پژوهشی

تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد علم ایران

از سوی رئیس جمهور به تصویب رسید؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران:

از سال ۱۳۹۱، تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد علم ایران در قالب اساسنامه ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. این اساسنامه چند روز گذشته بر اساس دستور حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

دکتر ایمان افتخاری رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران امروز در نشستی خبری که در خصوص موضوع تبدیل این صندوق به بنیاد علم ایران برگزار شد، گفت: طی سالهای گذشته فعالیت های صندوق دستخوش تغییر و تحولاتی شده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۱ تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به بنیاد علم ایران در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد گفت: سه شنبه گذشته با دستور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع در قالب اساسنامه ای به تصویب رسید.

افتخاری تاکید کرد: تصویب این اساسنامه شروع یک توسعه اثرگذار در صندوق بوده و در واقع با تمرکز بر پژوهش های پایه فعالیت های بنیاد علم ایران ادامه پیدا می کند.

رئیس بنیاد علم ایران با بیان اینکه تغییر چندانی در فعالیت های صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران صورت نمی گیرد گفت: اما برخی وظایف که بر عهده این صندوق بوده اکنون با تبدیل شدن به بنیاد علم ایران توسط نهادهای دیگر دنبال می شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر بودجه با تبدیل صندوق حمایت از پژوهشگران به بنیاد علم ایران گفت: ما تصمیم گیرنده در بودجه نیستیم اما ممکن است در بدنه دولت تغییراتی در خصوص بودجه این بنیاد صورت گیرد.

افتخاری ادامه داد: نحوه عملکرد صندوق حمایت از پژوهشگران از نظر اجرایی مشابه دانشگاه ها تعریف می شود و این تکلیف را مشخص می کند که همانند نهادهای مالی و بانکی از هر پژوهشی حمایت نکند؛ در واقع صندوق حوزه های پژوهشی که به رسمیت شناخته شدند را مورد حمایت قرار می دهد.

وی با اشاره به عملکرد بنیاد علم ایران گفت: اصلی ترین فعالیت این بنیاد در سه محور طرح های پژوهشی، حمایت از پژوهش های پسادکتری و حمایت از رساله های دکتری است که این رویه همچنان در بنیاد علم ایران مورد پیگیری قرار می گیرد.

به گفته رئیس بنیاد علم ایران، صندوق همواره پژوهش های پایه و کاربردی را مورد حمایت قرار داده و تاکنون طی ۱۵ سال تشکیل صندوق بیش از ۸ هزار پروژه پژوهشی را پشتیبانی کرده تا به ثمر برسد.

وی با تاکید بر اینکه ساز و کار حمایت از پروژه های پژوهشی در این صندوق مبتنی بر وام نبوده، گفت: این پژوهش ها بلاعوض بوده، همانطور که در سایر کشورها در بنیادهای مشابه این حمایت ها صورت می گیرد.

حمایت از ۱۱۰۰ پروژه پژوهشی به صورت سالانه

افتخاری با بیان اینکه طی ۵ سال اخیر به صورت میانگین و سالانه ۱۱۰۰ پروژه را مورد حمایت قرار دادیم ،گفت: طی ۱۵ سال از تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و نوآوران حمایت از پروژه ها به مرور افزایش یافته است.

همکاری با صد دانشمند کشور

رئیس بنیاد علم ایران با بیان اینکه در این بنیاد با ۱۰۰نفر از دانشمندان کشور همکاری مستقیم داریم گفت: این افراد در دانشگاه ها و بسیاری از امور کشور دست دارند یا مطلع هستند. از این رو ما در بنیاد با مشورت آنها پروژه های مساله محور و مورد نیاز کشور را به تصویب برای حمایت می رسانیم.

افتخاری در ادامه با اشاره به فرخوان های موفق در بنیاد علم ایران گفت: یکی از این فراخوان های در خصوص تشکیل گروههای تحقیقاتی مشترک بین ایران و روسیه بود.

رئیس بنیاد علم ایران افزود: ۳۸۰ پروژه مشترک بین محققان ایرانی و روسیه ای به این فراخوان ارسال شد. قرار است از ۴۱ طرح مشترک به صورت همکاری مشترک حمایت شود تا این پروژه ها به نتیجه برسند.

وی با اشاره به پروژه های مشترک ایران و چین گفت: با آکادمی علوم چین در قالب صندوق راه ابریشم به توافقاتی رسیده ایم که از پروژه حوزه های انرژی تجدیدپذیر و مهندسی زیستی حمایت کنیم.

رئیس بنیاد علم ایران با بیان اینکه از این فرخوان ۳۵ طرح  دریافت کردیم گفت: قرار است ۵ پروژه به صورت مشترک بین محققان ایرانی و چینی مورد حمایت قرار بگیرند و به هر یک از این پروژه ها تا سقف ۳ میلیارد تومان از سوی ایران و ۱۲۰ هزار دلار از سوی آکادمی علوم چین تامین مالی می شوند.

افتخاری با اشاره به فراخوان مشترک با آلمان افزود: این تفاهم نامه باز است و هنوز به نتیجه نرسیده و چنین مورد مشابهی با برزیل هم داریم.

رئیس بنیاد علم ایران با تاکید بر توسعه فعالیت های بین المللی به واسطه پروژه های تحقیقاتی ادامه داد: همچنین فراخوانی در حوزه بهداشت داشته ایم که بر اساس توافقات صورت گرفته از ۲۰ طرح مشترک بین محققان کشور حمایت می کنیم. میزان تامین مالی پروژه ها در این پروسه همکاری ۶۰۰ میلیون تومان است.

به گفته وی همچنین فراخوان دیگری در حوزه انرژی، تغییرات اقلیم، مدلسازی و تحلیل سیستم های ییشرفته  داریم که محققان می توانند پروژه های خود را تا ۳۰ آبان ماه به بنیاد علم ایران ارسال کنند. ما می توانیم از پروژه های تایید شده تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان حمایت کنیم.

سید مسعود امینی معاون آینده پژوهشی در ادامه این نشست خاطرنشان کرد: فراخوان های چالشی بنیاد علم ایران در سه محور «بحران های جاری کشور»، «نیازهای پژوهشی آنی» و «پروژه های مرز دانشی» تقسیم بندی می شوند.

وی افزود: اگر پروژه هایی در هر حوزه ای مورد تایید بنیاد علم ایران قرار بگیرد از آنها حمایت می کنیم تا در نهایت به یک فناوری تبدیل شود و مردم نتیجه این فناوری را حس کنند.

همچنین در ادامه علی عبدالعالی معاون ترویج علم بنیاد علم ایران نیز در خصوص سایر برنامه های این نهاد گفت:یکی از برنامه های این بنیاد مسابقه ای بین دانشجویان دانشجویان دکتری، ارشد و کارشناسی است؛ این دانشجویان  می توانند پایان نامه های خود را در قالب فیلم های ۳ دقیقه ای به بنیاد علم ایران ارسال کنند تا بر اساس معیارهایی که داریم به آنها جایزه بدهیم.

وی با اشاره به  برنامه دیگر بنیاد علم ایران گفت: موضوع معلمان خلاق با مهارت های خاص تدریسی نیز  از دیگر برنامه های بنیاد علم ایران به شمار می رود که در قالب برنامه «پلاسما» برگزار می‌شود؛ بناست که در این برنامه از معلمانی که روشهای خاصی برای تدریس دارند تقدیر کنیم تا این موضوعی ترویجی میان معلمان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا