دانشگاهی

احتمال تغییر نظام پذیرش دانشجوی دکتری

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری آنا گزارش می دهد:قاسم عموعابدینی در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا درباره احتمال تغییر آزمون‌ها تحصیلات تکمیلی در سال‌های آینده اظهار کرد: نظام پذیرش دانشجو به خصوص در دوره تحصیلات تکمیلی باید منطبق با نیاز جامعه باشد و این یک اصل مهم است.

وی افزود: برنامه‌ریزی کرده‌آیم که بتوانیم نظام جامع آموزش صنعت و جامعه را محقق کنیم. اگر این امر تحقق پیدا کند محتوای درسی و رشته‌ها جهت‌گیری پیدا می‌کنند.

معاون آموزشی وزارت علوم بیان کرد: در واقع این‌گونه به مدلی دست خواهیم یافت که دانشگاه‌ها آموزش‌ها را براساس نیاز جامعه و صنعت ارائه دهند، در این مسیر به دنبال نظام جدید پذیرش بر مبنای این هدف هستیم.

عموعابدینی اعلام کرد: البته هنوز طرحی نهایی نشده و در مرحله مطالعه جوانب این موضوع هستیم.

طبق گزارش، پیش از این عموعابدینی، معاون آموزشی وزارت علوم گفته بود: باید اصلاحی در ساختار پذیرش دانشجو و روش‌های پذیرش انجام شود و فعالیت استادان باید در جهت رفع مشکلات کشور باشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نظرات استادان و نخبگان برای برنامه ریزی‌های انجام شده در این معاونت بیان کرده بود: ما می‌خواهیم برنامه‌ها و طرح‌هایمان را با نظرسنجی استادان بررسی کنیم تا بتوانیم نظام آموزشی را احیا و بازسازی یا به صورت نوین مطرح کنیم.

وی گفته بود: پذیرش دانشجوی دکتری و ارشد به دو صورت می‌تواند انجام شود یکی اینکه به صورت حاکمیتی باشد، مانند فناوری‌های خط شکن که لازم است دانشجویان مستعد در این مسیر وارد شده و کادر سازی صورت گیرد. یکی مربوط به دانشگاه صنعتی است که باید با صنعت قرارداد بسته شود و عنوان مورد نیاز صنعت در دفترچه پذیرش سازمان سنجش آورده شود. باید برای یک کد، پروژه معرفی شود در این صورت است که دانشجو هم ارتباط با صنعت دارد و هم حقوق خواهد داشت. در طرح تحول باید استاد محوری شکل بگیرد. در حوزه گسترش و برنامه‌ریزی شوراهای تحولی شکل گرفته. این شورا تلاش می‌کند تمام کشور را معطوف به خود کند. باید دانشگاه‌ها مأموریت گرا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا