انتقاد رئیس سازمان برنامه و بودجه از تعدد دانشگاهها در کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران (Ph.D info) به نقل از خبرگزاری مهر، رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به وجود ۲,۲۲۷ واحد دانشگاهی در ایران، این میزان را پس از چین و هند، سومین تعداد بالای واحدهای دانشگاهی در جهان دانست و بر لزوم تمرکز بر دانشگاههای توانمند تأکید کرد.
دکتر سید حمید پورمحمدی در همایش ملی علم و فناوری در برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران که در ۷ اسفند در سالن همایشهای بینالمللی کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: «در ایران ۲,۲۲۷ واحد دانشگاهی فعال است که این رقم پس از چین و هند، بالاترین میزان در جهان محسوب میشود. این در حالی است که ترکیه کمتر از ۲۱۰ دانشگاه و عربستان تنها ۶۸ دانشگاه دارد.»
لزوم اجرای دقیق برنامه آمایش آموزش عالی
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر ضرورت اجرای برنامه آمایش آموزش عالی اظهار داشت: «اگر آموزش عالی با همکاری سازمان برنامه و بودجه این برنامه را اجرایی نکند، ما با دریایی به عمق یک وجب مواجه خواهیم شد که از آن نمیتوان انتظار پیشرفت داشت.»
تمرکز منابع بر دانشگاههای توانمند
پورمحمدی ضمن اشاره به محدودیت منابع و لزوم سرمایهگذاری هدفمند، افزود: «باید به جای پراکنده کردن منابع، بر دانشگاههای توانمند تمرکز کنیم. این یکی از دغدغههای جدی سازمان برنامه است که باید با جدیت پیگیری شود.»
رتبه علمی ایران در جهان و چالش نوآوری
وی با اشاره به جایگاه علمی ایران تصریح کرد: «ایران در میان ۲۲۴ کشور، جایگاه شانزدهم در تولید علم و در خاورمیانه رتبه دوم را دارد که نشاندهنده سطح بالای تولید علمی کشور است. اما در مقابل، در حوزه نوآوری، رتبه ۶۸ در میان ۱۳۳ کشور را داریم که این چالش اساسی ما محسوب میشود.»
لزوم کاهش تعداد دانشگاهها برای افزایش کیفیت
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: «با این تعداد بالای دانشگاه در کشور، نمیتوان کیفیت آموزشی را افزایش داد. اگر امکان کاهش تعداد دانشگاهها وجود ندارد، باید منابع را به سمت دانشگاههای برتر هدایت کنیم.»
مشکلات معیشتی اساتید و پیچیدگیهای نظام پرداخت
وی با اشاره به دغدغههای معیشتی اساتید دانشگاه گفت: «اساتید نباید نگران معیشت خود باشند، اما ساختار پیچیده نظام پرداخت کشور اجازه اصلاح سریع را نمیدهد. سازمان برنامه و بودجه با وجود تلاشهای فراوان، در این باتلاق قوانین پیچیده گرفتار شده است.»
ضرورت تعریف مأموریتهای مشخص برای دانشگاهها
پورمحمدی پیشنهاد کرد: «حتی اگر امکان حذف دانشگاههای ناکارآمد را نداشته باشیم، باید برای هر دانشگاه بین یک تا پنج مأموریت مشخص تعریف کنیم تا بتوانند نقش مؤثری در توسعه کشور ایفا کنند.»
اتصال دانشگاهها به صنعت و سازمان برنامه
وی در ادامه با اشاره به اهمیت ارتباط میان دانشگاهها و صنعت گفت: «وصل شدن دانشگاهها به صنعت کار سادهای نیست. تمام بخشهای اقتصادی کشور با سازمان برنامه و بودجه مرتبط هستند، بنابراین لازم است دانشگاهها نیز به این سازمان متصل شوند تا تولید علم در دانشگاهها و مصرف آن در صنعت هماهنگ گردد.»
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پایان تأکید کرد: «یکی از مشکلات اساسی این است که مقالات، پایاننامهها و تحقیقات دانشگاهی ارتباطی با نیازهای واقعی جامعه ندارند. با اتصال دانشگاهها به سازمان برنامه و بودجه، این خلأ میتواند برطرف شود و دانش تولیدشده در دانشگاهها به طور مستقیم در سیاستگذاریهای کشور مورد استفاده قرار گیرد.»