دانشگاهی

استقبال عراق از توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه امام رضا(ع)

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، دکتر اسعد غنی جهاد الخزاعی؛ معاون اداری و مالی و پشتیبانی وزیر علوم کشور عراق که در صدر هیات عالی رتبه از وزارت علوم این کشور به دعوت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به مشهد سفر کرده اند، ضمن حضور در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در نشست مشترک با مسئولان این دانشگاه از آمادگی وزارت علوم عراق و دانشگاه‌های این کشور در جهت گسترش همکاری‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) خبر داد و گفوی گفت: پیشنهاد می‌شود با همکاری مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) دوره‌های آموزش زبان فارسی در دانشگاه عراق دنبال شود.

توسعه تبادلات علمی با جمهوری اسلامی ایران
معاون وزیر علوم عراق، توسعه تبادلات علمی با جمهوری اسلامی ایران از سیاست‌های وزارت علوم عراق ذکر و از اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان ایرانی جهت تحصیل در دانشگاه‌های دولتی این کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جموری اسلامی ایران است، خبر داد.
به گفته معاون وزیر علوم عراق طبق رصد و ارزیابی‌های صورت گرفته دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) جزو دانشگاه‌های معتبر و برجسته جمهوری اسلامی ایران است که مورد تایید وزارت علوم عراق می‌باشد.

تکمیل زنجیره ارایه خدمات به دانشجویان عراقی
وی با اشاره به تکمیل زنجیره ارایه خدمات به دانشجویان عراقی در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، گفت: تسهیلات و کیفیت بالای خدمات آموزشی و پژوهشی ارایه شده به دانشجویان غیر ایرانی از جمله نقاط مثبت این دانشگاه می‌باشد و خوشبختانه زنجیره کاملی از خدمات مورد نیاز دانشجویان عراقی از جمله؛ خدمات امور کنسولی، آموزش زبان فارسی، سرعت بالای تاییده تحصیلی مدارک دانش آموختگان و غیره در این دانشگاه به دانشجویان عراقی ارایه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان انعقاد تفاهم نامه‌های علمی و پژوهشی تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی عراق با دانشگاه بین المللی امام ضا (ع) فراهم است و از تفاهم‌های صورت گرفته استقبال خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: امکان انعقاد تفاهم نامه‌های علمی و پژوهشی تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی عراق با دانشگاه بین المللی امام ضا (ع) فراهم است و از تفاهم‌های صورت گرفته استقبال خواهیم کرد.
وی مشکل عمومی دانشجویان عراقی در جمهوری اسلامی ایران را خدمات امور کنسولی عنوان کرد و گفت: خوشبختانه دانشجویان عراقی مشغول به تحصیل در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) از نظر خدمات امور کنسولی دانشجویان غیر ایرانی از جمله؛ صدور ویزای تحصیلی، صدور مجوز ثبت نام، صدور اقامت، تمدید اقامت، خروج و مراجعت مشغول خاصی را ندارند و امیدواریم تجربیات موفق این دانشگاه در ارایه خدمات به دانشجویان غیر ایرانی به ویژه دانشجویان عراقی به سایر دانشگاه‌های ایران منتقل گردد.
وی تجربه موفق دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در ارایه خدمات آموزش الکترونیکی، کوتاه بودن زمان تاییده تحصیلی به فارغ التحصیلان و انجام درخواست‌های پذیرش دانشجو به صورت الکترونیکی را از دیگر نقاط مثبت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در ارایه خدمات به دانشجویان غیر ایرانی برشمرد.

۱۷ درصد صندلی‌های دانشگاه امام رضا (ع) در اختیار دانشجویان غیر ایرانی
در ادامه این نشست دکتر مرتضی رجوعی؛ رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) اظهار کرد: از سال ۹۱ دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) اقدام به پذیرش دانشجو از کشور عراق کرده است و در حال حاضر ۱۷ درصد از کل دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان غیر ایرانی از ملیت‌های مختلف از جمله؛ عراق، سوریه، پاکستان، افغانستان، نیجریه و تانزانیا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در حال حاضر هزار و ۲۸۵ دانشجوی عراقی در ۲۰ رشته مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵ رشته در مقطع کارشناسی و یک رشته در مقطع دکتری در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) مشغول به تحصیل می‌باشند و ۱۵ درصد از دانشجویان عراقی فارغ التحصیل این دانشگاه در دوره‌های دکتری دانشگاه معتبر داخل و خارج از جمهوری اسلامی ایران مشغول به تحصیل هستند.
دکتر رجوعی با اشاره به وجود ۶ دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، معماری و شهرسازی، علوم انسانی، علوم تربیتی و روانشناسی، فنی و مهندسی و علوم اداری در این دانشگاه خاطرنشان کرد: دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) با دو دهه فعالیت درخشان علمی و پژوهشی تنها دانشگاه غیردولتی با مجوز بین المللی در ایران است که در بیش از ۶۰ رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میزبان بیش از ۱۰ هزار دانشجو در دو واحد مستقل خواهران و برادران می‌باشد.
این مقام مسئول افزود: با توجه به بُعد بین‎المللی دانشگاه امام ‎رضا (ع) و ضرورت ارائه آموزش‎های مقتضی به دانشجویان غیرایرانی، مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی ‎زبانان با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه بین‎المللی امام‎رضا (ع) ایجاد شده است و دانشجویان غیرایرانی پس از گذراندن سطوح آموزشی مرتبط آمادگی نسبی جهت تحصیل در رشته‎های مختلف دانشگاه را به دست می‎آورند و تاکنون موفق به برگزاری آزمون‌های بسندگی زبان فارسی شده ایم.

توسعه همکاری‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی با دانشگاه‌های عراق
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) به منظور توسعه همکاری‌های علمی- فرهنگی و پژوهشی با دانشگاه‌های مختلف کشور عراق از جمله دانشگاه های؛ کوت، بصره، الکفیل، العمید و الفراتین تفاهم نامه‌های همکاری امضا کرده است و افزایش تبادلات علمی و پژوهشی با رویکرد به اشتراک گذاشتن اساتید و برگزاری برنامه‌های علمی مشترک در دستور کار این دانشگاه می‌باشد.

همکاری اساتید عراقی برای هدایت پایان نامه‌های دانشجویان عراقی
به گفته این مقام مسئول، سیاست دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) در خصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی، هدایت پایان نامه‌ها و رساله‌های آن‌ها مبتنی بر نیاز‌های کشور عراق می‌باشد و تاکید می‌شود تا دانشجویان عراقی مقالات و پایان نامه خود را با همکاری اساتید دانشگاه‌های عراق به عنوان استاد مشاور دنبال کنند.
وی با اشاره به خدمات الکترونیکی ارایه شده به دانشجویان غیر ایرانی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا کلاس‌های آموزشی به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و امیدواریم به زودی با اجازه ستاد ملی کرونا امکان حضوری شدن کلاس‌های آموزشی فراهم شود.
وی امکان دفاع پایان نامه‌ها به صورت الکترونیکی، برگزاری وبینار‌های و کارگاه‌های علمی- پژوهشی، ارایه خدمات اداری به دانشجویان به صورت مجازی و ارایه درخواست‌های پذیرش دانشجوی غیر ایرانی را از دیگر تسهیلات ارایه شد به دانشجویان به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری عنوان کرد.

توجه به کیفیت به جای کمیت
رئیس دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و پژوهشی و کیفی سازی خدمات را رویکرد اساسی این دانشگاه عنوان و تصریح کرد: در حال حاضر به طور متوسط تنها با یک سوم درخواست‌های دانشجویان عراقی برای ادامه تحصیل موافقت می‌شود و علاوه بر شاخص معدل دانشجویان، علاقه مندی و تخصص دانشجو برای پذیرش در رشته‌های مختلف دانشگاه مدنظر قرار می‌گیرد.

اعطای بورسیه تحصیلی امام رضا (ع) به دانشجویان عراقی
دکتر رجوعی در ادامه از اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان عراقی خبر داد و گفت: پیش از این به دانشجویان عراقی معرفی شده از سوی رایزن فرهنگی عراق در جمهوری اسلامی بورسیه تحصیلی اعطا شده است و این آمادگی نیز وجود دارد تا دانشجویانی که از سوی وزرات علوم کشور عراق معرفی می‌شوند در دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) بورسیه تحصیلی شوند.
یادآور می‌شود؛ به دعوت دانشگاه بین المللی امام رضا (ع) دکتر اسعد غنی جهاد الخزاعی؛ معاون اداری و مالی و پشتیبانی وزیر علوم کشور عراق در صدر هیات عالی رتبه از وزارت علوم کشور عراق به مشهد سفر کرد و در این سفر دکتر حازم جری منیخر الماجد؛ معاون مدیر ارتباطات و پیگیری دانشگاه‌های مورد اعتبار در کشور‌های خارج از کشور عراق، دکتر علی صبیح رشید المجبلی؛ مسئول ارزیابی دانشگاه‌های خارجی وزارت علوم عراق، دکتر علی نعیم جاسم الغنی؛ مدیر کل بودجه و مالی وزرات علوم عراق، دکتر امجد حمید عبدالرزاق المظفر؛ رایزن علمی و فرهنگی جمهوری عراق در ایران و دکتر حیدر محمد علی محمد حسین نصار؛ معاون علمی و فرهنگی جمهوری عراق در ایران، این مقام مسئول عراقی را همراهی کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا