موقعیت شغلی

افزایش اشتغال دانش آموختگان دکتری در ۱۴۰۱

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد: محمد سعید سیف در گفتگو با خبرنگار مهر، به ارائه آماری از نتایج پایش وضعیت قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ پرداخت و اظهار کرد: تعداد کل قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت در سال ۱۴۰۱ به ۱۰هزار و ۸۳۵ قرارداد رسیده در حالی که در سال ۱۴۰۰، تعداد قراردادها ۸ هزار و ۷۱۰ مورد بوده است. در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد قراردادها ۸ هزار و ۴۲۷ مورد و در سال ۱۳۹۸ نیز ۸ هزار و ۲ مورد قرارداد در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ثبت شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم مبلغ کل قراردادهای جاری ارتباط با صنعت و جامعه در سال ۱۴۰۱ را ۴ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مبلغ کل قراردادها در سال ۱۴۰۰، ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان برآورده شده است و در سال ۱۳۹۹ نیز مبلغ قراردادها ۲ هزار و ۱۳ میلیارد تومان بوده است.

سیف تعداد اعضای هیات علمی مجری قراردادها را ۶ هزار و ۳۴۳ نفر عنوان کرد و افزود: نسبت تقریبی تعداد اعضای هیات علمی به تعداد قراردادهای جاری ۵ دهم درصد است و مبلغ قرادادهای جاری به ازای هر عضو هیات علمی ۱۶۱ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین مبلغ قراردادهای جاری به ازای هر دانشجوی تحصیلات تکمیلی ۲۳ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی تعداد قراردادهای پژوهشی دریافت شده دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور در سامانه ساجد از آذر ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ را ۲ هزار و ۵۸۰ قرارداد عنوان کرد و گفت: تعداد قراردادهای بررسی شده ۲ هزار و ۳۹۳ قرارداد و تعداد قراردادهای تایید شده نیز ۲هزار و ۲۲۷ مورد بوده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم ادامه داد: مبلغ مجموع قراردادهای ثبت شده ۷۲۵ میلیارد تومان برآورده شده و مبلغ مجموع قراردادهای تایید شده نیز ۶۴۰ میلیارد تومان بوده است.

سیف به ارائه آماری از تعداد قراردادهای خاتمه یافته پژوهشی دانشگاه ها در سامانه ساجد پرداخت و ادامه داد: دانشگاه تهران ۱۷۸ قرارداد، دانشگاه شریف ۱۲۸ قرارداد، دانشگاه علم و صنعت ۸۸ قرارداد، دانشگاه امیرکبیر ۷۸ قرارداد، دانشگاه شهید بهشتی ۵۸ قرارداد، دانشگاه فردوسی مشهد ۵۶ قرارداد، دانشگاه تربیت مدرس ۵۳ قرارداد، دانشگاه اصفهان ۴۷ قرارداد، دانشگاه خواجه نصیر ۴۷ قرارداد و دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات ۴۰ قرارداد ثبت و به خاتمه رسانده اند.

وی همچنین آماری از درصد اشتغال دانش آموختگان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را ارائه کرد و گفت: براساس طرح رصد اشتغال دانش آموختگان، به طور متوسط درصد اشتغال دانش آموختگان دوره کارشناسی در سال ۱۴۰۰، ۳۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

این مقام مسول وزارت علوم ادامه داد: درصد اشتغال دانش آموختگان کارشناسی ارشد در سال ۱۴۰۰، ۴۵ درصد بوده که در سال ۱۴۰۱ به ۶۱ درصد افزایش یافته است. همچنین اشتغال دانش آموختگان دکتری در سال ۱۴۰۰، ۵۲ درصد بوده اما در سال ۱۴۰۱ این میزان کاهش یافته و به ۴۷ درصد رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا