش، آموزش عالی، نهادهای فرهنگی و قرانی و … در سامانه بارگذاری شود. در صورت داشتن سابقه در بخش‌های خصوصی و شرکت‌های فعال می‌تواند با ارائه مستندات اقدام کنند. نکته: سابقه کار همزمان با تحصیل در دوره و مقاطع تحصیلی روزانه مورد تأیید نیست و بایستی سابقه کار بعد از تاریخ فارغ التحصیلی باشد.

چگونگی لغو تعهد افرادی که دارای مقاطع مختلف تحصیلی

اگر متقاضی در همه مقاطع دانش‌آموخته باشد بایستی از پایین‌ترین مقطع برای لغو تعهد اقدام نماید و در صورتیکه در مقاطع بالاتر دانشجوی انصرافی، اخراجی یا در حال تحصیل (در دوره روزانه) باشد بایستی ابتدا مقطع ناتمام و در حال تحصیل دوره روزانه را ثبت و لغو تعهد کند و سپس از پایین‌ترین مقطع اقدام کند.

افرادی که در مقطع کارشناسی بر اساس سهمیه منطقه دو و سه پذیرش شده‌اند بر اساس سهمیه قبولی دارای تعهد دو برابر خدمت می‌باشند و در صورت کسب نمره منطقه آزاد کشوری و بدون اعمال سهمیه می‌تواند در سامانه سجاد در زمان ثبت درخواست لغو تعهد گزینه متقاضی تغییر سهمیه می‌باشم را انتخاب تا کارشناس دانشگاه بر اساس مستندات موجود در پرونده تقاضای فرد را بررسی نماید و در صورت احراز می‌تواند از سهمیه منطقه آزاد و یک برابر برخوردار شود.

روند لغو تعهد بر اساس پرداخت هزینه

افرادی که از هیچکدام از روش‌های مذکور نتوانند لغو تعهد نمایند و بنا به ضرورت و نیاز به ارائه اصل مدارک تحصیلی برای خارج از کشور می‌توانند درخواست پرداخت هزینه را در سامانه داشته باشند.

محاسبه هزینه‌ها در سامانه بر اساس اطلاعاتی است که متقاضی در سامانه ثبت نموده و در صورت تأیید کارشناس دانشگاه هزینه محاسبه و به متقاضی جهت پرداخت اعلام می‌گردد. بعد از اعلام هزینه لینک پرداخت در سامانه برای فرد فعال تا در صورت پرداخت فرایند به سازمان امور دانشجویان واصل و چنانچه مورد تأیید باشد نهایی شده و لغو تعهد صادر می‌شود.

نیمسال‌هایی که افراد تمدید پایان‌نامه داشته‌اند جزو تعهدات محاسبه نمی‌شود

همچنین سازمان امور دانشجویان تاکید کرده است در خصوص پرداخت هزینه این موارد ضروری است: هزینه‌های آموزش رایگان توسط سازمان امور دانشجویان اعلام می‌شود، هزینه‌ها در مقاطع و گروه‌های آموزشی مختلف متفاوت است، هزینه‌ها در تمامی مقاطع کارشناسی و کاردانی بر اساس نیمسال‌های تحصیلی افراد محاسبه می‌شود، ولیکن در خصوص تحصلات تکمیلی نیمسال‌هایی که افراد تمدید پایان‌نامه داشته‌اند جزو تعهدات محاسبه نمی‌شود، رساله دکتری تخصصی ناپیوسته بر اساس تعداد واحدهای مربوطه محاسبه می‌شود، هزینه‌های آموزش رایگان شامل هیچ‌گونه تخفیف یا بخشودگی نمی‌شود.

مبنای دریافت هزینه‌ها و نرخ‌های اعلامی

با عنایت به ماده ۸ قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی مصوب ۱۳۵۳، تبصره ۲ ماده ۱ آئین نامه اجرایی تبصره ماده ۷ اصلاحی قانون مزبور و ماده ۶۸ دستورالعمل ایفای تعهد خدمت آموزش رایگان مصوب ۱۳۹۶، هزینه‌های اعلامی توسط این سازمان، صرفاً ناظر به بخشی از هزینه کرد سرانه آموزش دانشجویان و دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی برآورد شده است. شایان ذکر است این هزینه‌ها بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، مجدداً صرف امور آموزشی و رفاهی دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولتی می‌شود.

روند لغو تعهد بر اساس تقسیط هزینه

با توجه به ماده ۴۸ دستورالعمل افرادی که توان پرداخت هزینه به طور یکجا را ندارند و دارای شرایط خاص هستند می‌توانند با ارائه درخواست به اداره کل امور دانشجویان داخل از این روش بهره‌مند گردند، در فرایند تقسیط ضمانت‌های مربوط توسط دفتر حقوقی سازمان اخذ می‌شود.

افزایش هزینه لغو تعهد آموزش رایگان شامل افرادی که قبل از ابلاغ نامه اقدام کرده‌اند نمی‌شود

افرادی که در سال‌های قبل نسبت به لغو تعهد اقدام نموده‌اند ولیکن هنوز مدرک خود را دریافت ننموده‌اند، بر اساس لغو تعهد انجام شده می‌توانند از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی خود نسبت به ادامه روند کار دریافت مدارک تحصیلی اقدام کنند.

نامه سازمان در خصوص افزایش هزینه‌های لغو تعهد آموزش رایگان شامل کسانی می‌شود که پس از تاریخ ابلاغ نامه یادشده اقدام به ثبت تقاضای خود در سامانه مربوطه می‌نمایند. بر این اساس، به متقاضیانی که درخواست لغو تعهد خود را تا پایان روز ۷ آذر ۱۴۰۱ در سامانه سجاد ثبت نموده‌اند، فرصت داده می‌شود برای برخورداری از محاسبه هزینه به نرخ گذشته صرفاً تا تاریخ ۷ اسفند ۱۴۰۱، نسبت به تکمیل فرایند لغو تعهد خود، اقدام نمایند، و اگر در فرصت مشخص این کار را پیگیری ننمایند درخواست‌های قبلی منتفی خواهد شد.

روند لغو تعهد برای دانشجویان انصرافی و اخراجی

دانشجویان انصرافی و اخراجی که قصد ادامه تحصیل مجدد از ابتدا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی داخل کشور را داشته باشند، می‌توانند از طریق ارسال تاییدیه تحصیلی به صورت محرمانه از دانشگاه قبلی به دانشگاه جدید نسبت به ادامه تحصیل خود اقدام نمایند و نیازی به لغو تعهد مقطع ناتمام ندارند.

جزئیات فرایند لغو تعهد آموزش رایگان / مبنای دریافت هزینه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا