دانشگاهی

آمار دانشجویان ایرانی روسیه و دانشجویان روسی ایران

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران به نقل از خبرگزاری مهر گزارش می دهد: حسین سالار آملی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روابط علمی ایران و روسیه گفت: کشور روسیه جز کشورهای هدف علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: در داخل کشور نیز مسئولیت کارگروه ملی همکاری‌های علمی بین‌المللی با کشور روسیه برعهده دانشگاه شهید بهشتی است و تا قبل از کرونا، نشست رؤسای دانشگاه‌های بزرگ روسیه و ایران به صورت متناوب برگزار می‌شد که یک بار در ایران و یک بار در روسیه برگزار شد و در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی‌شود.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: درس‌های زبان و ادبیات فارسی در کشور روسیه ارائه می‌شود، همچنین مدارس تابستانی زبان و ادبیات فارسی فعال است و افراد علاقمند به تحصیل در زبان و ادبیات فارسی می‌توانند به این مدارس مراجعه کنند.

وی افزود: همچنین برخی از علاقمندان به زبان و ادبیات فارسی در ایام تابستان به ایران آمده و حدود یک تا ۳ هفته دوره‌های خاصی را در دانشگاه‌های داخل طی کرده و با فرهنگ کشور ما آشنا شده و باز می‌گردند.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی و بین‌المللی وزارت علوم افزود: در زمینه‌های همکاری پژوهشی هم گستره همکاری کشور ما با کشو روسیه از نظر علم و فناوری گسترده است و امیدواریم در سال‌های آینده توسعه بیشتری یابد.

وی با اشاره به حضور حدود ۶ هزار دانشجوی ایرانی در روسیه ادامه داد: تنها تعداد کمی از این دانشجویان عمدتاً بر اساس تفاهم نامه دانشگاهی اعزام شده‌اند و باقی این افراد هزینه تحصیل را از منابع مالی شخصی تأمین می‌کنند.

وی ادامه داد: کشور ما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به توانمندی که در داخل کشور وجود دارد، دانشجو به کشورهای دیگر اعزام نمی‌کند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که در کشورهایی نظیر روسیه تحصیل می‌کنند عمدتاً بر اساس تفاهمنامه‌های دانشگاهی و به صورت دوره مشترک اعزام می‌شوند هیچ دانشجویی توسط وزارت علوم و با هزینه دولت برای رشته‌های پزشکی و یا غیر پزشکی اعزام نمی‌شود.

سالار آملی افزود: بیشتر دانشجویان ایرانی در کشور روسیه در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و کمتر در رشته داروسازی تحصیل می‌کنند و رشته‌های فنی و علوم پایه دانشجویان بسیار کمتری دارند.

وی افزود: کمتر از ۱۰۰ دانشجوی روسی نیز در دانشگاه‌های داخل کشور و در رشته‌های مختلفی مانند زبان ادبیات فارسی تا رشته‌های فنی تحصیل می‌کنند.

سالار آملی ادامه داد: اما همکاری‌های دانشگاهی با دانشگاه‌های کشور روسیه توسعه زیادی یافته است، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های روسیه به ایران آمده و اعضای هیأت علمی ایران نیز به دانشگاه‌های روسیه اعزام می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا