دانشگاهی

انتقاد رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی از آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا گزارش می دهد:

دکتر عبدالرضا واعظی هیر در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری کشور، کارآمدی در آموزش عالی را به معنای فارغ التحصیلان کارآمد و دارای مهارت دانست و افزود: کارآمدی حوزه دانشگاه به معنای آن است که دانشگاه نسبت به مسائل اجتماعی چون فقر، بیکاری، حاشیه نشینی هم حساس باشد و هم راهکار ارائه دهد.

وی کارآمدی و ایجاد دانشگاه کارآفرین را در گرو توسعه فناوری دانست و اظهار کرد: بر این اساس باید سمت و سوی همه ما بر اساس بیانیه گام دوم رهبری بر توسعه فناوری باشد؛ چرا که توسعه فناوری می‌تواند بسیاری از چالش‌های کشور را مرتفع کند.

واعظی اشتغال فارغ التحصیلان، جلوگیری از خروج ارز، افزایش صادرات، تولید ثروت و تاب آوری در برابر تحریم‌ها را از حوزه هایی دانست که در دستور کار پارک‌های علم و فناوری قرار دارد و ادامه داد: بر این اساس اعلام می‌شود که پارک‌ها قرارگاه و خط مقدم جبهه اقتصادی هستند.

رییس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی با اشاره به توانمندی برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان این پارک در حوزه پتروشیمی، یادآور شد: با شیوع کرونا این شرکت‌های دانش بنیان موفق به تامین ونتیلاتور مورد نیاز کشور شدند و اقدامات این شرکت‌ها موجب شده که تاب‌آوری کشور در برابر دشمنان افزایش یابد.

وی ارتقای جایگاه پارک‌ها در وزارت علوم را یکی از مسائل مطرح درباره این نهادها نام برد و اظهار کرد: پارک‌ها در وزارت علوم غریب هستند و این موضوع از مسائل بسیار ساده مانند هفته پژوهش و فناوری شروع می‌شود. مشاهده می‌شود که در این هفته کسی حرفی از فناوری به میان نمی‌آورد و همه با هفته پژوهش از آن یاد می‌کنند، ولی ما این دو موضوع فناوری و پژوهش را جدا کردیم و هفته فناوری را جدا از مراسم هفته پژوهش برگزار می‌کنیم.

واعظی، توسعه چنین رویکردی را وابسته به سیاستگذاری‌های وزارت علوم دانست و اظهار کرد: نمونه آن گرنت فناوری که از سال گذشته اجرایی شد، باعث افزایش الفت دانشگاه‌ها با پارک های علم و فناوری شد، چون این پارک‌ها بخشی از اعتبارات خود را در قالب گرنت جوانه و رشد برای حمایت از پایان‌نامه‌های کاربردی هزینه می‌کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: از سوی دیگر ما با دانشگاه‌های علوم پزشکی ارتباطات خوبی را در زمینه راه‌اندازی پردیس سلامت برقرار می‌کردیم، ولی به یک باره در سطح کلان مطرح شد که وزارت بهداشت می‌تواند پارک فناوری تاسیس کند که این اقدام موجب شد تا تمامی ارتباطات ما با وزارت علوم قطع شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از پارک‌های فناوری همکاری با دانشگاه‌های علوم پزشکی را در زمینه راه اندازی پردیس و مرکز رشد مشترک آغاز کرده بودند، ادامه داد: در این ارتباطات، دانشگاه‌ها در حال واگذاری اراضی به پارک‌ها بودند، ولی وقتی مطرح شد که دانشگاه‌ها می‌توانند پارک داشته باشند، این همکاری‌ها قطع خواهد شد و این همان اتفاقی است که برای ما در تبریز رخ داد.

به گفته وی، علی رغم اینکه توسط این پارک قرارداد با دانشگاه تبریز برای واگذاری زمین به امضا رسید، ولی این دانشگاه اراضی مورد نیاز را به پارک آذربایجان شرقی نداده است.

واعظی، به آیین نامه پذیرش دانشجوی دکتری اشاره کرد و گفت: در این آیین نامه هیچ آثار و امتیازی برای فناوری نیست، ولی ما دو سال قبل اعلام کردیم که اگر دانشجوی دکتری که می‌خواهد پذیرش شود و دارای شرکت دانش‌بنیان باشد و پروژه ارتباط با صنعت با همکاری اساتید اجرا کرده باشد، امتیازات آن در کجا دیده می‌شود و به ما اعلام شد در آن بندی که اعلام شده “مقاله، کنفرانس، کتاب و غیره” بخش غیره یعنی فناوری و پروژه ارتباط با صنعت.

رییس پارک فناوری استان آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه با “و غیره‌ها” نمی‌توانیم دانشگاه کارآفرین را ایجاد کنیم، افزود: آیین نامه ارتقای اساتید نمونه دیگر است. شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه خوبی در این زمینه داشت که بر اساس آن وزارت علوم این آیین نامه را مورد بازبینی به نفع ارتباط با صنعت قرار دهد و آن چیزی که وزارت علوم در این زمینه تدوین کرده، به نظر می رسد نیاز به تدقیق بیشتر دارد.

وی با انتقاد نسبت به اینکه بسیاری از وظایف وزارت علوم در حوزه فناوری به سایر نهادها وارد شده است، خاطر نشان کرد: صندوق‌های پژوهش و فناوری قرار بود توسط وزارت علوم تاسیس شوند که شاید در آن زمان شرایط مهیا نبود، در حالی که اکنون همه دانشگاه‌های مادر سهام‌دار این صندوق ها هستند و صندوق‌های پژوهش و فناوری زیر نظر صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گرفتند.

واعظی اضافه کرد: سال گذشته در طرح جهش دانش‌بنیان در بسیاری از موارد نام شورای عتف خط زده شد و به جای آن نهادهای دیگری گذاشته شد.

رئیس پارک علم و فناوری استان آذربایجان شرقی به بیان راه‌اندازی معاونت نوآوری و فناوری در وزارت علوم پرداخت و گفت: این آرزوی دیرینه پارک‌ها بوده و تقاضا داریم این معاونت در سطح متعالی در وزارت علوم تشکیل شود؛ چرا که ما عقب ماندگی در حوزه فناوری داریم و اگر معاونت معمولی ایجاد شود، حداکثر می‌توانیم شرایط موجود را حفظ کنیم.

وی به وضعیت پارک‌های استانی اشاره کرد و افزود: اخیرا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بند الف تبصره ۱۸، پارک‌ها را نماینده خودش در استان‌ها معرفی کرد و از این مسیر حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تسهیلاتی در نظر گرفته شد که از سوی معاونت به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص می‌یابد و سوال این است که چرا این اقدام در مجموعه وزارت علوم رخ نداده است.

به گفته وی تا یک ماه قبل رؤسای پارک‌های استانی به شورای برنامه‌ریزی استان‌ها دعوت نمی‌شدند، ولی از زمانی که پارک‌ها بعنوان نماینده معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری معرفی شدند، امکان حضور پارک‌ها در جلسات شورا فراهم شده و این فرصتی است که پارک‌ها می‌توانند از بودجه‌های استانی بهره‌مند شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا