دانشگاهی

لزوم ایجاد مقطع دکتری رشته‌ سنجش‌ از دور زمین‌شناختی

سرپرست دانشگاه شهید چمران تاکید کرد؛

پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصصی ایران به نقل از وزارت علوم، گروه سنجش‌ازدور و جی‌آی‌اس ( GIS ) دانشکده‌ علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز چهارشنبه و پنج‌شنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن‌ماه میزبان برگزاری همایش ملی انجمن سنجش‌ از دور زمین‌شناختی ایران بود.

دکتر علی‌محمد آخوند علی سرپرست دانشگاه در آیین گشایش این همایش که صبح امروز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه به‌صورت برخط برگزار شد با تقدیر از برگزارکنندگان این همایش علمی بیان کرد: هم‌زمان با همه‌گیری بیماری کرونا در کشور فضای مجازی بستری را فراهم آورد تا اندیشمندان حوزه‌های مختلف علمی از این طریق گردهم آمده و باوجود برخی کاستی‌ها به توسعه‌ی دانش بپردازند.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه رشته‌ی سنجش‌ازدور و جی‌آی‌اس ( GIS ) در بسیاری از صنایع، بیان کرد: مرکز سنجش‌ازدور دانشگاه شهید چمران اهواز سال ۱۳۸۰ در این دانشگاه افتتاح شد و به دلیل گستردگی فعالیت‌ها از سال ۱۳۸۵ به‌عنوان گروه آموزشی با دو رشته‌ «سنجش‌ازدور و سیستم اطلاعات جغرافیایی (گرایش آب‌وخاک)» و «سنجش‌ازدور زمین‌شناختی» در دانشکده‌ی علوم زمین فعالیت علمی، آموزشی و پژوهشی خود را آغاز کرد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: علم سنجش‌ازدور از سویی به بررسی کهکشان‌ها می‌پردازد و در جایگاهی دیگر با تیزبینی درون یک‌ذره را به محققان نشان می‌دهد.

آخوند علی، بیان کرد: در سال‌های گذشته این علم توانسته مسائل مهم حوزه‌های مختلفی ازجمله زمین‌شناختی، منابع آب، هیدرولوژی، سیل، امنیت، ثبت اموال و اسناد، برنامه‌ریزی الگوی کشت و امنیت غذایی و… را بررسی و تجزیه‌وتحلیل کند و با پیشرفتی هم‌گام دیگر علوم بر داشته‌های خود بیفزاید.

در ادامه دکتر حجت‌الله رنجبر رئیس انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران، بیان کرد: پس از ارسال اولین ماهواره‌ی سنجش‌ازدور منابع زمینی به فضا که بعدها «لندست» نام گرفت، دریچه‌ی جدیدی به روی زمین‌شناسان گشوده شد و در طراحی لندست‌های بعدی نقش اساسی داشتند.

وی با اشاره به گسترش دانش سنجش‌ازدور زمین‌شناختی در کشور و لزوم تشکل انجمن برای این حوزه، بیان کرد: زمین‌شناسان، متخصصان این رشته هستند و از دانش سنجش‌ازدور برای مطالعات زمین‌شناختی و اکتشاف استفاده می‌کنند؛ به همین منظور گروهی از متخصصان این رشته‌ی نوپا در ابتدا گرایش «سنجش‌ازدور زمین‌شناختی» را در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی کردند و سپس در سال ۱۳۹۵ انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران راه‌اندازی شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از تدوین چشم‌انداز پنج‌ساله و تدوین اهداف و راهبردهای انجمن، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برگزاری سخنرانی‌های علمی، مشاوره و ارائه‌ی خدمات تخصصی به سازمان‌ها و شرکت‌ها، شرکت در مجامع انجمن‌های علمی کشور، رایزنی و اقدامات لازم برای ثبت مجله‌ی علمی سنجش‌ازدور زمین‌شناختی و… به‌عنوان مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران نام برد.

وی عنوان کرد: کمبود افراد متخصص در رشته‌ی سنجش‌ازدور زمین‌شناختی، نبود دوره‌ی دکتری این رشته در دانشگاه‌های کشور، تدریس درس‌های مرتبط با سنجش‌ازدور زمین‌شناختی از سوی افرادی دارای تخصص‌های دیگر، انتقال نیافتن صحیح دانش فنی، انجام پروژه‌های سنجش‌ازدور زمین‌شناختی از سوی افراد دارای دانش سطحی در این زمینه، نبود امکانات آزمایشگاهی لازم در دانشگاه‌ها و نداشتن مجوزهای لازم برای نرم‌افزارهای پردازش، از مشکلات این حوزه‌ی علمی است.

نصرالله کلانتری رئیس دانشکده‌ علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این همایش، بیان کرد: اندیشمندان حوزه‌ی سنجش‌ازدور زمین‌شناختی، علوم مرتبط با درون زمین تا کهکشان را ارزیابی می‌کنند.

وی، بیان کرد: سنجش‌ازدور زمین‌شناختی دانش و علمی نوپا است که از سال ۱۹۶۰ پیشرفت آن آغاز شده است و خوشبختانه در کشورمان نیز بسترهای لازم برای اشتغال‌زایی آن فراهم شده است.

رئیس دانشکده‌ علوم زمین دانشگاه شهید چمران اهواز، خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از دانش‌آموختگان این رشته توانسته‌اند نقش مؤثری در توسعه‌ی علومی ازجمله اکتشاف منابع آب، نفت و گاز، علم جی‌آی‌اس ( GIS )، کشاورزی و… بازی کنند و این مسئله تأکیدی بر لزوم راه‌اندازی مقطع دکتری این رشته در دانشگاه‌ها است.

کاظم رنگزن دبیر برگزاری سومین همایش ملی انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران نیز از همراهی اعضای هیئت‌رئیسه‌ دانشگاه، استادان و دانشجویان این دانشکده در برگزاری این همایش تقدیر کرد.

مصطفی کابلی‌زاده دبیر علمی سومین همایش ملی انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران نیز بیان کرد: امروزه بیش‌ازپیش شاهد بهره‌گیری از دانش این رشته در توسعه‌ی صنعت، کشاورزی، مدیریت بحران و… هستیم.

وی افزود: علم سنجش‌ازدور یکی از علوم کاربردی در شناسایی پدیده‌ها و عوارض سطح زمین و زیرسطحی است و استفاده هم‌زمان از دو «علم سنجش‌ازدور» و «زمین‌شناسی» زمینه‌ توسعه و شکوفایی این دو رشته را فراهم خواهند آورد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ارسال ۵۴ مقاله به دبیرخانه‌ سومین همایش ملی انجمن سنجش‌ازدور زمین‌شناختی ایران، گفت: از این تعداد ۴۶ مقاله پذیرفته شده است که ۲۸ مقاله به‌صورت سخنرانی و ۱۸ مقاله به‌صورت پوستر ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا