دانشگاهی

تحصیل ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دکتری تخصصی ایران، تفاهم نامه همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با توجه به سال تولید، دانش بنیان و اشتغال در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروسازی سایپا امضا شد.

در این مراسم گنجی رئیس دانشگاه نوشیروانی بابل، خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم , تیموری مدیر عامل شرکت سایپا حضور داشتند.

علی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در این برنامه گفت: از شرکت سایپا بابت همکاری با وزارت علوم کمال تشکر را دارم.

وی افزود: مثالی عرض می‌کنم، وقتی با صنعت مواجه می‌شویم فکر می‌کنیم راهی که شروع خواهیم کرد خودمان آغازگرش هستیم. این اولین بار است که دانشگاه به سراغ صنعت آمده؛ چرا که اتفاقی افتاد و بهمان برخورد، یعنی مقام معظم رهبری عالی‌ترین مقام کشور، ولی فقیه در سخنان خود فرموده بودند که مردم از خودرو ناراضی هستند و بنده این موضوع را به دکتر تیموری مدیر عامل سایپا انتقال دادم و گفتم که پول و پروژه نمی‌خواهیم، بلکه توان خود را می‌خواستیم جهت همکاری نشان دهیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه کرد: تعدادی دانشگاه فنی را به شرکت سایپا منتقل کردیم تا پتانسیل وزارت علوم را نشان دهیم؛ چرا که رهبر معظم انقلاب از عملکردمان ناراضی بودند و ما هم می‌خواستیم کمک خود را نشان دهیم و در این زمینه اعلام آمادگی کردیم.

 خطیبی گفت: دانشگاه فنی نوشیروانی بابل که جهت همکاری امروز تفاهم نامه همکاری با شرکت سایپا منعقد کرده اند حتما موفق خواهند شد، البته مشابه این دانشگاه زیاد داریم. بار‌ها در صنایع مختلفی که مسئولیت معاون پژوهشی را داشته ام در مقابل معاونان عرض ثابتی داشته ام و گفته ام که سخت‌ترین کار در جمهوری اسلامی ایران پس از کار کردن در معدن اثبات توانایی است، اینکه به شما صنعتگران بگوییم که ما می‌توانیم.

وی اظهار کرد: حساسیت صنعت خودرو سازی بیشتر بود یا صنعت دفاعی؟ در قسمت خوردو برای واردات تکنولوژی بیشتر مشکل داشتیم یا در صنعت دفاعی؟ در واقع، در صنعت دفاعی حمایت نمی‌شدیم و هم اکنون هم نمی‌شویم. برای توسعه صنعت خودرو می‌توانیم از محققان خارج کشور کمک بگیریم، اما چگونه در صنعت دفاعی پیشرفت کردیم و با وجود اینکه آن را در زمان جنگ نداشته ایم، اما هم اکنون نقطه ظن پیدا کرده است و دلیل آن این است که یک جا به جوانان خود اعتماد کردیم و ۱۰ جای دیگر اعتماد نکردیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بیان کرد: زمان‌هایی که به جوانان خویش اعتماد کردیم نتیجه آن را دیدیم. برای مثال، وزارت دفاع آمریکا بخشی از دیتا‌های نظامی که قابل استفاده است را اعلام کرده و گفته بود زمانی که می‌خواستند زیر دریایی‌های غول پیکر را بسازند از زمان اعلام این ایده به ذهنشان تا ساخت آن ۵۰۰ هزار نفر ساعت تحقیقات داشته اند.

خطیبی تاکید کرد: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری، ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آن‌ها تحقیقات است، یعنی اصولا وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌های ماست.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور دچار خود تحریمی نشویم.

وی گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن. خوشحالیم که این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمی مان استفاده شود و بدون هیچ چشم داشتی در اختیار شما خواهیم بود. خواهشمندم که کار رها نشود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.

دکتر خطیبی در پایان گفت: اگر تمام شرکت‌های بزرگ تجاری دنیا را در نظر بگیریم سامسونگ غول الکترونیک دنیاست و مجموعه کوچکی بوده که چند شرکت بزرگ با سرمایه گذاری روی آن دانش را منتقل کرده اند و ما هم به شرکت سایپا می‌گوییم که دانش آماده است و امیدواریم که با همکاری شما وارد بحث خودرو سازی شود. امیدواریم، روزی را ببینیم که در خودروسازی یک پرچمی را در دنیا بلند می‌کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا