دانشگاهی

طرح وزیر علوم برای متقاضیان جذب هیات علمی در دانشگاه‌ ها

در مراسم معارفه رئیس دانشگاه تربیت مدرس مطرح شد؛

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دکتری تخصصی ایران، محمدعلی زلفی گل در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه تربیت مدرس با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: دانشگاه تربیت مدرس الگوی مناسبی است که نشان می‌دهد آموزش کشور ما باید یکپارچه باشد.

امیدوارم روزی به عقلانیت یکپارچگی آموزش کشور برسیم

وی با اشاره به رتبه بالای دانشگاه تربیت مدرس افزود: امیدوارم روزی برسد ما به این عقلانیت برسیم که آموزش کشور ما باید یکپارچه باشد.

وزیر علوم با تبریک هفته بسیج گفت: بسیجی کسی است که تصمیم و رفتارش باعث دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی می‌شود و شما نیز (اساتید حاضر در جلسه) با زحماتی که متحمل می‌شوید باعث ارتقا جمهوری اسلامی می‌شوید پس شما هم بسیجی هستید.

وی با بیان اینکه یکی از جاهایی که اصلاً سیاسی نشده و نباید سیاسی شود شهدا هستند ادامه داد: اگر امروز دانشگاه‌های ما رتبه برتر هستند، دانشمندان ما در دنیا مرجع هستند، به دلیل امنیتی است که در کشور داریم و این امنیت چگونه حاصل شده است؟ آن ثمره خون شهدا است و ما تلاش می‌کنیم این امنیت از دست نرود.

دانشگاه بدون دانشجو معنی ندارد

زلفی گل در ادامه به مناسبت‌های ماه آذر اشاره کرد و گفت: ما در این ماه ۱۶ آذر و روز دانشجو را در پیش داریم و همه گیری ویروس کرونا نشان داد که روح دانشگاه دانشجو است و دانشگاه بدون دانشجو معنی ندارد. همچنین پاندمی کرونا نشان داد آنچه که کشور ما باید در آن سرمایه گذاری کند، علم و فناوری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به لایحه بودجه در هیئت دولت اشاره کرد و گفت: در آن جلسه اعلام کردم اگر می‌خواهید از این وضعیت نجات یابید، روح حاکم بر بودجه کشور باید سرمایه گذاری در زمینه علم و فناوری باشد. تنها اختلاف ما با دنیا در علم و فناوری است. ما تافته جدا بافته از دنیا نیستیم اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم مسیر آن از علم و دانش است.

باید سعی کنیم استقلال دانشگاه‌ها افزایش یابد

وی گفت: رشد علم و دانش نیز شرایط خاص خود را دارد. یکی از آن شرایط این است که دانشگاه ما استقلال ویژه داشته باشد و باید سعی کنیم استقلال دانشگاه‌ها افزایش یابد. دانشگاه‌ها باید بر اساس اولویت‌های خود شرایطی را ایجاد کنند که مزیت‌های ایجابی خلق کند.

زلفی گل ادامه داد: شاید به دلیل نداشتن این اجازه است که همه دانشگاه‌های ما یک کار انجام می‌دهند. زمانی که دانشگاه تربیت مدرس تأسیس شد هدفش تربیت مدرس بود. این در حالی است که الان هیچ فرقی با دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و یا دانشگاه‌های دیگر ندارد. وقتی به دانشگاه استقلال نمی‌دهیم و همه را سعی داریم با یک قانون مدیریت کنیم نتیجه آن این وضعیت می‌شود و این نشان می‌دهد مسیری که در پیش گرفته‌ایم مسیر درستی نیست.

وی از سرپرست جدید دانشگاه تربیت مدرس (فرهاد دانشجو) درخواست کرد که به اصل دانشگاه بازگردد.

برگزاری یک دوره آموزشی شیوه معلمی قبل از عضو هیأت علمی شدن

وزیر علوم ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که من پیگیر آن هستم این است که هر عضو هیأت علمی قبل از اینکه بخواهد عضو هیئت علمی شود یک دوره آموزشی شیوه معلمی را طی کند در حالی که در این مدت حقوق وی نیز پرداخت شود.

وی تصریح کرد: شاید برخی افراد هستند که مناسب استادی نبوده بلکه بیشتر می‌توانند پژوهشگر خوبی باشند.

انتصاب معاون فناوری ظرف چند روز آینده

زلفی گل از تأسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم خبر داد و افزود: با سازمان امور استخدامی نیز در این زمینه صحبت کرده‌ایم که موافقت خود را اعلام کرده‌اند و ظرف چند روز آینده «معاون فناوری» نیز منصوب شده و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ما در زیرمجموعه این معاونت خواهند بود.

ابلاغ تأسیس صندوق شورای عالی علوم و تحقیقات توسط رئیس جمهور برای اجرا

وی گفت: صندوق شورای عالی علوم و تحقیقات در سال ۹۸ تصویب شده بود که بنا به دلایلی در دوره‌های قبل اجازه تأسیس نیافته بود که آن را پیگیری کردیم که ریاست جمهوری نیز چند روز پیش با آن موافقت کرد و ما امیدواریم درصدی از بودجه عمومی کشور به صندوق اختصاص داده شود.

طراحی نظام ایده‌ها و نیازها

وزیر علوم در ادامه از طراحی «نظام ایده‌ها و نیازها» خبر داد و گفت: اساسنامه این طرح نوشته شده و تمام نیازهای کشور در بخش خصوصی و دولتی در آن ارائه خواهد شد و تلاش ما این است که بخش قابل توجه‌ای از تحقیقات را به سمت و نیازهای کشور سوق دهیم تا تحقیقات در خدمت نیاز جامعه باشد.

وی از ایجاد ۱۵ اتاق فکر در وزارت علوم خبر داد و گفت: این ۱۵ اتاق فکر را تشکیل داده‌ایم و وزیر علوم مجری فکر آنها خواهد بود.

رایزنی وزارت علوم با ستاد نیروهای مسلح برای فارغ التحصیلان دکتری

زلفی گل گفت: کار دیگری که انجام داده‌ایم این است که با ستاد نیروهای مسلح رایزنی کرده‌ایم تا فارغ التحصیلان دکتری ما که سالانه حدود ۵ تا ۶ هزار نفر هستند در دو سال سربازی خود دوره‌ای شبیه پسادکتری را طی کرده و یک طرح در راستای نیازهای جامعه انجام دهند و حقوقی هم که به آنها داده می‌شود یک دوم افرادی است که دوره‌های پسا دکتری را طی می‌کنند.

وی گفت: دانشگاه جایی است که سرمایه اجتماعی نظام از طریق اساتید افزایش می‌یابد و بهترین نوع سرمایه گذاری دانشگاه است.

مدیریت دانشگاه‌ها در این شرایط بسیار سخت است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشکر از دکتر احمدی رئیس سابق دانشگاه تربیت مدرس گفت: مدیریت دانشگاه‌ها در این شرایط بسیار سخت است و با توجه به پرداختی‌ها، اساتید تقریباً به صورت مجانی کار می‌کنند و این نشان دهنده ژن جهادی و روحیه انقلابی آنها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا