دانشگاهی

انضباط مالی و ساماندهی آموزشی در دانشگاه آزاد به ثمر رسیده است

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها:

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از دانشگاه آزاد، نشست مشترک هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ظهر امروز با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با تسلیت ایام شهادت امام موسی کاظم (ع)، به حدیث «لَیس مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفْسَهُ فی کُلِّ یَومٍ، فإنْ عَمِلَ خَیرا اسْتَزادَ اللّهَ مِنهُ و حَمِداللّه علَیهِ» از این امام بزرگوار اشاره کرد و گفت: در این حدیث شریف آمده که «شیعیان اهل محاسبه هستند و هرروز اعمال خود را حسابرسی کرده و براساس آن برنامه‌ریزی می کنند تا برای افزایش کارهای خوب خود تلاش کرده، کارهای بد را ترک کنند و شکر و استغفار کنند.»

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران گفتمان تعالی کشور و نظام عمومی جهان اسلام در مقابل گفتمان ترقی خواهی است، اظهار داشت: پیش از انقلاب اسلامی، افرادی مانند میرزا فتحعلی آخوندزاده و عباس میرزا به دنبال این بودند که عقب‌ماندگی کشور را با شبیه غرب شدن جبران کنند، از این رو شاهد اتفاقاتی همچون وابستگی ایران به غرب و استعمار فرهنگی، چماق رضاخانی و استعمار نو پهلوی بودیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی، گفتمان تعالی مطرح شد. در این گفتمان، ضمن تلاش برای استفاده از عوامل پیشرفت غرب، توجه به بوم، فرهنگ و هویت به عنوان محورهای اصلی گفتمان تعالی مورد توجه قرار گرفت. در این مسیر دولت های مختلف فراز و فرودهای زیادی داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی با بیان اینکه اکنون در دوره فرصت بی نظیری قرار داریم، گفت: مقام معظم رهبری امسال پیش از تشکیل دولت سیزدهم فرمودند که «راهکار برون‌رفت کشور از مشکلات، «دولت تحولی» است که هم معتقد به تحول باشد و هم از عناصر تحول‌آفرین استفاده کند.» بحمدالله دولتی انقلابی، مؤمن، معتقد به کار و آرمان های انقلاب اسلامی تشکیل شد. همچنین پس از تحولات در هیأت مؤسس و هیأت امنا و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد حضور افرادی مؤمن، انقلابی و پایبند به کار در این دانشگاه هستیم. هم‌اکنون دوره تلاقی این دو فرصت بی‌نظیر در کشور هستیم.

وی با اشاره به تدوین سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: بحمدالله در بحث مسئله‌شناسی، مطالعات و تلاش های خوبی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاق افتاده و چشم‌انداز، برنامه های خرد و میان‌مدت در این دانشگاه تدوین شده که بخشی از آنها نیز ازجمله انضباط بخشی مالی، ساماندهی حوزه های آموزشی و پژوهشی و… به ثمر رسیده است. تاکنون در مورد سند دانشگاه اسلامی کاری به جامعیت، عمومیت و شمول مطالعه که دانشگاه آزاد اسلامی در سند تحول و تعالی خود انجام داده، صورت نگرفته و شاهد آن هستیم که دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع سه ساله اخیر در این حوزه پیشرو بوده است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: تدوین برنامه، گام اول است و دانشگاه آزاد اسلامی باید در عمل نیز نشان دهد که فضای این دانشگاه به مؤلفه های دانشگاه اسلامی نزدیک شده است. دانشگاه باید در فضای عمومی دانشجویی، استادی، کارمندی، مدیریتی، محتوای آموزشی، فرآیند پژوهشی، مسئله‌محوری و… به مؤلفه های دانشگاه اسلامی توجه ویژه داشته باشد. البته دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مسئله‌محور کردن پژوهش ها و گره زدن پژوهش به مسائل، داوری متمرکز جلسات دفاع دکتری و… اقدامات خوبی انجام داده است. این کارها باید سال ها پیش اتفاق می افتاد که اکنون به همت دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و باید نتایج آن را نشان داد تا دیگر مجموعه ها که تولیدکننده پایان‌نامه و پژوهش هستند، الگو بگیرند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت بزرگ و سنگینی برعهده دارد و همانطور که دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کردند، این دانشگاه به وعده های الهی اتکا دارد و ان‌شاءالله در مسیر محاسبه الهی، به نتیجه خواهد رسید. امیدواریم این نشست نیز منجر به تصمیمات و حرکات بابرکت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا